Kína bizalmatlan az amerikai repülőkkel szemben

A Boeing és az Airbus versenyfutásából az utóbbi került ki győztesen, így legyárthat csaknem háromszáz keskeny törzsű személyszállító repülőgépet kínai légitársaságok megrendelésére. A Boeing politikai döntést sejt a háttérben, kínai szakértők azonban a 737 Max típus hibájával magyarázzák az elutasítást.

2022. 07. 07. 5:45
Csousan, 2019. március 11. 2018. december 15-én a kelet-kínai Csöcsiang tartományban fekvõ Csousan repülõterén készített kép, amelyen az Air China légitársaság elsõ Boeing 737 Max 8-as repülõgépét köszöntik. A kínai polgári légiforgalmi hatóság 2019. március 11-én átmenetileg megtiltotta a Boeing 737 Max 8-as gépek repülését, mert az elõzõ nap lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság egyik, ezzel azonos típusú repülõgépe Etiópiában. MTI/EPA Fotó: -
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kiábrándító, hogy a geopolitikai ellentétek miatt Kína korlátozza az Egyesült Államok repülőgépexportját – reagált a Boeing szóvivője arra a hírre, hogy az Airbus 292 repülőgépet szállíthat három állami tulajdonú légitársaságnak (China Southern, Air China és China Eastern) 37 milliárd dollár értékben. A megrendelés elnyeréséért az Airbus és a Boeing is hosszan tartó tárgyalásokat folytatott – mondta egy, az ügyben jártas személy a Bloomberg hírügynökségnek.

Az amerikai gyártó azonban hoppon maradt.

Jóllehet Kína és Európa között időről időre nézeteltérések vannak politikai területeken, a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok továbbra is szorosak.

Egy Airbus 320-as típusú gép készül leszállásra. Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Kína üzent ezzel a megrendeléssel, és ez borzasztóan fáj a Boeingnek – mondta George Ferguson, a Bloomberg Intelligence elemzője. Ugyanakkor Kína joggal bizalmatlan a Boeing 737 Max típusával szemben, hiszen az amerikai gyártó két nehezen magyarázható, egyenként több száz áldozattal járó szerencsétlenség után is csak vonakodva ismerte el a felelősségét.

A pekingi hatóságok voltak az elsők a világon, amelyek a földre parancsolták a hibás szoftverrel szerelt Boeing repülőgépet.

És bár a kínai hatóságok tavaly év végén jóváhagyták az áttervezett gép forgalomba helyezését, az ország légitársaságai még mindig nem használták újra a repülőgépet kereskedelmi járatokra, és nem vettek át új 737 Max gépeket sem. A Boeing jelenleg is mintegy százötven elkészült, de Kína által át nem vett repülőgépet tárol, ezek többsége Max modell. Az átadások újraindítása készpénzt termelne, amelyre az amerikai gyártónak nagy szüksége van 58 milliárd dolláros adósságának törlesztéséhez.

A világ két legnagyobb repülőgépgyártó óriása, a Boeing és az Airbus 2021-es eladásai a korábbi amerikai dominancia után most az európai gyártó fölényét mutatják – közölte a Global Times kínai hírportál.

Az Airbus tavaly összesen 611 utasszállító repülőgépet szállított le 88 megrendelőnek, ami nyolcszázalékos növekedést jelent 2020-hoz képest. A Boeing 340 gépet adott el, vagyis csak mintegy feleannyit, mint az Airbus, de 2020-hoz képest ez is jelentős, 117 százalékos növekedés.

A 737 Max globális repülési tilalmának fokozatos feloldásával a típus értékesítése jelentősen fellendült, de a Boeing 787 Dreamliner interkontinentális járatokra kifejlesztett típusának eladásai gyártási problémák és késedelmes szállítások miatt visszaestek.

Borítókép: A kínai Air China légitársaság 737 Max repülőgépe. Kína először tiltotta meg a típus repülését (Fotó: MTI/EPA)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.