Elindult az első közvetlen konténervonat Kína és Magyarország között, amely július 15-én indult el a Hebei tartománybeli Sicsiacsuang (Shijiazhuang) nemzetközi szárazföldi kikötőből.
Úticélja a BILK budapesti intermodális terminálja, 18 napos menetidővel, vagyis augusztus elején várható az érkezése
– tette közzé a Railfreight.com. A szerelvény az Erenhot határátkelőn lépett be Mongóliába, majd Oroszországon, Fehéroroszországon, Lengyelországon és Csehországon keresztül jut el Budapestig a Kína–Európa vasúti cargo fő útvonalán. A vonat száz konténerben fotovoltaikus modulokat, generátor-alkatrészeket és egyéb exportárut szállít.
A szolgáltatást egy a kelet-közép-európai együttműködés iránt elkötelezett ipari park és a Magyarország–Kína Üzleti és Logisztikai Együttműködési Park közösen fejlesztette ki, partnerük a Shijiazhuang International Dry Port.
A szárazföldi kikötő (angolul dry port) olyan logisztikai terminál, amelyet egy vagy több tengeri kikötővel kötnek össze, többnyire vasút révén.
Sicsiacsuang Hebei (Hupei) tartomány központja, 260 kilométerre fekszik dél-nyugatra Pekingtől. A tartomány úgy öleli körbe a fővárost, ahogy Pest megye Budapestet.
A Shijiazhuang International Dry Port bejövő és kimenő vonatainak száma évről évre nő, és a város fokozatosan a Hebei gazdasági régió fontos csomópontjává vált. 2022 első felében a Shijiazhuang 186 nemzetközi vonatot üzemeltetett, ami 125 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, a szállítási útvonalak pedig több mint negyven országba és régióba, például az Európai Unióba, Közép-Ázsiába és az ASEAN-ba (Dél-Kelet Ázsia) nyúlnak el. A Shijiazhuang innovációja a vasútiexpressz-típusú felügyeleti modell, amely körülbelül húsz órával rövidíti meg a vámkezelést.
Az utóbbi hónapokban hatékonynak bizonyult az a modell is, amely a környező tartományokból, városokból Sicsiacsuangban gyűjti össze az árukat, majd azokat vonatra rakja. A most elindított Hebei–Hungary szolgáltatás egyike azoknak, amelyek ezen koncepció szerint jöttek létre.
A Kína–EU konténervonatok száma az év első felében 7514-re nőtt, míg a szállított konténerek száma 724 ezer a kínai külügyi adatok alapján – tette közzé a Globaltimes.cn. Az utóbbi öt évben a Kína és Európa közötti tehervonatok éves száma 1702-ről 15183-ra nőtt, átlagosan 55 százalékos éves növekedési ütem mellett. Az éves szállítási érték nyolcmilliárd dollárról 74,9 milliárd dollárra emelkedett. A Kínai Kereskedelmi Minisztérium azt közölte, hogy a Kína és az EU közötti kereskedelem az árfolyam-ingadozások ellenére is bővült idén. Május óta ugyanis jócskán erősödött a jüan az euróval szemben, miközben az euró gyengült az amerikai dollárral szemben is.
Borítókép: Konténerterminál a Csepel-szigeten (Fotó: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád)