– Nem annyira divat vagy szokás, sokkal inkább anyagi helyzet kérdése, hogy lassan átalakulnak a téli szabadságok úti céljai és a kikapcsolódás módja. Időben pedig a változás összefügghet a fapadosok térhódításával, illetve a Covid előtti időszak egyre növekvő idegenforgalmi igényeivel – válaszolta érdeklődésünkre Lambert Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) kommunikációs vezetője. Majd hozzátette, mostanában talán az a legjellemzőbb, hogy kezdenek helyreállni a Covid előtti állapotok: nő az utazási kedv, ismét egyre többen hajlandók messzebb úti célokat is választani.
A Mabisz rendelkezésére álló generált, összesített utasbiztosítási piaci adatokról általánosságban Lambert Gábor elmondta:
az utazások kapcsán kétféle biztosítási védelem érhető el az utazó számára, mindkettőnek más a funkciója. Az utasbiztosítás az utazás során érvényes (az utazás első napjától a hazaérkezésig), míg az útlemondás-biztosítás jellemzően az utazást megelőző időszakra szól (az utazás lefoglalásától az utazás kezdetéig). Ezek a biztosítások elérhetők külön-külön megvásárolva és egyben – úgynevezett kombinált termék formájában is.
Az utasbiztosítás, amit BBP-biztosításnak is nevez a szakma a baleset, betegség és poggyász szavak betűszavaként, habár ma már több biztosítási fedezetet is tartalmazhat. Talán legfontosabb szolgáltatása, hogy 24 órában elérhető telefonos segítséget nyújt, amelynek keretében többek között koordinálja az utazás során felmerülő egészségügyi probléma kapcsán szükséges sürgősségi orvosi ellátást. Ezen túlmenően a választott terméktől függően különböző összeghatárig tartalmazhat betegségbiztosítást, baleset-biztosítást, poggyászbiztosítást, az utazáshoz kapcsolódó segítségnyújtási szolgáltatásokat, gépjármű-asszisztenciát, továbbá felelősségbiztosítást, jogvédelmibiztosítás-fedezetet. A biztosító „kockázatviselése” ebben az esetben az utazás idejére szól, azaz az utasbiztosítás alapvetően az utazás első napjától a hazaérkezésig érvényes.
Az útlemondás/stornó biztosítás „kockázatviselése” az utazási szolgáltatás – többek között szállás, repülőjegy – lefoglalásától, az ehhez az időponthoz kapcsolódó szerződéskötéstől – az utazás kezdőnapjáig szól. Fő funkciója az utasbiztosítástól eltérően az, hogy ha az utas, jellemzően váratlanul fellépő egészségügyi okból nem tud elutazni, akkor térítse az esetlegesen fizetendő bánatpénzt/kötbért, egyszerűen fogalmazva, a lemondási költséget. Fontos, hogy a lemondás okait (biztosítási esemény) a biztosítás általános szerződési feltételeit (biztosítási feltétek) tételesen felsorolják, a szerződés alapján a biztosító csak az ott nevesített esetekben (biztosítási események bekövetkezése esetén) fizet kártérítést. Ezek az események jellemzően a biztosított vagy közvetlen családtagja váratlan megbetegedéséhez kapcsolódnak.