A vasbetonban bíznak Romániában

Fény az alagút végén: Romániában működésbe helyezik egy fémipari kombinát bizonyos részlegeit, amelyek 2025 végére képesek lehetnek kielégíteni a hazai építőipari szükségleteket. Az olasz befektető jelentős beruházással akarja újra pályára állítani az ipari létesítményt.

Csinta Samu (Sepsiszentgyörgy)
2022. 06. 02. 10:02
null
Budapest, XI. ker Budapart lakótelep építkezés a Kopaszi gátnál fotó Teknős Miklós MN Fotó: Teknős Miklós
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az energiaárak megugrása hatalmas árrobbanást, az ukrajnai háború pedig áruhiányt és további áremelkedést idézett elő az építőanyagok romániai piacán, az átlagosan negyvenszázalékos drágulás már súlyosan veszélyeztetni látszik az infrastrukturális beruházások kivitelezését. Az útépítésre szakosodott cégek vezetői szerint harminc kilométernyi útszakasz kiépítése ma több mint 270 ezer euróval kerül többe, mint egy évvel korábban. Az ingatlanfejlesztők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy az anyagárak elszabadulása az ingatlanok – elsősorban az új építésű lakó- és irodaházak – kivitelezésének jelentős drágulását feltételezi, ami a befektetők haszonkulcsának csökkenését vonja maga után.

Most azonban úgy tűnik, kínálkozik némi esély a krízishelyzetből való kilábalásra. Ebben a hónapban újrakezdi ugyanis termelését a keleti szomszéd egyik nagy kapacitású, de régóta parkolópályára helyezett fémipari üzeme. A hajdani havasalföldi fejedelmi fővárosban, a dél-romániai Targovistéban idén havi tízezer tonna vasbetont készülnek gyártani, ez a mennyiség jövőre harmincezerre, 2024-re pedig havi hetvenezerre emelkedik a gyár vasbeton- és hengerelt fémhuzaltermelése.

A jelentős exportmegrendeléssel is rendelkező egység havi hatvanezer tonnás vasbeton- és speciális acéltermelés-kapacitással érkezett a kommunista periódus végére, a privatizá­ciós üzelmek következtében azonban 1990 után a haldoklás, majd fokozatosan a kimúlás fázisa következett. 

Ez év elején az olasz Beltrame-csoport – amely a calarasii fémipari kombinát korábbi megvásárlásával jelent meg a romániai piacon – 38,3 millió euróért megvásárolta a csődbe ment gyárat a maga 106 millió eurós adósságállományával együtt. A tulajdonos, Carlo Beltrame bejelentette, hogy az elkövetkező öt esztendőben félmilliárd eurót fektetnek be annak érdekében, hogy a legkorszerűbb egységgé varázsolják a kommunista ipar egykori ékkövét.

Az építkezések egyik kulcselemét képező vasbeton tekintetében Románia teljes mértékben importból fedezi szükségletét, amely tavaly meghaladta az egymillió tonnát. A behozatal nagy része Törökországból, Bulgáriából, Oroszországból és Fehéroroszországból, valamint Ukrajnából származott – előbbiek kilónkénti ára 2022 elején elérte az 1,85 eurót, utóbbi ugyan annak csak a harmadát, de egyelőre az ismert okokból elapadt a forrás.

Az olasz beruházó azt ígéri, hogy 2025 végére Románia képes lesz hazai forrásból kielégíteni saját vasbetonigényeit, nem utolsósorban az importból származó termékeknél alacsonyabb áron. 

A gyár termelését ugyanakkor igyekeznek összehangolni a calarasii Donalammal, az ott gyártott speciális acéltermékekhez járul majd hozzá a targovistei üzem.

Borítókép: illusztráció (Fotó: Teknős Miklós)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.