Nyilvánosságra hozta tavalyi negyedik negyedéves eredményét a világ legnagyobb tőzsdei cége, az Apple. Az eladások minden nehézség ellenére – járványhatások, ellátási problémák – 11 százalékkal nőttek az egy évvel korábbihoz képest, a cég minden korábbinál nagyobb, 124 milliárd dolláros árbevételt ért el, miközben az elemzői várakozások átlaga 118,7 milliárd volt. Ebből 71,6 milliárd az iPhone árbevétele, ami kilencszázalékos növekedés, 19,5 milliárdot hozott a szolgáltatási szegmens, 11 milliárdot a Mac, 7,2 milliárdot az iPad, közel 15 milliárdot pedig az egyéb termékek. A bruttó árrés 43,8 százalék volt, ami jelzi, hogy továbbra is magas profitrátát tud elérni a cég, az egy részvényre jutó eredmény 2,1 dollár lett: ez 25 százalékos növekedés egy év alatt.
A cég nem adott előrejelzést a következő időszakra, a járvány kezdete óta szüneteltetik az előrejelzéseket a bizonytalansági tényezőkre hivatkozva, azonban Tim Cook vezérigazgató egy, a CNBC-nek adott interjúban elmondta, hogy a jelenlegi negyedévben szerényebb növekedést várnak, de ez megfelel a sokéves trendnek, miszerint a cég a negyedik negyedévben teljesít a legjobban, amikor a karácsonyi ajándékozási szezon megdobja az értékesítést. Ami viszont már iparágak, sőt általában a gazdasági helyzet szempontjából is nagyon fontos: Tim Cook úgy látja, hogy
enyhülnek az ellátási lánc problémái, és arra számít, hogy ez a folyamat most már tartós lesz, és akár még idén meg is szűnhetnek az ilyen jellegű problémák.
A negyedik negyedévet erősítette az is, hogy az iPhone 13 típust szeptemberben kezdték árulni, így pont a negyedévre esett a legnagyobb felfutás az értékesítésben. Ez azt is jelzi, hogy az iPhone újabb sorozatai iránt változatlanul nagy a kereslet, a cég biztosan számíthat arra a nem kis rétegre, akik megvásárolják az újabb és újabb típusokat. Az iPhone szegmens kilencszázalékos növekedésénél nagyobb, 25 százalékos mértékben bővült a szolgáltatások árbevétele, ezek közé tartozik az iCloud, az Apple Music vagy az App Store. Ez a szegmens még nagyobb árréssel működik, mint az iPhone gyártása és értékesítése, ennek köszönhetően növekedett a vártnál nagyobb mértékben a bruttó árrés.
Ugyancsak bővült az okosórák értékesítése, az összes fizikai termék közül azonban a Mac, a cég laptopja teljesített a legjobban, 25 százalékos növekedéssel, annak ellenére, hogy ezek meglehetősen drága termékek: az októberben piacra dobott új MacBook Pro ára például 2000 dollárnál (640 ezer forint) kezdődik. Kétségtelen, hogy az ellátási problémák miatt a számítógépek piacán eleve nagy drágulás volt tavaly, ami részben a Mac felé terelhette a keresletet.
Az iPad volt az egyetlen termék, ahol visszaesést tapasztaltak, itt azonban Cook magyarázata szerint még az alkatrészhiány hatása volt döntő, ezért kevesebbet is gyártottak, és arra koncentráltak, hogy a többi terméknél ne okozzon gondot a csiphiány. Végül Tim Cook hozzátette, hogy
az inflációs nyomást ők is érzik, ahogy mindenki más, hatásait teljesen nem lehet kikerülni: drágul a munkaerő, drágábbak az alkatrészek.
Ami a részvény árazását illeti: a jelenlegi 160 dolláros áron a várható idei eredménnyel a papír 20-as P/E (árfolyam/nyereség) értéken forog, ami egy technológiai cég esetében nem mondható magasnak, különösen akkor nem, ha még további növekedés is várható. Így a világ legnagyobb cégének részvénye annak ellenére nem túlértékelt, hogy árfolyama az elmúlt két évben megduplázódott. Természetesen a papír árfolyama a piaci hangulatnak megfelelően mozoghat, de a befektetők már annyira stabilnak tekintik, hogy jó eséllyel nagyobb visszaesés esetén az Apple jobban állhatja a sarat, mint a részvények többsége.