A szankciókkal a biztonságot is feláldozná Európa

Brüsszel politikai okokból szorítaná ki a Roszatomot Európából, pedig az orosz vállalat évtizedek óta pontosan és megbízhatóan szállítja a biztonságos üzemanyagot partnereinek, s ebben az ukrajnai háború sem akadályozta meg. A lapunk által megkérdezett szakértő szerint a Roszatom ráadásul fejlesztéseivel messze megelőzi a versenytársait, az orosz fűtőanyagokkal pedig több uniós ország is elégedett.

M. Orbán András
2022. 11. 27. 6:52
SWEDEN-NUCLEAR-INCIDENT-SECURITY A photo taken on June 21, 2012 Sweden's Ringhals atomic power station. Sweden has tightened security at its three nuclear power plants after routine checks on June 20 revealed an explosive device planted on a truck inside its southern Ringhals plant. The material resembled a dough-like lump the size of a small fist and was discovered by a bomb-sniffing dog under a large truck in a secure zone. The discovery was made during a routine check as the truck passed between two inner zones, Ringhals spokesman Goesta Larsen told Swedish news agency TT. AFP PHOTO / BJORN LARSSON ROSVALL - SWEDEN OUT - (Photo by BJORN LARSSON ROSVALL / SCANPIX-SWEDEN / AFP) Fotó: BJORN LARSSON ROSVALL

Brüsszel politikai okokból szorítaná ki a Roszatomot Európából, pedig az orosz vállalat évtizedek óta pontosan és megbízhatóan szállítja a biztonságos üzemanyagot partnereinek, s ebben az ukrajnai háború sem akadályozta meg. A lapunk által megkérdezett szakértő szerint a Roszatom ráadásul fejlesztéseivel messze megelőzi a versenytársait, az orosz fűtőanyagokkal pedig több uniós ország is elégedett.

Az atomenergetikai iparban a nukleáris biztonság elsőbbséget élvez bármilyen szakmai vagy politikai természetű szemponttal szemben – jelentette ki lapunk megkeresésére Hárfás Zsolt mérnök, atomenergetikai szakértő. Ez a feltétele az atomenergia széles körű társadalmi elfogadottságának. A tervezett kilencedik szankciós csomag, amely az orosz fűtőelemek behozatalát tiltaná, pont ezt az elvet sérti – mutatott rá.

FINLAND-POWER PLANT
Orosz fűtőanyag. A finn loviisai atomerőműben kipróbáltak mást is, de maradnak a jól beváltnál. Fotó: Europress/AFP/Kimmo Mantyla

Az Európai Unió az üzemanyag-ellátás diverzifikálására hivatkozva próbálja helyzetbe hozni az eredetileg amerikai, most éppen kanadai tulajdonban lévő Westinghouse céget, amely korábbi tulajdonosát, a japán Toshibát egy évtizede csaknem csődbe vitte a kiforratlan atomerőmű-építési projektjeivel. A cég korábban üzemanyagot fejlesztett az orosz technológiát használó blokkokhoz. Ukrajnában, Csehországban és Finnországban is kipróbálták ezeket, de akkor ezek az országok az üzemeltetés során folyamatosan fellépő műszaki problémák miatt kivétel nélkül visszatértek az orosz szállítóhoz.

Sok helyen vannak Pakshoz hasonló atomerőművek Európában

Sok nyugati politikus azt hiszi, hogy az atomenergetikában, ahogyan az autógyártásban, egyes alkatrészek csereszabatosak egymással. Ez nem igaz, mivel az üzemanyag-kötegek mérete ugyan adott, ám a nukleáris üzemanyag olyan speciális termék, amelynek gyártásához elengedhetetlen a hosszú évtizedek tudományos, gyártási és üzemeltetési tapasztalata.

A reaktorfizikai jellemzők, valamint az üzemeltetők üzemanyag stratégiája a fontos tényezők sorában csak kettő, ami miatt különböznek az egyes erőművekben használt üzemanyagok. A Paksi Atomerőmű, amely jövőre teljesen áttér a 15 hónapos üzemanyagciklusra, ezért például más dúsítottságú üzemanyagot igényel, mint a szlovákiai Mohi vagy a csehországi Dukovany atomerőműve, holott mindháromban VVER– 440-es reaktorok működnek – sorolta Hárfás Zsolt.

Jelenleg öt tagállamban (Bulgáriában, Csehországban, Finnországban, Magyarországon és Szlovákiában) üzemelnek orosz típusú blokkok, amelyekhez a friss üzemanyagot teljes egészében Oroszország szállítja.

A Roszatom az orosz–ukrán válság közepette is – a korábbi évekhez hasonlóan – folyamatosan teljesíti a szerződésekben foglaltakat. Szlovákiába és Magyarországra az elmúlt hónapokban teherszállító repülőgéppel érkeztek ilyen szállítmányok, miután a háború miatt lehetetlenné vált a korábbi vasúti szállítás.

Világszínvonalú Roszatom-technológia

Hárfás Zsolt a Roszatomhoz tartozó TVEL nukleáris üzemanyaggyártó vállalat Elektrosztalban üzemelő gyárába látogatott a napokban, amely a világ legnagyobb ilyen létesítménye. Itt készülnek a Paksi Atomerőmű számára a friss üzemanyagot tartalmazó kazetták és a Paks II. atomerőmű is innen kapja majd a fűtőelemkötegeket. Szakértőként a gyárban látottak-tapasztaltak is megerősítették abban, hogy

a háborús helyzet ellenére is stabil a termelés és az orosz gyár megbízhatóan tudja biztosítani Paks és a többi atomerőmű üzemanyagát. 

A sok évtizedes fejlesztési tapasztalat, a tudományos háttér és a kiforrott gyártástechnológia birtokában a Roszatom a nyomottvizes PWR típusú reaktorok számára is képes üzemanyagot gyártani.

A svéd Ringhals atomerőműben már négy üzemanyagciklus alatt tesztelték az orosz üzemanyagot, és nagyon jók az üzemeltetési tapasztalatok vele. Emellett az orosz cég jelenleg is szállít más nyugati országok számára dúsított uránt, uránpasztillát, vagy komplett üzemanyagot. A TVEL egyik állandó nyugati megrendelője a franciaországi Framatome. 

A TVEL a paksi atomerőmű mellett fejleszti a cseh, finn és szlovák atomerőművek számára gyártott üzemanyagokat a még jobb üzemeltetési paraméterek elérése érdekében. Az üzemanyaggyárban az egyik gyártósoron éppen a paksi atomerőmű friss nukleáris üzemanyagához szükséges uránpasztillákat gyártottak. A tudományos és fejlesztési háttér nélkül nem lehetne az orosz üzemanyaggyártó a világ élvonalában – húzta alá a szakértő. A TVEL gyártja és üzemi körülmények között teszteli a kiégett üzemanyag újrahasznosításával készülő Remix-üzemanyagot, valamint balesetálló üzemanyagot és a partnereinek már konkrét megoldásokat kínál a kiégett üzemanyagok újrahasznosítására is.

Néhány héttel ezelőtt pedig a finn loviisai atomerőmű tulajdonosa, a Fortum energetikai vállalat képviselője közölte, hogy továbbra is orosz nukleáris üzemanyagot használ, és a közeljövőben sem tervezi, hogy felhagyna azzal.

A finn bejelentés azért különösen érdekes, hiszen saját „nyugati üzemanyagos” tapasztalata ellenére nem igyekeznek ahhoz visszatérni! 

Orosz üzemanyagú atomerőművek Amerikában

Az Egyesült Államok eddig azért hagyta ki a szankciók közül az Oroszországhoz és szövetségeseihez köthető éves szinten több mint ötvenszázalékos részarányt jelentő uránimportot, mert

enélkül az amerikai atomerőművi blokkok felét rövid időn belül le kellene állítani.

Sőt, nemrég a Reuters arról írt, hogy a kis moduláris atomerőműveket fejlesztő amerikai cégeknek is van egy hatalmas problémájuk: csak egyetlen cég értékesíti a szükséges üzemanyagot ezekhez az egyelőre csak tervasztalon létező blokkokhoz, amely cég történetesen orosz.

A nukleáris biztonság érdekében elengedhetetlen, hogy az üzemanyagok gyártásával és szállításával kapcsolatos nemzeti döntések – az új atomerőművek építéséhez hasonlóan – kizárólag szakmai és ne politikai alapon szülessenek meg

– húzta alá Hárfás Zsolt.

Szerinte látható, hogy más európai országok is elégedettek az orosz üzemanyaggal, ezért joggal bízhatunk abban, hogy ebben a kérdésben is elbukik az észszerűtlen, ideológiai és érzelmi alapú újabb brüsszeli szankciós kísérlet, miután az súlyosan veszélyeztetné nemcsak Magyarország biztonságos energiaellátását, hanem több más európai országét, fenyegetné a nukleáris biztonságot és kérdésessé tenné a megfizethető energiaárakat, valamint a klímavédelmi célok teljesülését.

Borítókép: A svédországi Ringhals atomerőmű, ahol szintén orosz fűtőanyagot használnak. (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.