Az Európai Bizottság egyre erőteljesebben sürgeti az Egyesült Államokat, hogy biztosítson különleges státust az Európai Unióban gyártott elektromos járművekre, különben – Olaf Scholz német kancellár szavaival élve – vámháború alakulhat ki Brüsszel és Washington között.
A vitát Joe Biden amerikai elnök inflációcsökkentést célzó adócsomagja indította el, amely jelentős adó- és egyéb kedvezményeket biztosítana az Egyesült Államokban gyártott elektromos autók és akkumulátorok megvásárlásához. Az uniós szaktárcák prágai egyeztetésén az EB szakértői közölték, az egyetlen elfogadható kompromisszum, ha a kontinensen készülő eszközök ugyanazt a mentességet kapják meg, mint a kanadaiak és a mexikóiak – írja a VG.
Ez az amerikai intézkedés méltatlan és rendkívül hátrányos helyzetbe hozza az Európai Unióban gyártott elektromos autókat és akkumulátorokat. Számunkra elfogadhatatlan a törvénycsomag, és minden erőnkkel azon leszünk, hogy megváltoztassuk
– jelentette ki Jozef Síkela cseh ipari és kereskedelmi miniszter, az európai delegáció vezetője. Valdis Dombrovskis, az EU kereskedelmi biztosa úgy véli, kemény egyeztetések várnak a felekre, és nem cáfolta, hogy Németország a legaktívabb azok közül, akik a megoldást sürgetik.
Magyarországon is kiemelkedő az autóipari és elektronikai export értéke, sőt, lakosságarányosan Szlovákia, Csehország és Szlovénia után, Dél-Koreát, Japánt és Németországot megelőzve a negyedik legtöbb autót gyártja, ám várhatóan akkor sem hagy nagyobb nyomot Biden adócsomagja a magyar gazdaságon, ha valamelyest mindenképpen belekeveredik Brüsszel és Washington vámháborújába.
Az elektromos autógyártás 2025-ben pöröghet fel igazán, hiszen a Mercedes, Audi, Opel, Suzuki, BMW ötösből utóbbi kettő várhatóan 2025-től készíthet Esztergomban és Debrecenben e-modelleket vagy egyes elemeit, ráadásul a tengerentúlon összeszerelt járművekben – típustól függően – bizonyos százalékban európai gyártású alkatrész is lehet.
Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője arra hívta fel a VG figyelmét, hogy inkább az akkumulátorokkal kapcsolatos kedvezmények érinthetik a magyar gazdaságot. A szakértő szerint nem csupán a nagy cégek eredményeit kell figyelni, hanem az összes beszállítóét, hiszen rengetegen dolgoznak a járműiparban, és az országnak is fontos devizabevétele származik belőle.
A teljes cikk ITT olvasható el.
Borítókép: Joe Biden (Fotó: MTI/AP/Alex Brandon)