Minden figyelemfelkeltő akció ellenére az idén drámai módon romlott a vasúti baleseti statisztika – tette közzé a MÁV. Még csak az év felénél tartunk, és máris félszáz baleset történt vasúti átjáróban. Akadt olyan hét, amikor minden munkanapra esett egy szerencsétlenség. A közelmúltban egyetlen hét alatt tizenkilencen haltak meg, többen, mint tavaly egész évben. A MÁV álláspontja szerint a tragédiák oka minden alkalommal a KRESZ-szabályok megszegése volt. A járművezetők a piros jelzés ellenére hajtottak a vonat elé, mások gyalog vagy kerékpárral keltek át tilosban az átjárón.
A magyar vasúttársaság és a rendőrség közös kampányt kezdett, amelyben igyekeznek meggyőzni az autósokat, hogy figyeljenek jobban a vasúti átjárókhoz közeledve. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy
eddig sem a tragédiák helyszínének részletes bemutatása, sem a sofőrök feddése nem segített abban, hogy csökkenjen a tragédiák száma.
Egyre többen vélik úgy, hogy a jelenleginél hatékonyabb műszaki megoldásokat kellene alkalmazni a vasúti és közúti járművek ütközésének elkerülése érdekében.
Virtuális kerítés
A Crossing Safety svéd startup cég által fejlesztett új biztonsági megoldás például
úgy csökkentené balesetek számát, hogy a vonatok észlelését és a közelben közlekedők adatait egy figyelmeztető rendszerrel kombinálja.
Az ötlet 2008-ban született egy közép-svédországi halálos baleset után, ahol két fiatal vesztette életét. A cél kezdettől fogva egy üzembiztos, műszakilag intelligens megoldás kidolgozása volt, amely elkülönül az amúgy is bonyolult vasúti informatikai rendszertől.
A megoldás működési elve a vasúti átjárók közelében tartózkodó vasúti és közúti közlekedőktől származó, valamint az úgynevezett geofencing által biztosított adatfolyam összekapcsolásán alapul. A geofencing – virtuális kerítés – a globális helymeghatározó rendszer (GPS) műholdas hálózat és/vagy helyi rádiófrekvenciás azonosítók, például Wi-Fi- vagy Bluetooth-adatok használata révén hoz létre virtuális határokat egy adott hely körül. A kerítést ezután egy olyan hardver/szoftver alkalmazással párosítják, amely a program paraméterei alapján valamilyen módon reagál arra, ha bizonyos objektumok, esetünkben közlekedők megközelítik vagy átlépik a határt. A rendszer és a vonat közötti kommunikáció valós időben történik, az értesítések a vasúti átjárónál digitális táblán és az érintett sofőrök okostelefonján is megjelennek, így figyelmeztetve a közlekedőket az érkező vonatokra.
Százezer vasút–közút-kereszteződés
– Az a küldetésünk, hogy életeket mentsünk. Eddig pozitív visszajelzést kaptunk a piactól, most pedig az infrastruktúra-tulajdonosokkal, a vasúttársaságokkal és az autóiparral közösen szeretnénk felgyorsítani a megvalósítás folyamatát – közölte a startup vezetője a Railtech.com hírportállal. A rendszert úgy tervezték, hogy rugalmasan együtt tudjon működni a különböző berendezésekkel, hogy megfeleljen a különböző országok piacainak, és megújuló energiával működjön. A startup szerint a rendszer viszonylag olcsó, könnyen telepíthető, és kiépítése nem okoz fennakadást a vasúti pályán.
A Nemzetközi Vasutak Szövetsége (UIC) becslései szerint több mint százezer vasúti átjáró van az Európai Unióban. Ez átlagosan körülbelül 0,5 szintbeli kereszteződést jelent vasúti kilométerenként. A European Union Agency for Railways (ERA) adatai szerint az összes vasúti haláleset harminc százaléka vasúti átjárókhoz kötődik. A legtöbb baleset olyan országokban történik, ahol alacsony a népsűrűség és ritka a vasúti forgalom.
Korábban lapunkban helyet adtunk egy olvasói levélnek, amelynek írója a vasúti átjárók környezetét és jelzéseit táblákkal, felfestésekkel tenné a környezetből kiemelkedővé, figyelemfelkeltővé. Szerinte fontos, hogy a jelzéseket ellenfény esetén is jól láthatóvá kell tenni, legalább az átjáró előtti ötven méteren belül. Ezenkívül
a félsorompók ma használt vékony rúdjait le kell cserélni nagyobb méretű és masszívabb eszközre, ennek szélességének minimum 25 centiméternek kellene lennie a teljes felületén fényvisszaverő festéssel.
A rúdon az úttest feletti rész egyharmadánál és kétharmadánál egy-egy, 16–20 centiméter átmérőjű, a közúti jelzőlámpákéhoz hasonló kivitelű piros lámpát kell elhelyezni, amely leeresztett állapotban nappal is világít. Emellett minden átjáró környezetében szükséges a vasúti vonalra való rálátást biztosítani, értelemszerűen a növényzet megfelelő gondozásával, ritkításával.
Most jön a vonat!
Egy másik elképzelés szerint az segíthetne a vasúti átkelők figyelmesebb megközelítésében, ha a sokak által használt online navigációs fedélzeti eszközök
nemcsak azt közölnék a vezetővel, hogy vasúti átkelőhöz közelít, de azt is, hogy vasúti szerelvény van a közelben.
Ez az információ, hogy az ország egyes vasútvonalainak mely pontján közlekedik vonat adott pillanatban, jelenleg is elérhető online a Vonatinfo.hu térképén. Ennek a nyilvános adatbázisnak az integrálása a térképszoftverekbe lehetővé tenné, hogy a vasútvonalak és közutak kereszteződése közelében közlekedők figyelmeztető jelzést kapjanak a telefonjukra a veszélyhelyzetről. Manapság, amikor szinte minden autós zsebében ott van az okostelefon, ez a csatorna segíthetne a megszokásból autózóknak, hogy kellő figyelemmel reagáljanak a helyzetre.
Borítókép: Kisteherautó hajtott a pályára tilos jelzésnél Cegléden (Fotó: MTI/Mihádák Zoltán)