A spanyol intézkedés több elemében emlékeztet a Deutsche Bahn kilenceurós bérletére. A politikusok – többek között Olaf Scholz német kancellár – nagy sikerként tekintenek a három hónapos akcióra, azonban az üzemeltető Deutsche Bahnt (DB) sok esetben megoldhatatlan feladat elé állította a hatalmas érdeklődés.
– Egy Rostockból Hamburgba tartó vonaton láttam, hogy az ajtók kinyitásakor az emberek szó szerint kiestek a vonatból – mondta Martin Burkert, a vasúti és közlekedési szakszervezet (EVG) elnökhelyettese. A vezető soha nem tapasztalt még olyan körülményeket, mint ezen a nyáron.
Claus Weselsky, a mozdonyvezetők szakszervezetének, a GDL-nek az elnöke szintén példátlan káoszról beszélt. Mindkét munkavállalói képviselet a kilenceurós jegyet okolja a vasúttársaság nehéz helyzetéért. Az olcsó utazást kereső tömeg nyomása feltárta az egész vasúti üzem súlyos elhasználódását. A felvonók meghibásodtak, a vonatokon a vécék már nem működtek, egyszerűen minden szolgáltatás túlságosan nagy igénybevételnek volt kitéve – mondta Burkert. A DB alkalmazottai sem bírták a terhelést, a betegszabadságok száma megszaporodott. A szövetségi vasút szerint júniusban a távolsági vonatoknak csak mintegy 58 százaléka közlekedett pontosan.
A kilenceurós jegynek az volt a célja, hogy minél többen váltsanak tömegközlekedésre. Ennek egyik feltétele megvalósult: a promóciós időszakban több mint kétszeresére nőtt a vasút utasainak a száma. A kezdeti tudományos értékelések azonban azt mutatják, hogy ez nem járt a klíma védelmével: a kilenceurós jegy mindössze annyit tett, hogy nagyobb forgalmat generált. Ugyanakkor a
Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (VDV) felmérései és a közelmúltban egy München nagy részén végzett tanulmány kimutatta, hogy a megkérdezettek mindössze három százaléka hagyta otthon az autóját, hogy a helyi tömegközlekedést vegye igénybe.
Az utasoknak a vasúti közlekedésre átterelése érthető törekvés, mert az európai adatok azt mutatják, hogy a személyforgalomnak csak hét százaléka zajlik kötött pályán. Ennek az aránynak a javítása fontos lenne, hiszen a vasúti forgalom környezetterhelése töredéke a közútinak. Csakhogy ez az átterelés nem egyszerű, mert azzal, ha kedvezményekkel több utast csábítanak a vonatokra, értelemszerűen a csúcsforgalom idején – reggel és délután – lesz még több utas, míg a kisebb forgalmú időszakokban továbbra sem nő a kihasználtság. A túlzsúfolt vonatok, pályaudvarok pedig nem teszik vonzóvá hosszabb távon a közösségi közlekedést.