Kiábrándító, hogy a geopolitikai ellentétek miatt Kína korlátozza az Egyesült Államok repülőgépexportját – reagált a Boeing szóvivője arra a hírre, hogy az Airbus 292 repülőgépet szállíthat három állami tulajdonú légitársaságnak (China Southern, Air China és China Eastern) 37 milliárd dollár értékben. A megrendelés elnyeréséért az Airbus és a Boeing is hosszan tartó tárgyalásokat folytatott – mondta egy, az ügyben jártas személy a Bloomberg hírügynökségnek.
Az amerikai gyártó azonban hoppon maradt.
Jóllehet Kína és Európa között időről időre nézeteltérések vannak politikai területeken, a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok továbbra is szorosak.
Kína üzent ezzel a megrendeléssel, és ez borzasztóan fáj a Boeingnek – mondta George Ferguson, a Bloomberg Intelligence elemzője. Ugyanakkor Kína joggal bizalmatlan a Boeing 737 Max típusával szemben, hiszen az amerikai gyártó két nehezen magyarázható, egyenként több száz áldozattal járó szerencsétlenség után is csak vonakodva ismerte el a felelősségét.
A pekingi hatóságok voltak az elsők a világon, amelyek a földre parancsolták a hibás szoftverrel szerelt Boeing repülőgépet.
És bár a kínai hatóságok tavaly év végén jóváhagyták az áttervezett gép forgalomba helyezését, az ország légitársaságai még mindig nem használták újra a repülőgépet kereskedelmi járatokra, és nem vettek át új 737 Max gépeket sem. A Boeing jelenleg is mintegy százötven elkészült, de Kína által át nem vett repülőgépet tárol, ezek többsége Max modell. Az átadások újraindítása készpénzt termelne, amelyre az amerikai gyártónak nagy szüksége van 58 milliárd dolláros adósságának törlesztéséhez.