A napokban lezárult skóciai klímacsúcs után tartották a magyar autóipar csúcstalálkozóját. Az innovációs és technológiai miniszter az Automotive Hungary nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítás megnyitóján elmondta, hogy az ágazatban folytatódik az útkeresés.
Palkovics László szerint míg korábban a fejlődés egyértelműen az elektromos autózás irányába mutatott, jelenleg a szintetikus üzemanyagok felé fordult az érdeklődés.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium azon dolgozik, hogy Magyarország pozicionálni tudja magát ezen a területen. Palkovics László mindezek mellett a hidrogén felhasználására és a kormány által elfogadott hidrogénstratégiára is felhívta a figyelmet. A miniszter szerint a hidrogén felhasználása azért fontos, mert az atomenergiát és a megújuló energiát – beleértve napenergiát is – nehezen tudják más formában tárolni, a problémára viszont a hidrogén köztes energiatárolóként megoldást jelenthet.
A skóciai klímacsúcson az elektromos autózásra áttérés támogatói igyekeztek dűlőre vinni a belső égésű motorok gyártásának végleges lezárását. Ez azért fontos számukra, mert visszafordíthatatlanná tenné a közúti közlekedés átalakítását. Az eredmény azonban ellentmondásos. Sikerként könyvelhették el, hogy harminc – köztük 23 fejlett – ország egyezett meg abban, hogy 2040-ig mindenhol, 2030-ig pedig a fejlett piacokon elérhetővé, megfizethetővé és fenntarthatóvá teszi a határain belül a kibocsátásmentes járműveket. Ugyanakkor kudarc az elektromos átállás támogatóinak, hogy
sem az Egyesült Államok, sem Kína, de még Németország sem vállalta, hogy leállítja a belső égésű motorok gyártását. Ez a három ország együtt a világ autópiacának lényegében a kétharmadát teszi ki.
De nemcsak az államok, hanem az autógyártók jó része is távol maradt az egyezmény aláírásától. Meglepetésre Európa legnagyobb kibocsátója, a VW sem csatlakozott. Herbert Diess vezérigazgató szerint azért, mert nem reális, hogy közel két évtized alatt oda jutnak, hogy le tudnak mondani a belsőégésű-technológiáról. Ne felejtsük el, hogy a VW a tulajdonosa a világ legnagyobb motorgyárának, amely éppen Győrben található. Oliver Zipse, a BMW első embere mindvégig azt a véleményét hangoztatta, hogy
még Németországban – sőt egész Európában – sincs elegendő töltőpont az elektromos autókhoz, és nincs elegendő ökoáram ahhoz, hogy klímasemlegesen lehessen tölteni az elektromos autókat.
Az aláírástól távol maradók között van a Stellantis, a Honda, a Nissan, illetve a koreai márkák. A Toyota pedig bejelentette, hogy szintetikus üzemanyagok kifejlesztésén dolgozik.
Borítókép: Palkovics László korábban egy hidrogéngyártó cég üzemavatásán (Fotó: MTI/Mohai Balázs)