A Covid–19-járvány cselekvővé tette a bankokat, fokozta alkalmazkodásukat és felgyorsította az innovációt – fogalmazott legújabb jelentésében az Accenture globális IT-szolgáltató vállalat. Ebben tíz olyan változást emelt ki, amelyek 2022-ben a legnagyobb hatással lehetnek a bankszektor átalakulására, és képesek lesznek előremozdítani a pénzügyi szolgáltatások jövőjét a Covid–19 utáni világban.
Szinte alapvetésként indította a felsorolását a bankszektor azzal a kimondott vagy kimondatlan céllal, hogy a piac valamennyi szereplője szuperalkalmazás szeretne lenni. Azok – így például az Alipay, az Amazon, a Paytm, a Grab, a WeChat vagy éppen a Kakao – uralják ugyanis a digitális világ és az emberi interakciók több vetületét. Világszerte ma már hozzávetőleg harminc olyan platformvállalkozás létezik, amely szuperalkalmazásnak tekinthető vagy az szeretne lenni.
Egyre erősödik ugyanakkor az ESG (Environment, Social, Governance – környezet, társadalom, irányítás) fenntarthatósági feltételrendszer érvényesítésének igénye a világgazdaságban, amely a bankokat is környezetkímélő működésre sürgeti.
Ez jelentős költséggel jár majd, ám egyértelműen megtérül – mutatnak rá a tanulmány készítői. Példaként említették a Bank of America becslését, amely szerint globális szinten 150 ezermilliárd dollár értékű befektetést igényel a karbonsemlegesség harminc éven belüli megvalósítása.

Harmadik fontos fejlődési szempontként jelöli meg az Accenture az innováció fontosságának visszatérését. A fintechcégekkel versenyző bankoknál újra középpontba kell kerülnie a kreativitásnak. A hagyományos bankok hozzájárulása a GDP-hez számos országban jelentősen csökkent, e folyamat megállításához kreativitásra és innovációra van szükség.
Elengedhetetlen a banki díjak átláthatóságának fokozása is, különösen a kizárólag digitális szolgáltatásokat nyújtó vállalatok és szolgáltatók esetében.
A bankoknak nem egyszerű nyíltan kommunikálni díjaikról, de nincs sok választásuk: a rejtett díjak a fogyasztókban bizalmatlanságot keltenek és éles versenynek teszik ki a banki szolgáltatókat. Az Accenture előrejelzése szerint a hagyományos bankok átlagosan kilenc százalékkal növelhetik lakossági szolgáltatásokból származó bevételüket, ha újraépítik az ügyfélbizalmat és innovatív tanácsadói szolgáltatásokat vezetnek be.