Újra úton az európai kamionok

Az európai közúti fuvarozási piac 2021 végéig 2,2 százalékkal haladja meg a 2019-es, pandémia előtti szintet – tette közzé az egyik ismert elemzőcég.

2021. 11. 27. 10:01
null
A román fuvarozók Nyugat-Európába helyezhetik tevékenységüket, így a befizetett adótól is elesne Románia. Fotó: MTI/Ujvári Sándor

Az európai közúti fuvarozási piac 2021 végéig 2,2 százalékkal haladja meg a 2019-es, pandémia előtti szintet – tette közzé az egyik ismert elemzőcég.

Ebben az évben várhatóan eléri a 352,39 milliárd eurót az európai közúti fuvarozási piac értéke. A 8,6 százalékos növekedés lényegesen nagyobb, mint amit a Transport Intelligence (TI) logisztikai elemzőcég korábbi előrejelzése tartalmazott, ami 4,7 százalék volt. A vártnál jobb eredmény mindenekelőtt a piac dinamikus növekedéséből következik az év első felében, amit az európai ipar járvány utáni helyreállása eredményezett. Az első két negyedévben a fuvarozási piac a kontinensen 11,1 százalékkal bővült. A piac értéke az év végén várhatóan 2,2 százalékkal lesz nagyobb, mint 2019-ben, azaz a járvány előtti utolsó évben – tette közzé a TI jelentését ismertetve a Trans.info szakportál.

Az első félévben indultak be igazán az európai gazdaság motorjai                                                                                                                                                                                   Fotó: Magyar Nemzet/Havran Zoltán

A legerősebb európai gazdaságok közül a legnagyobb növekedést 2021-ben Spanyolország (11,3) és Franciaország (9,5 százalék) érte el. Összehasonlítva a járvány előtti 2019-es évvel, a legnagyobb visszaerősödést Németország (2,6) és Franciaország (1,4 százalék) könyvelhette el. Olaszország és Nagy-Britannia azonban még mindig nem épült fel a járvány okozta veszteségekből. 

A járványt határozottan jobban vészelte át a fuvarozási szektor Kelet-Európában.

A legnagyobb növekedés 2020-hoz képest a román piacon (12,7), Lengyelországban (11,1) és Litvániában (9,3 százalék) volt megfigyelhető. Ha pedig az idei növekedéseket vizsgáljuk 2019-cel összehasonlítva, akkor a legnagyobb visszapattanás is itt figyelhető meg. Románia ez év végén nyolc százalékkal lesz a 2019-es szint felett, míg Litvániában és Lengyelországban ez a szám 7,6 és 7,5 százalékot tehet majd ki.

Az általános visszaerősödés a nemzetközi közúti fuvarozásban Európában 2021-ben várhatóan dinamikusabb lesz, mint amit belföldön tapasztaltunk. A nemzetközi tranzit 11,8 százalékkal nőhet éves viszonylatban, míg a belső piacokon az ugrás 7,2 százalék lehet. Ennek főleg az az oka, hogy azok a szektorok, amelyek a legnagyobb növekedést könyvelhették el a járvány alatt, vagyis a kiskereskedelem és az e-kereskedelem, inkább határokon túlnyúló jellegűek, szemben például az építőiparral.

A fuvarozási piac növekedésének fő hajtóereje Európában az európai ipar újbóli megerősödése.

Főként az első félévben volt ez a növekedés dinamikus, és dacára az azóta bekövetkezett lassulásnak, még mindig pozitív előjelű. Fékező tényezők is voltak, például a közúti fuvarozással összefüggő kérdések, azaz a fuvarkapacitások és a járművezetők hiánya egész Európában, ami a fuvarozók költségeinek a növekedéséhez vezetett, valamint a növekvő üzemanyagárak.

Az európai közúti fuvarozás a TI elemzői szerint 2025-ig átlagosan 4,3 százalékkal nő évente. A növekedés az ipar és a termelés fejlődésének, a kiskereskedelemnek, abban is különösen az internetes értékesítésnek lesz majd köszönhető.

Borítókép: Új járműflottát helyeznek üzembe Kecskeméten (Fotó: MTI/Ujvári Sándor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.