időjárás 1°C Márió, Sára 2022. January 19.
logo
Nagy a nyomás, hogy a gyárakból villanyjárgányok gördüljenek ki, ám ennek megvan az ára

Státuszszimbólum lesz az új autó

Jámbor Gyula
2021.12.04. 06:57 2021.12.04. 12:03
Státuszszimbólum lesz az új autó

Az autógyártók hatalmas beruházásokra kényszerültek, és kényszerülnek ma is az elektromos járművek gyártása érdekében, azonban kettős veszély leselkedik rájuk. Egyfelől ki kell termelniük a fejlesztések költségét, másfelől egyáltalán nem lehetnek biztosak abban, hogy a vevők valóban meg is vásárolják az elektromos autókat. Vannak gyártók, amelyeknek kisebb a kockázatuk: a legvagyonosabb rétegeknek prémium- vagy luxusautókat gyártó cégek képesek magas áron adni az új technológiát. Az úgynevezett népautókat gyártó vállalatok – ezek közé tartozik a Stellantis, azaz a Fiat-, a Peugeot- vagy a Chrysler-modelleket kínáló csoport – azonban gyorsan a fizetőképes kereslet plafonjába ütköznek, ha drága technológiát kínálnak az autószalonokban. Nem csoda, hogy Carlos Tavares, a Stellantis-csoportot tető alá hozó csúcsmenedzser szokott a legőszintébben beszélni a cégvezetők közül a villamosítás kockázatairól. 

A Stellantis szentgotthárdi motorgyára. Futószalagon jönnek az ötletek Fotó: MTI/Varga György

A napokban Detroitban tartott autóipari konferencián Tavares ismét sarkosan fogalmazott. Mint mondta, az autógyártókra nagy külső nyomás nehezedik, hogy felgyorsítsák az elektromos járművekre az átállást, ez azonban veszélyezteti a munkahelyek megtartását és a járművek minőségét, mivel a gyártóknak meg kell küzdeniük az elektromos járművek építésének magasabb költségeivel – idézte a vezérigazgató szavait a Reuters. A kormányok és a befektetők azt akarják, hogy az autógyártók gyorsítsák fel az átállást, de a költségek túlnőnek az autóipar által tolerálható határokon. 

Irányváltás az autóiparban

Megnőtt az érdeklődés a szintetikus üzemanyagok iránt, az akkumulátoros villanyautók mellett a szénsemleges belső égésű motorok is szerephez juthatnak az autóiparban.

A szektort olyan villamosításra kényszerítik, amely ötvenszázalékos többletköltséget jelent a hagyományos járművekhez képest – mondta. 

Csakhogy nem lehet a többletköltségeket áthárítani a végső fogyasztóra, mert a középosztály nagy része ezt egyszerűen nem tudja majd megfizetni.

Tavares szerint az autógyártók választás előtt állnak, hogy magasabb árat számítanak fel, de kevesebb autót adnak el, vagy elfogadnak egy lényegesen alacsonyabb haszonkulcsot. Mindkét út megszorításokhoz vezet, amelynek következtében munkahelyek tízezrei szűnhetnek meg. Az autógyártóknak időre van szükségük a teszteléshez és annak biztosítására, hogy az új technológia működjön – mondta Tavares. Ennek a folyamatnak a felgyorsítása kontraproduktív lesz és minőségi problémákhoz vezet. 

Tavares szerint a kormányoknak az éghajlat-politika fókuszát inkább az energiaszektor megtisztítására és az elektromos járművek töltési infrastruktúrájának fejlesztésére kellene helyezniük.

A Tavares által elmondottak nem értelmezhetők puszta fenyegetésként. Az elektromos meghajtásra való áttérés már megkezdődött, és hatásai érezhetők. A technológiai változás miatt alakult ki hiány jó néhány alapanyagból és alkatrészből, ugyanezek vezettek az árak emelkedéséhez mind az új autók, mind a használtak piacán, és emiatt készül ebben az évben lényegesen kevesebb gépkocsi, mint 2019-ben. A változások világszinten éreztetik hatásukat: a gyártók a harmadik negyedévben kiugró profitot értek el, miközben az értékesített járművek száma ötödével csökkent. Ez úgy volt lehetséges, hogy a rendelkezésre álló kevés félvezetőt a cégek a legjobb profitot ígérő modellekbe szerelték be. 

A piac már reagált a helyzetre: a Magyar Lízingszövetség adatai szerint az első három negyedévben a cégek nagyjából ugyanannyit költöttek gépkocsikra, mint egy évvel korábban, de ezért a pénzért lényegesen kevesebb járművet kaptak. A hazai használtautó-piacon is megmutatkoznak az átalakulás jelei. 

Mivel az új gépkocsik ára jelentős mértékben emelkedik – a VW ebben az évben háromszor módosította felfelé a listaárakat – és a várólisták is egyre hosszabbak, sokan használt autót vesznek új helyett. 

Emiatt persze a használt gépkocsik is drágultak: a Jóautók.hu közlése szerint az egy éve forgalomba helyezett használt gépkocsi drágább lehet, mint egy ugyanolyan gyártmányú új, amelyre azonban akár 12 hónapot is kell várni.

Borítókép: a Chrysler detroiti üzeme (Fotó: Reuters/Rebecca Cook)