Komoly visszhangot váltott ki a nemzetközi sajtóban, hogy a német közlekedési hatóság engedélyezte a Daimler autógyártónak egyes típusaiba beszerelni a Drive Pilot szoftvert. Ez egy hármas szintű önvezető rendszer, ebben a besorolásban az ötös jelenti a teljes hatalomátadást, a mai fejlett sofőrsegédek pedig a kettes szintet képviselik. A Daimleré Európában az első, de világszinten is úttörő fejlesztés – írta az AutomotiveNews.com. Nem az az igazi újdonsága, ahogy szenzorai révén a korábbiaknál jobban tájékozódik egy adott közlekedési helyzetben, hanem hogy magára vállalja a döntéseinek a felelősségét.
A Mercedes ezzel előzte meg a Teslát, amely hosszú évek óta árulja a piacon az Auto Pilot szoftvert, illetve újabban már a teljes önvezetés névre keresztelt csomagot is, ám ezek egyetlen másodpercig sem nélkülözhetik a vezető figyelmét és tettrekészségét. A Mercedes tehát elhúzott a versenyben, mert magasabb szintű automatizálást kínál Németországban, de a remények szerint rövidesen Kínában és az Egyesült Államokban is. Bár a Daimler újdonsága kétségtelenül jövőbe mutató, még nem mindenható. Sőt meglehetősen korlátozott a felhasználhatósága. Az engedély arra vonatkozik ugyanis, hogy a vevői a Drive Pilot csomagot az ország autópálya-hálózatán használhassák, ám mindössze óránként hatvan kilométeres sebesség alatt.
Mi az értelme valójában a szoftvernek? Hiszen a Tesla Auto Pilotjával több száz kilométert megtesznek a felhasználók az autópályákon úgy, hogy csak egyszer-egyszer kell beavatkozniuk. Sőt ehhez valójában nem is kell önvezető alkalmazás, hiszen automata sebességváltóval, aktív tempomattal és sávtartó automatikával már ma is sok-sok autómodell képes folyamatosan haladni a sztrádán, minimális vezetői beavatkozás mellett.
A Mercedes újdonsága abban előzi meg versenytársait, hogy azt, amit vállal, garantáltan nyújtja. A Tesla fejlesztéseit sokan amiatt kritizálják, hogy a terméket a felhasználók segítségével tesztelik. Az Auto Pilot még messze van a késztől, de már piacra dobták és használják. Az Auto Pilot sokat tud, de ha egy-egy váratlan helyzetben elfogy a tudománya, egy másodperc alatt visszaadja az irányítást. A Mercedes Drive Pilot azt mondja, nem hagyhatod el a vezetőülést és nem mehetsz el aludni, de ezeken kívül bármivel foglalkozhatsz. Dolgozhatsz, filmet nézhetsz, levelezhetsz. Komoly vészhelyzetben kell csak visszavenni a karmesteri pálcát. Ezzel szemben a Tesla magyarországi honlapján a következőt írják az Auto Pilotról: „a csomagot a teljes figyelmet tanúsító vezetőknek szánjuk, akik két kézzel fogják a kormányt, és készen állnak arra, hogy bármikor visszavegyék a vezetést az autótól.” Mindennek az ismeretében nem találjuk már annyira viccesnek azokat a széles körben megosztott videókat, amelyben egy-egy Tesla-sofőr kispárnával a feje alatt alszik, miközben járműve részt vesz a forgalomban.
A kínaiak már a spájzban vannak
A BAIC kínai autógyártó cég 2019 óta 9,98 százalékos Daimler részvénytulajdont szerzett, ezt a német autógyártó most jelentette be – olvasható az Automobilwoche.de hírportálon. A nyilvánosság eddig mindössze ötszázalékos részvételről tudott. Eközben a németek 9,55 százalékos részesedéssel rendelkeznek a BAIC leányvállalatában, a BAIC Motorban és 2,36 százalékban a BAIC Blue Parkban. A BAIC megígérte, hogy nem növeli tovább részesedését, a Mercedes főnöke, Ola Källenius pedig elégedett volt a részesedés szerzéssel. A Daimler második nagyrészvényese is Kínából származik: a Volvo és a Polestar márkákat tulajdonló Geely autógyártó cég a részvények 9,7 százalékát birtokolja.
Borítókép: A Daimler magyarországi gyárában (Fotó: Bloomberg/Stiller Ákos)