Napsütést ígérő félhomályos piac

Közösségi portálon, de akár egy hétköznapi, virtuális piactéren is adható, vehető, cserélhető a több százezer vagy millió forintos összegekért megvásárolt üdülési jog (angolul time share). Ám ha az ügyletben érintettet kellemetlenség éri vagy netán pórul jár, a panasz orvoslásában a fogyasztóvédelem keze meg van kötve, s a versenyhatóság is legfeljebb kiemelt óvatosságra és odafigyelésre intheti az ügyfelet. A vitás esetekben a fogyasztók általában csak a bíróságon érvényesíthetik jogaikat.

Horváth Éva
2022. 02. 07. 14:58
null
elderly couple on gray background drinking water on terrace
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Időnként felbukkannak az üdülési jogok piacán olyan esetek, amelyek egy időre felkavarják a port, hiányosságokra vagy visszásságokra utalnak az intézmény szabályozásában. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) most újabb üggyel kapcsolatban tett bejelentést: eljárást indított a BFCS Kereskedőház Kft.-vel, a BIÁS Trade Kft.-vel és az Üdülésijog-károsultak Érdekvédelmi Szövetségével szemben, mondván, gyaníthatóan megtévesztő tájékoztatásokat nyújtanak az üdülési jogok értékesítéséről. A GVH már az elmúlt év őszén figyelmeztette a fogyasztókat, hogy a hozzá érkező piaci jelzések arra utaltak: egyes vállalkozások kifogásolható ajánlatokkal keresik fel az üdülési joggal rendelkező állampolgárokat.

A panaszok alapján a versenyhatóság a következő módszerre hívja fel a figyelmet: a tulajdonosokat telefonon keresik meg azzal, hogy egy magánszemély vásárolná meg az üdülési jogot, majd az érintett cégek készpénzt ígérnek a jogosultságért. Ehelyett azonban vélhetően pénzre nem váltható ügynevezett „kreditekben” fizetnek egy zárt vásárlási rendszerben – magyarázza a GVH –, amelynek eléréséért az ügyfeleknek számos jogcímen kell költségeket fizet­niük. Miközben az üdülési jog tulajdonjoga valószínűsíthetően még mindig az attól megszabadulni próbáló fogyasztónál marad, akinek így továbbra is fizetnie kell a konstrukció éves fenntartási költségeit. Az ügy külön érdekessége, hogy a GVH eljárás alá vonta az Üdülésijog-károsultak Érdekvédelmi Szövetségét is, amely – a versenyhatóság szerint – feltehe­tően pusztán azt a célt szolgálja, hogy elnevezésével a cégek elnyerhessék a felkeresett ügyfelek bizalmát.

A versenyfelügyeleti eljárás megindításával nem mondta ki senki azt, hogy az adott vállalkozás a jogsértést elkövette – emelte ki a GVH, utalva rá, hogy a megkezdett folyamat a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. 

Az eljárás három hónapig tart, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. Addig azonban a fogyasztónak várnia kell.

Az üdülési jog tulajdonosa a panaszával felkeresheti a fogyasztóvédelmi hatóságot is, ahol azonban a gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy az ilyen jellegű ügyek száma elenyésző – válaszolták lapunk érdeklődésére az Innovációs és Technológiai Minisztériumban (ITM). A fogyasztóvédelmi hatóság a fogyasztók megtévesztése miatt a kormányrendeleti előírások betartását ellenőrzi. Például azt, hogy megadták-e a szerződéskötés előtti tájékoztatást, amely kitér a fogyasztót megillető elállási jogra.

A szaktárca rámutatott: az ügyfél a problémáit elsődlegesen az üdülési jog keretében szolgáltatást nyújtó vállalkozásnak jelezheti. Ha ez nem vezet eredményre, akkor lehet igénybe venni a területileg illetékes békéltető testület ingyenes eljárását. 

Amennyiben a vállalkozás nem reagál a fogyasztói panaszra, az ügyfél akkor fordulhat a fogyasztóvédelmi hatósághoz, amely azonban az üdülési jogra vonatkozó szerződésről – így például annak megszüntetéséről – nem dönthet. Az kizárólag egy bírósági eljárás tárgya lehet – hangsúlyozta válaszában az ITM. 

A GVH pedig az üdülési jogukat értékesíteni szándékozóknak azt javasolja: minden ajánlat esetén alaposan tekintsék át a felkínált feltételrendszer részleteit, szerződéskötés előtt pedig részletesen tájékozódjanak az érintett vállalkozások megbízhatósága és fogyasztói értékelése felől. Fontos, hogy a fogyasztók a személyes találkozókon se engedjenek az esetleges nyomásgyakorlásnak, és minden esetben megfontolt, tudatos döntést hozzanak.

Borítókép: 123 rf

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.