Még jár a transzszibériai vasút

Az Európa–Kína selyemút leállásával, valamint a tengeri és légi szállítási tarifák megdrágulásával járna, ha az orosz–ukrán konfliktus miatti szankciók az Oroszországi Vasutakra vagy az azokat finanszírozó bankokra is kiterjednének.

2022. 03. 04. 5:45
null
2022.02.10. Budapest Elektromos szállítók kamion, konténer, árúszállítás, vasút Fotó: Kurucz Árpád Fotó: Arpad Kurucz
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az unió súlyos szankciókat hagyott jóvá Oroszország ellen az Ukrajna elleni katonai támadásra válaszul. Az európai gyáriparnak sem közömbös, hogyan érinti majd ez a vasúti áruszállítást a selyemúton, amely nagyrészt az érintett Fehéroroszországon és Oroszországon halad át. A Railtech.com vasúti szakportál Sebastiaan Benninkkel, a BenninkAmar tanácsadó cég szankciókkal foglalkozó ügyvédjével beszélt erről. A szakember elmondta, hogy 

bár az Oroszországi Vasutak (RZSD) a szankciós listán szerepel, a céget nem érintik teljes mértékben a lépések. Ennek eredményeként korlátozott hozzáférésük van a pénzügyi piacokhoz, így továbbra is lehet üzletelni az RZSD-vel.

Szintén fontos különbséget tenni a különböző szankciótípusok között. Például a Rosznyefty vezérigazgatója szankcióknak van kitéve, ezért többé nem lehet a céggel üzletelni. Egy másik példa a krími Szevasztopol kikötői hatósága, amelyre teljes vagyonbefagyasztás vonatkozik. Aki kikötői díjat fizet nekik, az szabálysértést követ el. A szakember szerint a SWIFT- rendszer letiltása is csak korlátozott számú bankra vonatkozik. Mellettük azonban még mindig rendelkezésre állnak más bankok az RZSD számára. A jelenlegi becslések szerint az orosz bankok hetven százaléka érintett, de a végleges listát még nem hozták nyilvánosságra.

Ha leáll a vasúti selyemút, jelentős díjemelés várható a tengeri fuvarozásban. Fotó: MTI/EPA/Ingo Wagner

A helyzet nagyon változékony, így holnap akár másképp állhatnak a dolgok. Egyelőre még lehet vasúton szállítani Oroszországon keresztül és fizetni érte. De minden megrendelőnek érdemes figyelnie a legújabb fejleményeket. Az elmúlt 72 órában az érintettek száma mintegy 654 személyre és 52 orosz vállalatra nőtt. Ha többségi részesedéssel vagy ellenőrzéssel rendelkeznek azokban a vállalatokban, amelyekkel egy uniós partner üzletet kíván kötni, a vállalat szankciók hatálya alá eshet.

Nyilvános listák állnak rendelkezésre, például az Európai Unióból. Ezeket naponta frissítik, de az Egyesült Államoknak is van saját listája, ezt is folyamatosan figyelembe kell venni. Némelyek abban reménykednek, hogy meg lehet kerülni a szankciókat alternatív útvonalak használatával, ez azonban tilos – mondta Sebastiaan Bennink. Mint köztudott, Kína nem fogadta el a szankciókat. Ám ha egy európai szolgáltató megsérti a szankciókat, büntetést fizethet. És ez nemcsak a közvetlen kapcsolatokra vonatkozik, hanem a teljes ellátási láncra. Tehát ha kínai partnere üzletet köt a tiltólistán szereplő cégekkel, akkor az európai cég felelősségre vonható ezért. 

A selyemút útvonala azonban megszakadhat, ha az EU úgy dönt, hogy megtiltja a tranzit igénybevételét Oroszországon keresztül. Ez ugyanígy érvényes Fehéroroszország esetében is. 

Bár az EU és Kína közötti kereskedelmi forgalom mindössze öt százaléka történik vasúti útvonalon, azt azért nem szabad elfelejteni, hogy a legnagyobb megrendelő és célország Németország, azon belül az autóipar. Kínából a Rajna partjára túlnyomórészt vasúton áramlanak az alkatrészek a gyárakba.

A fuvarozást érintő szankciókon az átrakodó országok – mint amilyen Lengyelország és Magyarország – is sokat veszítenének. 

A magyar logisztikai szektor szempontjából a kínai vasúti konténerforgalom és a tranzitdíjak nagy jelentőséggel bírnak.  

A vasúti útvonal rövid távú megszakítása Kína és Európa között minden bizonnyal a fuvarozás más szegmensei árának dinamikus növekedésével járna – például a tengeri és a légi szállításban. Hiszen valószínűleg a légi szállításnak kellene átvennie a kínai szállítmányok jelentős részét, figyelembe véve, hogy a motorizációs szektor alkatrészei just-in-time szállítást követelnek meg. Másfelől a tengeri kapacitások a jelenleginél is nagyobb nyomás alá kerülnének, ami árfelhajtó tényező. A Szuezi-csatornát üzemeltető vállalat már bejelentette, hogy a hónap elejétől tízszázalékos emelést hajtott végre.

Borítókép: Magyarországi logisztikai központban kezelik a kínai konténereket (Fotó: Kurucz Árpád)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.