Hamarosan szárnyra kel a Boeing kínai vetélytársa

Kína hamarosan szárnyra bocsátja a Boeing és az Airbus keskeny törzsű gépek versenytársának szánt utasszállítóját. A szakértők óvatosak a típus megítélésében, egyesek szerint a C919-es már a születésének pillanatában elavult.

2022. 08. 05. 5:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napokban mutatta be a kínai Commercial Aircraft Corp of China (Comac) gyártó a C919-es keskeny törzsű repülőgépét. A cég azt közölte, hogy 

a légi jármű a tanúsítás megszerzéséhez közeledik, mivel a tesztgépei teljesítették az összes szükséges próbarepülést.

Bár a típus még nem kapta meg a Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAAC) hivatalos jóváhagyását, de ez borítékolható. Wang Ya’nan, a pekingi székhelyű Aerospace Knowledge magazin főszerkesztője a GlobalTimes.cn kínai hírportálnak elmondta, hogy a légialkalmassági bizonyítvány megszerzése után a Comactól elvárják, hogy bemutató repüléseket hajtson végre kereskedelmi útvonalakon, és műszaki képzést biztosítson a pilóták és a személyzet számára, ami hat-tizenkét hónapig tarthat. – Ideális esetben a C919-et 2023-ban helyezik forgalomba – mondta Wang. 

A C919 sikeresen teljesítette a tesztrepüléseket Fotó: Comac/Wang Ji Liang

A gyártó adatai szerint a gép 158 vagy 168 utas szállítására alkalmas, normál hatótávolsága négyezer, maximális hatótávolsága pedig öt és fél ezer kilométer. A China Eastern Airlines tavaly tavasszal megkötötte az első kereskedelmi megállapodást a típus beszerzésére, öt repülőgépre vonatkozó adásvételi szerződés aláírásával. Azóta bel- és külföldről 815 megrendelés érkezett a gépre.

A kínaiak szerint is évtizedekre lesz szükség, hogy kiderüljön, a C919 versenyképes-e az Airbus A321neóval vagy a  Boeing 737 MAX-szel.

A nyugati szakértők azonban kritikusan viszonyulnak az új modellhez. – Ez egy teljességgel felesleges repülőgép – mondta Richard Aboulafia a Wirtschaftswochénak. Aboulafia azon a véleményen van, hogy a repülőgépnek Kínán kívül nem lesz jelentősége, de még belföldön sem lesz feltétlenül sikeres. 

Heinrich Grossbongardt repülési szakértő ugyanott azt nyilatkozta, hogy a jármű megbízhatóság és üzemeltetési költségek tekintetében legalább tíz évvel elmarad a jelenlegi európai és észak-amerikai modellekhez képest.

A modell  kifejlesztése nem zajlott zökkenőmentesen. A Comac tizenhét évvel ezelőtt, 2005-ben kezdte meg a munkálatokat. A tervek szerint a nyugati gyártóknak olyan alkatrészeket kellett szállítaniuk, mint a motor, a pilótafülke műszerei, valamint számos érzékelő. Maga a Comac a törzset és a rendszerirányítást építette és a végső összeszerelést végezte. 

A nyugati gyártókat azonban arra kötelezték, hogy helyben állítsák elő az alkatrészeket. Ez felkeltette a cégek gyanakvását, ezért főként elavult technológiát kínáltak.

A fejlesztési költségek ennek ellenére az egekbe szöktek. Az eredeti nyolcmilliárd euró helyett a jelentések szerint a projekt végül háromszor annyiba került. A típus szűzrepülésére a tervezettnél öt évvel később, 2017-ben került sor.

 

Borítókép: A kínai vállalat 2005-ben kezdte meg a típus fejlesztését (Fotó: Comac/Wang Ji Liang)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.