Húszezer euró, körülbelül 7,1 millió forint: ennyivel kerül többe az Audi Q2, mint a Dacia Sandero Stepway a németországi listaárak szerint. A Daciát 13 ezer euró, 4,6 millió forint körül, az Audit 33 ezer euróért, 11,7 millió forintért kínálják. Pedig mindkét jármű célcsoportja azonos. Ha olyan gépkocsit keresünk, amely magasabb építésű a városi kisautóknál, és SUV-hoz hasonló megjelenésű, anélkül, hogy valójában SUV lenne, akkor elvileg mindkét jármű szóba jöhet. Igen ám, de tényleg létezik olyan vásárló, aki az Audi Q2 vagy a Dacia Sandero között hezitál? Nem két teljesen különböző világ ez? Talán igen, de ha hétmilliót meg lehet spórolni azzal, hogy a Dacia mellett döntünk, akkor talán érdemes eltöprengeni, vajon tényleg szükséges-e az bizonyos négy gyűrű az autónk orrán.
Kisautót, amíg lehet
Objektíven nézve persze egyértelműen az Audi Q2 a jobb autó, és szinte minden szempontból veri a Daciát – kivéve a fogyasztást és ami ezzel szorosan együtt jár: a környezet kímélését. A Dacia Sandero azonban jóval olcsóbb, és kétségtelenül jobb ár-érték arányt kínál – állítja a német autóklub, az ADAC elemzése. A román kisautó megvásárlását tehát mindenképpen érdemes megfontolni. Amíg lehet, ugyanis egy ilyen összehasonlító tesztet jövőre már nem lehetne elvégezni.

Mert úgy áll a helyzet, hogy Európában, amely a VW Polo, a Fiat 500, a Renault 4, a Citroën Kacsa, a Mini őshazája, attól kell tartani, kihalnak a kis, olcsó, praktikus autók. Annak ellenére, hogy sok szempontból ideális nagyvárosi járművek. A másik fontos, és az európai szabályalkotók által sulykolt szempont a környezet és a légkör védelme. De mit kell látnunk? Ebben az ügyben nem érvényesül a főszabály.
Pedig a kisebb testű, könnyebb súlyú jármű kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a SUV-góliát, a gyártásakor is kevesebb szennyezés keletkezik és újrafeldolgozása is kevesebb energiát emészt fel.
Lehet-e ösztönzőkkel és előírásokkal kikényszeríteni, hogy az ipar álljon rá a praktikus kisautók gyártására? Hogyne lehetne, közismert, hogy például Japánban külön kategóriát alkotnak az ilyen városi minik, amelyek a szabályozás, az adózás és a költségek szempontjából is kedvezményeket kapnak.