időjárás 5°C Virgil 2022. november 27.
logo

A dollárbaloldal három hazugságát cáfolta Rákay Philip + videó

Még ebben a hónapban dönthetnek a V0-s megépítéséről

Jámbor Gyula
2022.02.08. 14:08 2022.02.08. 15:01
Még ebben a hónapban dönthetnek a V0-s megépítéséről

Februárban elkészül az a javaslat, amely alapján dönteni lehet a V0-s vasútvonal Kecskemét és Székesfehérvár közötti nyomvonaláról – jelentette be az innovációs és technológiai miniszter. Palkovics László közölte, hogy gazdasági és környezeti szempontokat egyaránt figyelembe vesznek a vonalszakasz kijelölésekor. A döntés a lehető leggyorsabb lesz, így 

a beruházás már azt megelőzően elkezdődhet, hogy a Déli körvasút fejlesztési munkálatai véget érnének. 

Az orosz vasútépítői részvételről nemzetközi tender kiírásával születhet döntés – tette hozzá. A miniszter a projekt legfontosabb eredményeként említette, hogy a ferencvárosi pályaudvarra érkező tehervonatok száma jelentősen csökken, ezzel együtt eltűnik a Budapesten áthaladó teherforgalom túlnyomó része. A Déli körvasút közelében élőknek az is kedvez, hogy a szakasz fejlesztésével jelentősen csökken a vonatok okozta zajterhelés, élhetőbbé és zöldebbé válnak a körülötte megújuló városrészek.     

Konténervonatot rakodnak Budapest közelében a BILK logisztikai központban. Fotó: Éberling András

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a környezeti szempontokat hangsúlyozta a sajtótájékoztatón. Homolya Róbert szerint vasúti fejlesztések nélkül a klímacélok nem teljesülhetnek, hiszen ez a leginkább környezetbarát utazási és szállítási megoldás, a közlekedés okozta környezeti terhelésnek csekély hányadáért felelős. Korszerűsítésekre azért is szükség van, mert 

a magyar vasúti hálózat túlzottan fővárosközpontú, csaknem minden második tehervonat áthalad Budapesten, 

a szűkös áteresztőképesség az egyik legnagyobb akadály a további fejlődés előtt – hangsúlyozta.      

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) január végi közleményében a Záhonyt Győrrel és Sopronnal összekötő V0-s vasútvonal fejlesztését a magyar–orosz együttműködés ígéretes lehetőségeként említették. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter ezt megelőzően videókonferencián egyeztetett az orosz közlekedési tárca vezetőjével.

A V0-s megvalósítása több mint egy évtized óta téma a szakmai közvéleményben, 2012-ben elkészült egy megvalósíthatósági tanulmány is. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő tavaly megrendelt egy újabb ilyen tanulmányt, melynek célja, hogy 

Magyarország északnyugat–délkeleti irányú vasúti szűk keresztmetszetét jelentő budapesti Déli vasúti összekötő híd tehermentesítésére egy fővárost elkerülő új, a Dunát keresztező országos közforgalmú, egybefüggő és villamosított vasúti kapcsolat létesüljön.

A pályán  óránként 120–160 kilométeres sebességgel haladhatnak majd a vasúti szerelvények.

A kivitelezőnek el kell készítenie egy döntés-előkészítő tanulmányt, a környezeti hatástanulmányt, és le kell folytatni a környezetvédelmi engedélyezési eljárást. Az elfogadott koncepció és nyomvonal alapján el kell végezni a 2012-ben, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége megbízásából elkészült „V0 Budapestet délről elkerülő vasútvonal kialakítása” című megvalósíthatósági tanulmány (MT) felülvizsgálatát.

Borítókép: Palkovics László innovációs és technológiai miniszter (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.