Járatkimaradásokat okozhat a krónikus munkaerőhiány

A légi közlekedés járványt követő talpra állását most a munkaerőhiány nehezíti.

Nagy Kristóf
2022. 05. 09. 19:30
20200317 ferihegy korona virus illusztraciok havran zoltan magyar nemzet Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén már megközelítheti, sőt akár meg is haladhatja a járvány előtti szintet az európai repülőterek utasfogalma a nyári csúcsidőszakban. A kedvező várakozásokat ugyanakkor beárnyékolja a kontinens repülőterein kialakult, minden eddiginél súlyosabb munkaerőhiány. 

A koronavírus-járvány 2020-as megjelenése, majd a járvány elleni védekezés miatt bevezetett korlátozások a légi forgalomban okozták az egyik legnagyobb visszaesést. A repülőterek ezért az elmúlt két év alatt jelentősen csökkentették kapacitásaikat, ezzel együtt több ezer munkavállalót bocsátottak el.

A korábbi várakozásokat ugyanakkor jelentősen meghaladta az utasforgalom gyors növekedése. Noha ez összességében kedvező, 

a légikikötők kapacitása nem tud lépést tartani a növekvő kereslettel, mivel szinte lehetetlen kihívásnak bizonyul munkaerőt toborozni a több tízezer betöltetlen álláshelyre. A kapacitáshiány miatt az európai repülőterek kétharmada járatkésésekkel számol a nyári hónapokban, sőt a járatkimaradások is gyakoribbá válhatnak.

Noha a munkaerőhiány elsődleges oka az, hogy a légi közlekedésben több ezer munkahely szűnt meg a járvány miatt, a válság elhúzódását leginkább a toborzási nehézségek okozzák. Egész Európát munkaerőhiány sújtja. 

Hiába magas az egyes európai országokban a munkanélküliség, az alacsony keresetet és hosszú munkaidőt kínáló álláshelyek feltöltése mindenhol óriási kihívást jelent. A repülőtereknek ráadásul komoly konkurenciája a szintén talpra álló turizmus és a vendéglátás munkaerőigénye. 

A repülőtéri betöltetlen pozíciók ráadásul nem túl kecsegtetők: 

elsősorban a földi kiszolgálók keresete alacsony, a munkaidő hosszú és rugalmatlan, rosszak a munkakörülmények, s más ágazatok munkavállalóihoz képest alacsonyabb szociális védelemben részesülnek. Mindez a szolgáltatás színvonalára is rossz hatással van. 

A helyzet a járvány után sem javult, így összességében lehetetlen a megfelelő munkaerő toborzása.

Az ágazatban működő vállalkozások és az érdekképviseletek arra figyelmeztetnek, a munkaerőhiány következményeképp megszaporodhatnak a késések, a járattörlések vagy a járatok átirányítása más repülőterekre. A legnagyobb légikikötőkben mindennapossá válhat a lassú ügyintézés és a hosszas sorban állás is. A reptereken kialakult káosz lassítja a turizmus visszaállását a járvány előtti szintre, mivel sokakat eltántorít a repüléstől.

Európa egyik legnagyobb légicsomópontja, az amszterdami Schiphol repülőtér már a hosszú várakozásra készíti fel az utasokat – írja a Politico. Az utazókat arra buzdítják, hogy kényelmes öltözetben, elegendő folyadékkal ellátva, a szokásosnál jóval korábban érkezzenek a járatukhoz. Kiemelten figyeljenek rá, hogy jó sorba álljanak és amit lehet, intézzenek mobilapplikáción keresztül. 

Már a húsvéti forgalmat is nehezen kezelték az olyan nagy repterek, mint a manchesteri vagy a dublini légikikötő, 

ahol az utasok elégedetlensége kaotikus állapotokhoz vezetett.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Havran Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.