Tovább bővült a bolti forgalom advent előtt

A lakossági fogyasztás érdemben felfelé húzhatta a gazdasági növekedést a negyedik negyedévben.

Magyar Nemzet
2022. 01. 07. 10:58
20200416 Budapest A CBA üzletiben a hatósági ajánlásokat szigorúan betartják a koronavírus-járvány idején. A nyugdíjas vásárlók az élelmiszerüzletet csak a korlátozásban előírt időben látogathatják. A 65 évnél fiatalabbak ekkor nem mehetnek be a boltba. fotó: Havran Zoltán (HZ) Magyar Nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy azt az iparági tapasztalatokból már sejteni lehetett, újabb érdemi bővülést produkált a magyarországi kiskereskedelem novemberben, amikor az előző hónapokban megszokotthoz képest tovább nőtt az élelmiszer- és az üzemanyag-értékesítés, valamint az egyéb termékek forgalma. 

A Központi Statisztikai Hivatal pénteken tette közzé a novemberi bolti forgalom összesített eredményeit.

Eszerint tavaly novemberben 3,8 százalékkal nőtt az eladott áruk mennyisége az előző év azonos időszakához képest – ezt szeptemberben és októberben 5,8, illetve 5,7 százalékos bővülés előzte meg. Az élelmiszerüzletekben 2,1, míg az iparcikk boltokban 4,9 százalékkal került több termék a vevők kosarába. Meglátszott az élénkült vásárlóerő a benzinkutak forgalmán is, ahol 6,2 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított mértéke. A hivatal kimutatta: mindhárom területen lassult viszont a növekedés. 

A megélénkült vásárlási kedv az üzemanyag-fogyasztásra is hatással volt Fotó: Teknős Miklós

Ennek ellenére töretlen a fogyasztással járó bolti növekedés, ami azt mutatja, hogy a lakosság vásárlóereje meghaladja az infláció fékező erejét. Az eladások több mint háromnegyedét havonta kitevő élelmiszereladás mértéke 2,2 százalékkal, az ital-, dohányáru-szaküzletek forgalma pedig 1,6 százalékkal nőtt novemberben. Az egyéb, iparcikkjellegű termékek forgalma átlagosan 4,9 százalék volt. 

Ezen belül a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben 29, a használtcikk-üzletekben 28,1, százalékkal, a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben 11,3, a könyv-, számítástechnika-, egyébiparcikk-üzletekben 6,6 százalékkal emelkedett a forgalom. 

Érdekes jelenség, hogy bútor- és műszakicikk-üzletekben viszont 7,4 százalékkal alulmúlta az értékesítés a tavalyit, ezeken az áruterületeken vélhetően a decemberi eredmények mutatnak majd fejlődést. 

Már az ünnepek előtt bőséges élelmiszerfogyasztás volt megfigyelhető Fotó: Lang Róbert

 

Összességében az országos kiskereskedelem forgalma folyó áron 1276,4 milliárd forint volt, mindössze 1,8 milliárd forinttal kevesebb a mindenkori rekordnak számító előző havinál. Így 

a múlt év első tizenegy hónapjában a forgalom volumene 3,2 százalékkal nagyobb volt, mint az előző év azonos időszakában.

Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági üzletágának vezető elemzője szerint a korábbinál kisebb fogyasztásbővülésben nagy szerepe lehetett a megugró inflációnak. 

– A mai adatok alapján a fogyasztás még így is érdemben felfelé húzhatta a gazdasági növekedést a negyedik negyedévben 

– állapította meg, hozzátéve, hogy különösen ha azt is figyelembe vesszük, hogy most nem voltak a 2020-ashoz hasonló korlátozások a gazdaságban. 

Ez szerinte vélhetően a kiskereskedelmi forgalom decemberi adataiban is meglátszik majd, hiszen az, hogy karácsonykor a családok szélesebb körben ünnepelhettek, az ajándékvásárlások mértékét is megnövelhette. 

– 2022-ben a kiskereskedelmi forgalom a béremelkedések miatt érdemben bővülhet, ám a magas infláció itt is kockázatot jelent – jegyezte meg lapunknak küldött elemzésében az üzletágvezető.

Borítókép: Minden korcsoportban élénkült a vásárlóerő az állami ösztönzők hatására. Fotó: Havran Zoltán

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.