Románia lett Ukrajna fő üzemanyag-ellátója

Romániából érkezett tavaly a legtöbb üzemanyag a háborús Ukrajnába. Az onnan származó, alacsony áron kínált gabona ugyanakkor súlyos fejfájást okoz a romániai gazdáknak.

2023. 02. 20. 6:05
null
UKRAINE-RUSSIA-CONFLICT-WAR Fotó: YASUYOSHI CHIBA
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az orosz–ukrán háború közel egy évvel ezelőtti kitörése óta Románia vált Ukrajna legnagyobb üzemanyag-szállítójává, derül ki a Profit.ro című román gazdasági portálnak a Román Vámhatóság (AVR) adatait feldolgozó összeállításából. Ezek szerint az Ukrajnába induló román üzemanyag-kivitel tavaly a harmincszorosára, 983,4 ezer tonnára nőtt, miközben a más országokból érkező további 251,3 ezer tonna üzemanyag Románián keresztül jutott el a háború sújtotta országba – ez az egy évvel korábbi mennyiség 96-szorosa. A Romániát az üzemanyagot szállító országok listájának élére helyező számítások amúgy az ukrán hatóságoktól származnak.

A magyarázat több mint kézenfekvő: az orosz agresszió nyomán a kijevi kormánynak sürgősen módosítania kellett a beszerzési politikáján. 

A katonai műveletek és a gazdaság működése szempontjából, valamint az energetikai rendszer összeomlása következményeként az üzemanyag létfontosságú, miután az oroszok lerombolták az ukrán erőművek jelentős részét.

 „Az Oroszországi Föderáció által az ukrán kőolajipari infrastruktúra ellen végrehajtott támadások következtében kritikus mértékben függünk a kőolajtermékek importjától. Ezért az ukrán kormány megteremtette az üzemanyagimport fokozásának feltételeit. Jelenleg az importbenzin 95 százalékát, a gázolaj 72 százalékát az Európai Unió tagállamaiból kapjuk, a szállítók között Románia, Litvánia, Szlovákia, Görögország, Bulgária és Lengyelország áll az élen. A piaci reakciókon is fokozatosan tapasztalható, hogy az import folyamatos növekedése nyomán gyarapodnak a kőolajkészleteink” – nyilatkozta Julija Szviridenko ukrán gazdasági miniszter országa gazdasági portáljainak. A tárcavezető szerint erre vezethető vissza, hogy az ukrán piacon nincs pánikkereslet az üzemanyagok iránt, nincsenek sorok a töltőállomásoknál, és az árak sem emelkednek meredek ütemben.

„Nagy mennyiségeket importálunk, ami lehetővé teszi a haderő és a sürgősségi szolgálatok igényeinek biztonságos kielégítését, ugyanakkor a mezőgazdaság és a közszállítás üzemanyag-szükségletét is képesek vagyunk biztosítani” – jelentette ki Julija Szviridenko.

Ha az üzemanyagok Ukrajnát célzó fokozott exportja eddig nem is okozott különösebb gondot a romániai piacon, az onnan érkező gabona- és olajnövény-szállítmányok annál inkább. Az AVR adatai szerint 2022-ben a 2021-es mennyiség 68-szorosára nőtt a Románián keresztül más országokba exportált ukrán gabona mennyisége, a Romániába kivitt mennyiségé pedig a 815-szörösére. 

A fekete-tengeri blokád nyomán fókuszba kerülő Konstanca kikötője tavaly fennállása legmagasabb áruforgalmi számait érte el hetvenmillió tonnával, aminek harminc százalékát – 22,5 millió tonnát – a gabona teszi ki. 

Ez a hatalmas mennyiség soha nem tapasztalt nyomás alá helyezte a romániai logisztikai rendszert, ez pedig a szállítási árak emelkedésében vált leginkább érzékelhetővé. Ugyanakkor a román piacra szánt – ebben a kategóriában 142-szeres növekedést regisztráltak, a 2023-as termésre várakozva az ukránok valószínűleg igyekeztek felszabadítani tárolási kapacitásukat –, alacsony áron kínált gabonamennyiség már-már elviselhetetlen konkurenciát jelentett a hazai termelőknek.

Borítókép: A haderő igényeire is van fedezet (Fotó: Europress/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.