Izgalmasnak ígérkezik az idei év vége az online kiskereskedelemben, ahol már októberben elkezdődött a hagyományos vásárlásösztönző akciós kampánysorozat, a black friday.
A hazai piacon fekete péntek néven elterjedt marketingkampányban rendre a legnagyobb szereplők diktálják az iramot és a több mint egymillió magyar vásárlót megmozgató kampánnyal beérkező pluszforgalom javát is jellemzően a multik osztják el.
Úgy tűnik, november első felében már nem bízzák a véletlenre a hivatalosan és nemzetközi szinten is a hónap utolsó péntekjére meghirdetett kedvezményes nap alakulását, mivel az egyik legnagyobb műszakicikk-kereskedő cégnél máris leállt a teljes online rendszer. Tegnap a Media Markt eleddig példátlan módon azt közölte: nemzetközi kibertámadás érte az áruházláncot. A Media Markt anyavállalata belső és külső szakértőkkel, valamint a hatóságokkal együttműködve elemzi az esetet és méri fel a károkat, addig pedig leállították a webáruházat és a Mediamarkt.hu weboldalt, a kiszolgálást csak a fizikai áruházakban tudták ellátni. A támadás a teljes rendszert érintette, így a vevőszolgálati folyamatokat, a rendelések feldolgozását is – jelezte a műszaki lánc közleménye, amely vizsgálati okokból kedden nem tudott további tájékoztatást adni.
Iparági szakértők szerint elképzelhető, hogy közvetve akár versenytársak is állhatnak a black november címen a hónap minden napjára nagy akciókat hirdető, közkedvelt áruháznál történt virtuális attak mögött.
Már az első napokban a tavalyi azonos időszak forgalmának másfélszeresét értékesítették, átlagosan 120 ezer forintos kosárértékkel – a piacvezető láncok egyikeként jegyzett műszaki kereskedőnél ez a hazai vásárlóerőről is hiteles pillanatképet mutat.
A feketepéntek-időszakokban rendre az élvonalban teljesítő Media Markt tulajdonosa a Saturn üzletekkel együtt összesen több mint ezer áruházat köt össze különféle online értékesítési felületekkel, vagyis hatalmas vevőkört ér el Európa-szerte. A kibertámadás és az azzal járó kellemetlenségek mindenesetre bizonyosan odairányítják a vevők figyelmét az akciózó üzletre, nemkülönben az aktuális black friday-kínálatra.
A kereskedők árversenye és az azzal járó reklámdobások tehát merésznek mutatkoznak az idén: már a hónap elején több neves üzletlánc robbantott a negyven-ötvenszázalékos, vagy például a lakberendezés, bútor, használati eszközök piacán legjellemzőbb hatvan-hetvenszázalékos árengedményekkel.
Miközben a magyar vásárlóerő stabilitása hónapról hónapra meghatározó erővel járul hozzá az átlagon felüli gazdasági növekedéshez, a koronavírus-járvány alatt egészségesen tudatossá váltak itthon a fogyasztók; a nagyobb beruházást igénylő berendezési, háztartási eszközök vagy a drágább műszaki termékek esetén is kevésbé jellemző a féktelen költekezés, sokkal inkább a fenntarthatóságra alapozó észszerű pénzügyi döntés. Ebben az átlátható és széles körű központi támogatások is segítették a lakosságot, hogy kiegyensúlyozottabban alakuljon a negyedik hullámmal együtt is erősnek ígérkező, év végi vásárlási szezon. Ehhez a webkereskedőknek igazodni kell, miközben november közepére a hagyományos üzletek is látványosan csábítják az árérzékeny vásárlókat, akik már a karácsonyi készülődést is megkezdték, legalább a nézelődés szintjén.
A LogiNet és a Reacty Digital korábbi reprezentatív felmérése szerint a tavalyi negyvenezer forinthoz képest ebben az évben fejenként 34 ezer forintot költenének a magyarok a black friday-akciókra. Magasnak ígérkezik az érdeklődés a barkács- és kerti eszközök iránt: kezdetben minden ötödik black friday-vásárló tervezett ilyen árucikket beszerezni, míg a háztartási és vegyiáruk iránti kereslet is nagy ugrással mutatkozhat meg a kedvezményes időszakban. A megkérdezettek harmada nagyjából ugyanannyit tervez idén is rendelni online, mint tavaly.
Borítókép: Csak a helyszíni értékesítés lehetősége maradt most az egyik legnagyobb láncnál (Fotó: Penovác Károly/Veszprém Megyei Napló)