A napokban szállt fel első alakalommal az Eviation Alice akkumulátoros elektromos repülőgép a Moses Lake repülőtér környékén, Washington államban, az Egyesült Államokban. A légi jármű legfeljebb kilenc utast vagy 1134 kilogrammnyi árut szállíthat. Lítiumion-akkumulátorok táplálják az elektromos motorokat, amelyet a magniX startup gyárt – tette közzé az Impakter.com.
A repülő hatótávolsága akár 815 kilométer is lehet. Ez kevesebb, mint a kerozinnal működő, hasonló méretű üzleti gépeké, azonban a jelenleg használt járatok 30 százalékának a hossza alig haladja meg az Eviation Alice hatótávolságának felét, így ez a gép sok légitársaság számára még mindig nagyon praktikus megoldás lehet. Köztudott, hogy a rövid távú repülést világszerte korlátozni kívánják, mert arányaiban ilyenkor kerül a legtöbb káros anyag a levegőbe.
Az amerikai–izraeli startup szerint még legalább háromévnyi fejlesztés vár az új légi járműre, azután még legalább két évig tart az amerikai légügyi hatóság, a FAA repülési bizonyítványainak megszerzése. Tehát ez azt jelenti, hogy a légitársaságok legközelebb 2027-ben vehetik birtokukba a villanyrepülőt.
A légiközlekedési ipar szereplőin egyre nagyobb a nyomás, hogy csökkentsék az ágazat szén-dioxid-kibocsátását. Az akkumulátoros-elektromos technológia lokális kibocsátása zéró, azaz különösen a repülőterek és környékük szennyezése csökken. Fontos tényező, hogy a zajterhelés is jelentősen kisebb az elektromotorok használata révén.
A repülőgépgyártók és a légitársaságok egyre több energiát mozgósítanak a kibocsátáscsökkentés érdekében. Már egy évtizede megkezdődtek a kísérletek a növényi eredetű biokerozin felhasználásával kapcsolatban. A megújuló energia hosszú távú tárolásának a követelménye miatt került a figyelem középpontjába a szintetikus kerozin.
Ott, ahol olcsón és nagy mennyiségben áll rendelkezésre szél- vagy napenergia, a gyártás energiaigényessége ellenére megéri zöldhidrogént előállítani.
Ebből további átalakítás révén lehet szintetikus üzemanyag, de magát a hidrogént is el lehet égetni vagy üzemanyagcellában áramot lehet vele termelni. Mindezek az elvi lehetőségek állnak a légiközlekedési szereplők előtt, azonban a konkrét megoldások kifejlesztése még odébb van. Az akkumulátoros elektromos hajtás előnye, hogy már kész termék, bár a repülés szigorú biztonsági követelményeinek meg kell felelnie.
Borítókép: Hagyományos repülőmotor: nagy zaj- és károsanyag-kibocsátás