Februárban elkészül az a javaslat, amely alapján dönteni lehet a V0-s vasútvonal Kecskemét és Székesfehérvár közötti nyomvonaláról – jelentette be az innovációs és technológiai miniszter. Palkovics László közölte, hogy gazdasági és környezeti szempontokat egyaránt figyelembe vesznek a vonalszakasz kijelölésekor. A döntés a lehető leggyorsabb lesz, így
a beruházás már azt megelőzően elkezdődhet, hogy a Déli körvasút fejlesztési munkálatai véget érnének.
Az orosz vasútépítői részvételről nemzetközi tender kiírásával születhet döntés – tette hozzá. A miniszter a projekt legfontosabb eredményeként említette, hogy a ferencvárosi pályaudvarra érkező tehervonatok száma jelentősen csökken, ezzel együtt eltűnik a Budapesten áthaladó teherforgalom túlnyomó része. A Déli körvasút közelében élőknek az is kedvez, hogy a szakasz fejlesztésével jelentősen csökken a vonatok okozta zajterhelés, élhetőbbé és zöldebbé válnak a körülötte megújuló városrészek.
A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a környezeti szempontokat hangsúlyozta a sajtótájékoztatón. Homolya Róbert szerint vasúti fejlesztések nélkül a klímacélok nem teljesülhetnek, hiszen ez a leginkább környezetbarát utazási és szállítási megoldás, a közlekedés okozta környezeti terhelésnek csekély hányadáért felelős. Korszerűsítésekre azért is szükség van, mert
a magyar vasúti hálózat túlzottan fővárosközpontú, csaknem minden második tehervonat áthalad Budapesten,
a szűkös áteresztőképesség az egyik legnagyobb akadály a további fejlődés előtt – hangsúlyozta.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) január végi közleményében a Záhonyt Győrrel és Sopronnal összekötő V0-s vasútvonal fejlesztését a magyar–orosz együttműködés ígéretes lehetőségeként említették. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter ezt megelőzően videókonferencián egyeztetett az orosz közlekedési tárca vezetőjével.
A V0-s megvalósítása több mint egy évtized óta téma a szakmai közvéleményben, 2012-ben elkészült egy megvalósíthatósági tanulmány is. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő tavaly megrendelt egy újabb ilyen tanulmányt, melynek célja, hogy
Magyarország északnyugat–délkeleti irányú vasúti szűk keresztmetszetét jelentő budapesti Déli vasúti összekötő híd tehermentesítésére egy fővárost elkerülő új, a Dunát keresztező országos közforgalmú, egybefüggő és villamosított vasúti kapcsolat létesüljön.
A pályán óránként 120–160 kilométeres sebességgel haladhatnak majd a vasúti szerelvények.
A kivitelezőnek el kell készítenie egy döntés-előkészítő tanulmányt, a környezeti hatástanulmányt, és le kell folytatni a környezetvédelmi engedélyezési eljárást. Az elfogadott koncepció és nyomvonal alapján el kell végezni a 2012-ben, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége megbízásából elkészült „V0 Budapestet délről elkerülő vasútvonal kialakítása” című megvalósíthatósági tanulmány (MT) felülvizsgálatát.
Borítókép: Palkovics László innovációs és technológiai miniszter (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)