Megmarad az autóipar nyersanyaghiánya

Az alapanyaghiány nem átmeneti jelenség az elektromos meghajtásra való átállás során.

2021. 12. 17. 6:45
VW hosts photo workshop at Zwickau plant
A VW Zwickauban már csak elektromos autót gyárt, az új népautó a villanyautó Fotó: REUTERS/Matthias Rietschel
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csiphiány, lítiumhiány, autóhiány: az idei év második felében nem a kereslet, hanem a gyártás szűk keresztmetszete vetette vissza az értékesítést. A világ egyik legnagyobb gyártója, a VW Group októberben harmadával kevesebb autót szállított ki a kereskedőknek, mint egy évvel korábban. Az elemzők egy része azt várja, hogy jövő év második felére rendeződnek a problémák, és lesz elegendő félvezető, valamint a szalonokban megvásárolható új autó. Más vélemények szerint a szűk keresztmetszetek végigkísérik az elektromos autókra való átállás folyamatát. 

Az Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) tanulmánya szerint több mint húsz fontos nyersanyag esetében bizonytalan a folyamatos ellátottság. 

Az e-autó-akkumulátorok számára fontos alapanyagok, mint például a kobalt, a lítium és a grafit szállítása rendkívül kockázatos – mondta Karl Lichtblau, az IW-Consult ügyvezető igazgatója az Automobilwoche.de tudósítása szerint. A platina, az irídium és a nikkel pedig a hidrogéntermelés szűk keresztmetszetévé válhat. Márpedig az energiaátmenet nem sikerülhet hidrogén nélkül – figyelmeztetett Lichtblau.

Az évtized végén, 2030-ban 36 millió új e-autóhoz 1300 gigawattóra akkumulátorkapacitásra lenne szükség. De 

az ismert kobaltkészletek csak 11 évre elegendőek a ma előrelátható kereslet mellett. 

Ez még nem ok a pánikra, de figyelmeztető jelzés, hogy tennünk kell valamit az ügyben – mondta Lichtblau. A kobaltmentes akkumulátorokon már dolgoznak a fejlesztők, nem szabad alábecsülni a technikai fejlődést, de tisztában kell lenni a kockázatokkal. A tanulmányt megrendelő Bajor Gazdasági Szövetség (vbw) szerint a más országokkal kialakított nyersanyagpartnerségek előmozdítását kell szorgalmaznia a külpolitikának. Ugyanis az egyes államok iparpolitikája vagy az instabil politikai viszonyok a német gazdaság nyersanyagellátásának bizonytalanságához vezethet – mondta Bertram Brossardt, a vbw ügyvezető igazgatója. Számos ritkafém és ásványi anyag csak néhány Európán kívüli országban lelhető fel. Kínának és más feltörekvő országoknak sok nyersanyagra van szükségük növekedésükhöz,  az általuk támasztott kereslet a verseny növekedését hozza magával.

A másik mód, hogy a függőség csökkentése érdekében az európai gazdaságoknak több nyersanyagot kell újrahasznosítaniuk. A cégek a körkörös gazdaság fenntartható stratégiáját várják a szövetségi kormánytól – vélte Brossardt. 

Az erőforrás-hatékonyságot és a -helyettesítést kutatással kellene előmozdítani, hiszen már a jelenlegi nyersanyaghiány és áremelkedés is a termelés leállásához vezet. 

A keresletet nem lehet kielégíteni, bár a rendelésállomány sosem látott magasságban van – mondta Brossardt. A megbízható és megfizethető nyersanyag beszerzésének sürgősen napirendre kell kerülnie a külpolitikában és a vállalatoknál.

Eközben az akkumulátorgyártás várható felfutására jelentős erőfeszítésekkel készülnek piaci szereplők. A svéd akkumulátorcella-gyártó, a Northvolt és a portugál energiatermelő Galp Energia közös vállalkozásban állapodott meg a legnagyobb európai lítiumfeldolgozó üzem megépítéséről. A két vállalat egy 50-50 százalékos vegyesvállalatot hoz létre, amely

a jövőben évente 35 000 tonna alapanyagot állít elő lítiumion akkumulátorokhoz. Ez 50 GWh körüli kapacitású akkumulátorok építéséhez, így mintegy 700 ezer elektromos autóhoz lenne elegendő. 

Az üzem a tervek szerint 2026-ban kezdi meg működését.

A hatalmas projektbe 700 millió eurót kívánnak befektetni a cégek. Közvetlenül az üzemben 1500 munkahelyet hoznak létre. A Northvolt saját magának akarja biztosítani a jövőbeni éves lítiumtermelés felét, míg a többit más akkumulátorgyártóknak kívánja értékesíteni. A Northvoltot 2016-ban alapították a Tesla korábbi vezetői, és azóta kiterjedt együttműködési szerződéseket írt alá többek között a Volvóval, a Volkswagennel és a BMW-vel.

Borítókép: a VW-Group zwickau-i gyára (Fotó: REUTERS/Matthias Rietschel)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.