Laurent Vanat svájci gazdasági elemző évente megjelenő becslései szerint a hazai síelők és snowboardozók több mint kétharmada köt utasbiztosítást, ráadásul az óvatosság most különösen indokolt: egy extrém síbaleset költsége akár a duplájára, közel négymillió forintra is drágulhatott az elmúlt években – számol be az UNION Biztosító.
Példaként említve: míg a tavalyi szezonban a biztosítótársaság átlagosan 150 ezer forintot fizetett ki a síelés során megbetegedő vagy balesetet szenvedő ügyfelek ellátására, illetve a különböző anyagi károkra (például a poggyász vagy a sífelszerelés eltűnésére vagy az autó meghibásodására), addig a legfrissebb statisztikák szerint az idei szezonban már 50 ezer forinttal többet, átlagosan 200 ezer forintot teljesített az UNION minden egyes kárbejelentés után.
Mentő és motoros szán is szóba jöhet
Az egyes esetek között persze milliós különbségek is lehetnek, és időnként még ennél is nagyobb volt az infláció mértéke – jelzik az UNION statisztikái. – Ausztriában például extrém áremelkedésekkel találkozhatunk: az a helikopteres mentés, ami 2019-ben még négyezer euró, azaz mai árfolyamon mintegy másfél millió forint volt, az idén februárban már 8–10 ezer euróba, azaz akár közel négymillió forintba is kerülhetett. Emellett még a mentővel vagy a motoros szánnal történő szállításra is kifizethet a biztosító kétszázezer forintot.
Ausztriában a magánellátók is drágultak 2019-hez képest, igaz, az előbbinél kisebb mértékben, mintegy 25-30 százalékkal – részletezi az UNION utasbiztosítási üzletágának vezetője. – Amennyiben nincs európai egészségbiztosítási kártyánk – és az azt kiegészítő síbiztosításunk –, különösen drága hely Ausztria: egy járóbeteg-ellátás 500-700 euróra, míg egy műtét átlagosan 16 ezer euróra rúg – teszi hozzá Szabó Tamás.
A magyar síelők és snowboardozók körében Ausztria a legnépszerűbb, amit Olaszország, Szlovákia, Franciaország pályái követnek, és mostanában kezd népszerűvé válni Szlovénia is. Ausztriában jellemzően állami ellátók üzemelnek a sípályák mellett, ezek kisebb összegű – 500 euró alatti – ellátások esetén az ingyenesen kiváltható európai egészségbiztosítási kártyát (EEK) részesítik előnyben, ezért az utasbiztosítás mellett érdemes ezt is magunknál tartani.
5500 euró egy csokiért és egy kóláért
– Nyugati szomszédunknál azonban a helikopteres mentés sok helyen magánkézben van, ami miatt gyakran indokolatlan esetben is így viszik le a síelőket a hegyről. Nemrég például egy fiatal fiúnak leesett a vércukra a sípályán, a magánszolgáltató helikoptere pedig 5500 euróért (mintegy kétmillió forintért) vitte le a hegyről, hogy adjon neki egy kólát és egy szelet csokit. Egyre gyakoribb az is, hogy a sízők a pályák hivatalos zárása után, utolsó csúszásként eltévednek. Egy ilyen esetben a sífelvonót üzemeltető társaság akár több százezer forintot is elkérhet azért, hogy a bajba jutott síelőt lehozza a hegyről – mondja Szabó Tamás, az UNION utasbiztosítási üzletágának vezetője.
Franciaországban a komolyabb sérülések esetén állami intézmények látják el a sérülteket, tehát ott is hasznát vehetjük az EEK-nak, viszont az ellátás költsége 30 százalék önrészt tartalmaz, amit csak az utasbiztosítás fedez. Szlovákiában pedig idén jelentek meg a síterepek mellett a magánellátók, amelyek nem fogadják el az EEK-t, ráadásul északi szomszédunknál a költségek nemzetközi viszonylatban is igen magasak.
A legdurvább tétel pedig az UNION Biztosítónál a január–márciusi időszakban heti négy–nyolc alkalommal előforduló kórházi sürgősségi ellátás (például egy válltörés vagy egy térdsérülés után); az egyik korábbi szezonban egy felkartörés miatt elvégzett azonnali műtétre 17 ezer eurót, azaz több mint hatmillió forintot fizetett ki erre a biztosító a magánellátó részére. A Magyarországra hazaszállítás díja pedig körülbelül 300 ezer forint.
Lavinaveszély miatt le is zárhatják a pályát
Sokan szeretnek a zsúfolt pályáktól távolabb, nyílt hegyoldalakon síelni. A pályán kívüli síelés – amit sokszor „szűzhósízésnek” vagy terepsízésnek is hívnak – különösen veszélyes, extrém sportnak számít. Aki a lesiklásnak ezt a típusát választja, ellenőrizze, hogy a síbiztosítása védelmet nyújt-e a freeride vagy nem kijelölt síterületen történő síelésre, snowboardozásra is! – A pályán kívülről kizárólag speciális felszerelés segítségével, gyakran csak mentőhelikopterrel tudják lehozni a sérülteket, mivel nem biztos, hogy a terep motoros szánnal megközelíthető. Ezek a mentések általában kétszer annyiba kerülnek, mint egy kijelölt pályáról való lejutás – mondja Szabó Tamás. Az olasz síterepeken pedig 2022. január 1-jétől bevezették a síelők számára kötelező felelősségbiztosítást. A legtöbb síbiztosítás azonban már tartalmaz felelősségbiztosítást.
Az útlemondás védelmet is tartalmazó síbiztosítás pedig kártalanít minket, így nem bukjuk el a síbérletre vagy a szállásra kifizetett több száz eurót. Arról nem is beszélve, hogy rajtunk kívül álló ok – például az extrém időjárás vagy a lavinaveszély – miatt a sípálya üzemeltetője lezárhatja a pályát, az útlemondás-védelmet is tartalmazó síbiztosítás azonban ekkor is kártalanít.
Borítókép: Az olaszországi Bobbio síközpont (Fotó: Andrea Fasani)