Felfutási szakaszban a hazai turizmus

Már a nemzetközi szinten összehasonlított vendégforgalmi adatokban is megmutatkozik, hogy a magyarországi – és azon belül a fővárosi – szállodák teljesítménye a kelet-közép-európai régióban kimagaslóan alakult idén februárban. Nemcsak a tavaly felszabadult belföldi turizmus, hanem már a külföldi vendégérkezések számai is jelzik, hogy a járvány két évig tartó korlátozásai után az ágazat felfutó szakaszába érkezett.

2022. 05. 02. 15:15
20210506 budapest turistak nyitas havran zoltan magyar nmezet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapest, Pozsony, Prága Varsó és Bécs szállodaipari forgalmának összehasonlítása szerint februárban az öt kelet-közép-európai ország fővárosa közül a budapesti hotelek gazdasági teljesítménye volt a legjobb az egy kiadható szobára eső nettó árbevételek alapján – derül ki a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) legújabb Trendriportjából, mely a második hónap nemzetközi statisztikáit hasonlította össze a régióban. 

Ebben rámutatnak, hogy 

a jövedelmezőség szempontjából a koronavírus-járvány alatt visszaesett városlátogatások piacán Budapest februárban már kiemelkedett, 

míg országos viszonylatban a listavezető ausztriai szállodaipar után a hazai hotelpiac a második helyen szerepelt. 

A szállodaszövetség felidézi, hogy 2021 februárjában a járvány terjedésének megakadályozására tett hazai és nemzetközi intézkedések a hotelek működését még erősen korlátozták, ehhez mérten 

idén februárban viszont a bel- és külföldi kereslet egyaránt ugrásszerűen javult hazánkban, annak ellenére, hogy a hónap második felében már éreztette a hatását az orosz–ukrán háború. 

Az sem vetette vissza a felfutást, hogy 2019-hez képest mintegy harminc százalékkal emelkedtek az átlagos szobaárak az idén februárban, amikor a külföldi vendégek csaknem kilencven százaléka Európából érkezett, míg hét és fél százalékuk az ázsiai országokból. 

A tíz legnagyobb küldőországunk közül a legtöbben Csehországból, Ausztriából, Németországból, Oroszországból és az Egyesült Királyságból utaztak el Magyarországra, míg jelentős volt a vendégéjszakák száma a romániai, a szlovákiai, az ukrán, a francia és a szerb turisták részéről is.

Azt már több felmérés igazolta, hogy a belföldi turizmus fejlődése a tél végén nagyon látványos volt, amit a Szép-kártyák szállodai felhasználása is igazolt. A pihenőkártyás fizetés országosan a szállásdíjbevételek több mint 27 százalékát tette ki – Budapesten ez az arány majdnem elérte a tíz százalékot. 

A Szép-kártyákról a vizsgált hónapban több mint 1,4 milliárd forint áramlott vissza a turizmusba, amely arány 21 százalékkal haladta meg a 2019 februárjában felhasznált összegeket.

– A Covid-időszak februárra már majdnem elfelejtődött: a belföldi kereslet volumene elérte a 2020-as szintet, de a régióban a német és osztrák küldőpiacokról csak óvatosan jelentek meg a turisták, ami a kapacitáskihasználtságban csökkenést okozott, viszont az áfa, illetve infláció által generált áremelkedésekkel a nettó árbevétel hozta a 2020-as szintet – fogalmazott a Trendriportban Csere András, a Caramell Premium Resort igazgatója és az szállodaszövetség nyugati régiójának vezetője. 

Mint jelezte, a február végén kitört ukrajnai háború a régióban akkor még nem éreztette a hatását, amely az ország keleti részén hamarabb vetett némi árnyékot a biztató évkezdetre. Erről Kovács Tamás, a Hunguest Hotel Aqua-Sol igazgatója és az MSZÉSZ keleti régiójának vezetője beszélt, aki szerint ebben az országrészben a wellness-szállodák az előző év nehézségei után – az energiaárak növekedése ellenére – pozitívan élték meg az első két hónap fejlődő eredményeit, melyet a keresleti oldal erősödése és az átlagos szobaárak növekedése alapozott meg.

 

Borítókép: Sokat javult Budapest szállodáinak gazdasági teljesítménye (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.