A brit Grimshaw Architects építésziroda nyerte az új Nyugati pályaudvar és környékének felújítására kiírt tervpályázatot – jelentette be Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára. A nemzetközi zsűri más pályázatokat is díjazott a számos világhírű, komoly szakmai tapasztalattal rendelkező jelentkező munkái közül, ezekből is épülhetnek majd be a végleges, részletes tervbe ideálisnak ítélt elemek. Összesen 36 építésziroda jelentkezett, ezek közül választotta ki a Fürjes Balázs által vezetett zsűri azt a 12 legjobbat, amelyek a második fordulóban indulhattak. A munkájuk nyomán megújul és kizöldül a belváros a Nyugati pályaudvar mögötti és melletti részen, új park épül ki a Podmaniczky út mentén egészen a Városligetig.

A kormányzati Budapest Fejlesztési Központ (BFK) tavaly októberben írta ki a kétfordulós, nyílt nemzetközi tervpályázatot a Nyugati pályaudvar és környezete megújítására, valamint a pályaudvar korszerűsítésére és kapacitásának jelentős növelésére.
Fürjes Balázs az eredményhirdetést megelőzően elmondta: Karácsony Gergely főpolgármestertől, Soproni Tamás terézvárosi polgármestertől és Tóth József angyalföld-újlipótvárosi polgármestertől sok segítséget kapott a BFK a projekt előkészítése kapcsán, magas szintű kollégáikat delegálták, hiszen a politikai ellentétek ellenére Budapest fejlesztése közös érdek. Mint fogalmazott: „Lehet politikai különbség a városvezetés és a kormány között, de a budapestiek érdekében kutya kötelességünk az együttműködés.”
Tisztelet a múltnak
Fürjes Balázs kiemelte, hogy a pályázat kiírói és a tervezők is tiszteletben tartották Budapest építészeti örökségét, annak egy kiemelt épületét, az Eiffel-csarnokot. Azáltal, hogy részben a föld alá kerül a pályaudvar, lehetőség nyílik a belváros további zöldítésére, a környéken egy új, parkosított városrész épül 17 hektáron.

– A vasút a legzöldebb közlekedési mód a nagy kapacitású szállítási eszközök közül, a város igazi aranytartaléka. Ha jobb lenne a vasúti közlekedés, sokkal többen használnák az agglomeráció és Budapest között, valamint a városon belül is – mondta az államtitkár. Hozzátette, hogy a pályaudvar épülete ugyan mára megújult, de műszakilag továbbra is elavult, emiatt kevés utast fogad, azt is lassan. Átszállásokkal együtt napi 300 ezres utasforgalommal számol a BFK a felújítást követően. A jelenlegi csarnok mögött épül egy új 13 vágányos, stílusában igazodva a régihez. Egyúttal az utcaszintről a föld alá kerülnek a vágányok, így a régi csarnok közösségi és kulturális térré alakul át. A Westend elől elköltözik a buszpályaudvar és a parkoló, és szintén parknak adja át a helyét.