– Az intézkedés révén a magyar emberek a gázhoz és az áramhoz hasonlóan az üzemanyagért is az egyik legalacsonyabb árat fizetik Európában – mutatott rá György László. Az Origo számítása szerint már az intézkedés hatálybalépésének napján egy liter üzemanyagon 26, illetve 32 forintot takaríthattak meg az autósok. Ma pedig az árstop nélkül a 95-ös benzinért 520 forintot, a nem prémium gázolajért 535 forintot kellene fizetni literenként. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal jövedéki statisztikájából becsülve 2021. november 15. és 2022. február 18. között mintegy 304 millió liter 95-ös benzint és 633 millió liter normál gázolajat tankoltak a hazai kutakon. Feltételezve, hogy ugyanennyi lett volna a fogyasztás az árstop híján is, mindez összesen 5,5 milliárd, illetve 16,9 milliárd forintot jelent, vagyis
az autósok ez idő alatt mintegy 22,4 milliárd forintot takarítottak meg. Május 15-éig pedig további 42,3 milliárd forintra rúghat az árstoppal elért összeg.
Az egyeztetésen a Mobil Petrol képviselője jelezte, hogy
a kúthálózat nem kíván részt venni „autós demonstrációban és petíció aláírásában, hiszen nem a helyzet elmérgesítése, hanem a konstruktív megoldása a célja”.
Egyúttal felajánlotta, hogy képviseli a többi kisvállalkozás szempontjait is. Az államtitkár előrevetítette: a tárgyalások a továbbiakban is a VOSZ és a Mobil Petrol benzinkúthálózat részvételével zajlanak „abban a konstruktív mederben, amelyben a koronavírus-válság kitörése óta minden lényeges kérdésben meg tudtunk állapodni”. A tárca a hét második felére várja a kis benzinkutak képviselőinek konstruktív javaslatait. Kérdésre válaszolva György László elmondta, nem kaptak még jelzést arról, hogy bármely töltőállomás szüneteltetné tevékenységét. Megerősítette továbbá a tárca múlt heti közlését, amely szerint nem volt szükség arra, hogy üzemszünet miatt átmenetileg nyilvántartott szolgáltatót jelöljenek ki benzinkút működtetésére.
Pedig ezzel élhetnének, hiszen egyre több kis benzinkút üzemeltetője panaszkodik arra, hogy mióta a beszerzési árak az egekbe szöktek, minden egyes árszabályozott liter üzemanyag értékesítésén csak veszítenek. A kilátásaik egyelőre nem túl jók, figyelembe véve az olajpiaci előrejelzéseket. A Nemzetközi Energiaügynökség úgy számol, hogy a kínálat szűkössége hosszabb távon fennmaradhat. Ennek oka az, hogy a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete, valamint szövetségeseik (OPEC+) továbbra is alacsonyan tartja a kitermelési kvótát, de az erősödő geopolitikai feszültségek és a globális olajkészletek többéves mélypontra kerülése is felfelé hajtja az olajárakat. A Brent nyersolaj ára több mint 15 százalékkal emelkedett januárban, és több mint hét év után először lépte át a hordónkénti kilencven dollárt.
Borítókép: Május 15-ig biztosan maradnak a jelenlegi árak (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)