Zsúfolt peronok Spanyolországban

A német után a spanyol vasút is szinte ingyenes jegyekkel igyekszik a környezetkímélő vasútra átszoktatni az autóval utazókat. A német tapasztalatok azt mutatták, hogy a vasúton utazók száma megnőtt, de az autózók száma szinte semmit sem csökkent.

2022. 08. 24. 7:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A spanyol állami vasúttársaság, a Renfe több mint 81 ezer új felhasználót regisztrált az ingyenes vonatjegyek igénylésének első napján – tette közzé a Railtech.com. Az igénylők szerdától kaphatják meg a bérleteket, ami nem más, mint egy QR-kártya. Júliusban a spanyol kormány százszázalékos kedvezményt jelentett be három forgalmas vasútvonalra. A szezonbérletek igénylőinek a szeptembertől decemberig tartó időszakra tíz, a középtávú bérletekhez húsz euró kauciót kell fizetniük. Ezt azonban visszakaphatják, ha az utas teljesíti a legalább 16 utazás megtételére vonatkozó követelményt az említett négy hónapos időszakban.

A zsúfolt vonatokon nem lesz könnyű megtartani a távolságot, ha a télen visszatér a pandémia Fotó: AFP/Tolga Akmen

Az intézkedés most népszerű, de nem biztos, hogy az utasok örülnek majd, ha megtapasztalják a következményeket, ugyanis a katalóniai Renfe-vonatok már így is igen zsúfoltak. Szeptemberben ebből gondok lesznek – kommentálta a kormányzati intézkedést Jordi Porta, a Katalóniai Tömegközlekedési Szövetség (PTP) szóvivője. Az egyik probléma az, hogy bizonyos vasútvonalakkal párhuzamosan buszok is járnak, amelyek akár gyorsabbak is lehetnek, mint a vonat, így sokan busszal utaznak. Amikor azonban az azonos útvonalon közlekedő Renfe-vonat ingyenes lesz, az emberek a már amúgy is zsúfolt vonatot választják.

 

A spanyol intézkedés több elemében emlékeztet a Deutsche Bahn kilenceurós bérletére. A politikusok – többek között Olaf Scholz német kancellár – nagy sikerként tekintenek a három hónapos akcióra, azonban az üzemeltető Deutsche Bahnt (DB) sok esetben megoldhatatlan feladat elé állította a hatalmas érdeklődés. 

– Egy Rostockból Hamburgba tartó vonaton láttam, hogy az ajtók kinyitásakor az emberek szó szerint kiestek a vonatból – mondta Martin Burkert, a vasúti és közlekedési szakszervezet (EVG) elnökhelyettese. A vezető soha nem tapasztalt még olyan körülményeket, mint ezen a nyáron. 

Claus Weselsky, a mozdonyvezetők szakszervezetének, a GDL-nek az elnöke szintén példátlan káoszról beszélt. Mindkét munkavállalói képviselet a kilenceurós jegyet okolja a vasúttársaság nehéz helyzetéért. Az olcsó utazást kereső tömeg nyomása feltárta az egész vasúti üzem súlyos elhasználódását. A felvonók meghibásodtak, a vonatokon a vécék már nem működtek, egyszerűen minden szolgáltatás túlságosan nagy igénybevételnek volt kitéve – mondta Burkert. A DB alkalmazottai sem bírták a terhelést, a betegszabadságok száma megszaporodott. A szövetségi vasút szerint júniusban a távolsági vonatoknak csak mintegy 58 százaléka közlekedett pontosan.

A kilenceurós jegynek az volt a célja, hogy minél többen váltsanak tömegközlekedésre. Ennek egyik feltétele megvalósult: a promóciós időszakban több mint kétszeresére nőtt a vasút utasainak a száma. A kezdeti tudományos értékelések azonban azt mutatják, hogy ez nem járt a klíma védelmével: a kilenceurós jegy mindössze annyit tett, hogy nagyobb forgalmat generált. Ugyanakkor a

Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (VDV) felmérései és a közelmúltban egy München nagy részén végzett tanulmány kimutatta, hogy a megkérdezettek mindössze három százaléka hagyta otthon az autóját, hogy a helyi tömegközlekedést vegye igénybe. 

Az utasoknak a vasúti közlekedésre átterelése érthető törekvés, mert az európai adatok azt mutatják, hogy a személyforgalomnak csak hét százaléka zajlik kötött pályán. Ennek az aránynak a javítása fontos lenne, hiszen a vasúti forgalom környezetterhelése töredéke a közútinak. Csakhogy ez az átterelés nem egyszerű, mert azzal, ha kedvezményekkel több utast csábítanak a vonatokra, értelemszerűen a csúcsforgalom idején – reggel és délután – lesz még több utas, míg a kisebb forgalmú időszakokban továbbra sem nő a kihasználtság. A túlzsúfolt vonatok, pályaudvarok pedig nem teszik vonzóvá hosszabb távon a közösségi közlekedést.

 

Borítókép: A kedvezmények sok utast csábítanak a vasútra, de főként a csúcsidőszakokban (Fotó: Renfe)



 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.