Csiphiány, lítiumhiány, autóhiány: az idei év második felében nem a kereslet, hanem a gyártás szűk keresztmetszete vetette vissza az értékesítést. A világ egyik legnagyobb gyártója, a VW Group októberben harmadával kevesebb autót szállított ki a kereskedőknek, mint egy évvel korábban. Az elemzők egy része azt várja, hogy jövő év második felére rendeződnek a problémák, és lesz elegendő félvezető, valamint a szalonokban megvásárolható új autó. Más vélemények szerint a szűk keresztmetszetek végigkísérik az elektromos autókra való átállás folyamatát.
Az Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) tanulmánya szerint több mint húsz fontos nyersanyag esetében bizonytalan a folyamatos ellátottság.
Az e-autó-akkumulátorok számára fontos alapanyagok, mint például a kobalt, a lítium és a grafit szállítása rendkívül kockázatos – mondta Karl Lichtblau, az IW-Consult ügyvezető igazgatója az Automobilwoche.de tudósítása szerint. A platina, az irídium és a nikkel pedig a hidrogéntermelés szűk keresztmetszetévé válhat. Márpedig az energiaátmenet nem sikerülhet hidrogén nélkül – figyelmeztetett Lichtblau.
Az évtized végén, 2030-ban 36 millió új e-autóhoz 1300 gigawattóra akkumulátorkapacitásra lenne szükség. De
az ismert kobaltkészletek csak 11 évre elegendőek a ma előrelátható kereslet mellett.
Ez még nem ok a pánikra, de figyelmeztető jelzés, hogy tennünk kell valamit az ügyben – mondta Lichtblau. A kobaltmentes akkumulátorokon már dolgoznak a fejlesztők, nem szabad alábecsülni a technikai fejlődést, de tisztában kell lenni a kockázatokkal. A tanulmányt megrendelő Bajor Gazdasági Szövetség (vbw) szerint a más országokkal kialakított nyersanyagpartnerségek előmozdítását kell szorgalmaznia a külpolitikának. Ugyanis az egyes államok iparpolitikája vagy az instabil politikai viszonyok a német gazdaság nyersanyagellátásának bizonytalanságához vezethet – mondta Bertram Brossardt, a vbw ügyvezető igazgatója. Számos ritkafém és ásványi anyag csak néhány Európán kívüli országban lelhető fel. Kínának és más feltörekvő országoknak sok nyersanyagra van szükségük növekedésükhöz, az általuk támasztott kereslet a verseny növekedését hozza magával.
A másik mód, hogy a függőség csökkentése érdekében az európai gazdaságoknak több nyersanyagot kell újrahasznosítaniuk. A cégek a körkörös gazdaság fenntartható stratégiáját várják a szövetségi kormánytól – vélte Brossardt.
Az erőforrás-hatékonyságot és a -helyettesítést kutatással kellene előmozdítani, hiszen már a jelenlegi nyersanyaghiány és áremelkedés is a termelés leállásához vezet.
A keresletet nem lehet kielégíteni, bár a rendelésállomány sosem látott magasságban van – mondta Brossardt. A megbízható és megfizethető nyersanyag beszerzésének sürgősen napirendre kell kerülnie a külpolitikában és a vállalatoknál.