Éves összevetésben emelkedett áprilisban a hazai ipar termelése (volumenben 4,7 százalékkal), azonban a márciusi 0,2 százalékos esést követően az előző hónaphoz képest 1,6 százalékkal volt kisebb a kibocsátás – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) keddi jelentéséből, amely megerősítette a korábbi, havi becslés számait.
Áprilisban már harmadik hónapja mérséklődött számottevően az ipari termelésben legnagyobb súlyt képviselő járműipar teljesítménye (7,1 százalékkal), amely befolyásolta az össztermelés átlagát, ezzel együtt a feldolgozóipari alágazatok többségében növekedést mért a statisztikai hivatal.
Az iparon belül döntő súlyt képviselő feldolgozóipar termelése 2,8, az energiaiparé 6,3 százalékkal nőtt
a tavaly áprilisi eredményhez viszonyítva, ellenben a csekély súlyú bányászaté 3,9 százalékkal csökkent.
Ennek mentén az export voluemene is csökkent az iparban, amely a negyedik hónapban összességében 3,8 százalékkal volt kisebb az egy évvel korábbinál.
A KSH szerint a feldolgozóipari exportértékesítés 28 százalékát képviselő járműgyártás kivitele 8,5, a 13 százalékos súlyú számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásáé pedig 1,2 százalékkal csökkent.
A vizsgált időszakban a hazai ipar belföldi értékesítése 13,3, a feldolgozóiparé 7 százalékkal emelkedett 2021 azonos hónapjához mérten – derül ki az összesítésből.
Kedden a román országos statisztikai intézet is közzétette az idei első négy havi eredményeket az ipari termelésről.
Eszerint
a romániai GDP 20 százalékát kitevő ipari termelés a vizsgált hónapokban – a nyers adatok szerint – 3,1 százalékkal csökkent
a tavalyi év azonos időszakához.
A nyers adatok szerint főleg a villamos- és hőenergia, illetve a gáz előállítása és szolgáltatása csökkent 6,9 százalékkal, a bányaipari kitermelés 3,8 százalékkal esett vissza, míg a feldolgozóipar kibocsátása 1,6 százalékkal maradt el a tavalyitól.
Áprilisban az ipari termelés 6,9 százalékkal csökkent, a kibocsátás márciushoz képest 12,5 százalékkal maradt el, ugyanakkor a szezonális és naptárhatással kiigazított érték szerint 0,7 százalékkal nőtt.
Eközben az Audi Hungária járműgyártásért felelős igazgatója azt nyilatkozta, hogy
szignifikáns javulást vár az év végére a globális félvezetőhiányból fakadó alkatrészellátásban,
bár a probléma még akkor sem szűnik meg teljesen.
Les Zoltán felidézte, hogy az alkatrészhiány okozta a legnagyobb problémát tavaly az Audi Hungáriánál, ami a koronavírus-járvány hatásai, valamint a globális csiphiány miatt alakult ki. A Volkswagen konszernnél, ahova az Audi is tartozik, 2020 szilveszterétől kezdve egy szakmai stáb hangolta össze az alkatrészek elosztását a több mint száz telephely között.
Borítókép: mérsékeltebb volt az autógyártás kivitele is (Fotó: MTI)