Az atomenergetikai iparban a nukleáris biztonság elsőbbséget élvez bármilyen szakmai vagy politikai természetű szemponttal szemben – jelentette ki lapunk megkeresésére Hárfás Zsolt mérnök, atomenergetikai szakértő. Ez a feltétele az atomenergia széles körű társadalmi elfogadottságának. A tervezett kilencedik szankciós csomag, amely az orosz fűtőelemek behozatalát tiltaná, pont ezt az elvet sérti – mutatott rá.
Az Európai Unió az üzemanyag-ellátás diverzifikálására hivatkozva próbálja helyzetbe hozni az eredetileg amerikai, most éppen kanadai tulajdonban lévő Westinghouse céget, amely korábbi tulajdonosát, a japán Toshibát egy évtizede csaknem csődbe vitte a kiforratlan atomerőmű-építési projektjeivel. A cég korábban üzemanyagot fejlesztett az orosz technológiát használó blokkokhoz. Ukrajnában, Csehországban és Finnországban is kipróbálták ezeket, de akkor ezek az országok az üzemeltetés során folyamatosan fellépő műszaki problémák miatt kivétel nélkül visszatértek az orosz szállítóhoz.
Sok helyen vannak Pakshoz hasonló atomerőművek Európában
Sok nyugati politikus azt hiszi, hogy az atomenergetikában, ahogyan az autógyártásban, egyes alkatrészek csereszabatosak egymással. Ez nem igaz, mivel az üzemanyag-kötegek mérete ugyan adott, ám a nukleáris üzemanyag olyan speciális termék, amelynek gyártásához elengedhetetlen a hosszú évtizedek tudományos, gyártási és üzemeltetési tapasztalata.
A reaktorfizikai jellemzők, valamint az üzemeltetők üzemanyag stratégiája a fontos tényezők sorában csak kettő, ami miatt különböznek az egyes erőművekben használt üzemanyagok. A Paksi Atomerőmű, amely jövőre teljesen áttér a 15 hónapos üzemanyagciklusra, ezért például más dúsítottságú üzemanyagot igényel, mint a szlovákiai Mohi vagy a csehországi Dukovany atomerőműve, holott mindháromban VVER– 440-es reaktorok működnek – sorolta Hárfás Zsolt.
Jelenleg öt tagállamban (Bulgáriában, Csehországban, Finnországban, Magyarországon és Szlovákiában) üzemelnek orosz típusú blokkok, amelyekhez a friss üzemanyagot teljes egészében Oroszország szállítja.
A Roszatom az orosz–ukrán válság közepette is – a korábbi évekhez hasonlóan – folyamatosan teljesíti a szerződésekben foglaltakat. Szlovákiába és Magyarországra az elmúlt hónapokban teherszállító repülőgéppel érkeztek ilyen szállítmányok, miután a háború miatt lehetetlenné vált a korábbi vasúti szállítás.