Megrendült a németek bizalma a bankjaikban

Sokkal több fogyasztói panasz érkezett 2022-ben a bankokkal és pénzintézetekkel kapcsolatban Németországban, mint 2021-ben. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy egyre több emberben megrendült a bizalom a bankok iránt. Azonban a pénzintézetek részéről sem fekete és fehér a kérdés.

V4NA
2023. 04. 08. 5:45
German Bank
26 October 2022, Hesse, Frankfurt/Main: A jogger runs past a Deutsche Bank branch. On Oct. 26, 2022, Germany's largest financial institution presents its interim results for the third quarter. Photo: Hannes P. Albert/dpa (Photo by Hannes P Albert / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP) Fotó: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német pénzügyi felügyeleti hatóság, a BaFin a bankokkal és pénzintézetekkel kapcsolatos fogyasztói panaszok számának erőteljes növekedését tapasztalta. Egy felmérés szerint ötödével több panasz érkezett az előző évhez képest 2022-ben, így összesen 15 ezerre emelkedett a bejelentések száma. A fogyasztóvédők is a megkeresések és az ügyfelek bizonytalanságának növekedéséről számolnak be.

A Deutsche Kreditwirtschaft, a német pénzintézetek lobbicsoportja természetesen hallani sem akar a bizalomvesztésről, és úgy véli, hogy ez egy normális jelenség. Egyre több szakértő azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy az emberek valóban egyre kevésbé bíznak a bankjaikban Németországban. – Már az a puszta tény, hogy a fogyasztók egyre többet kérdeznek és kérik a tanácsunkat, elég bizonyíték arra, hogy nem bíznak teljes mértékben az intézményekben – mondja a német sajtónak Niels Nauhauser, a stuttgarti fogyasztói tanácsadó központ bankokkal és időskori ellátással foglalkozó szakértője.

Más szövetségi államokban a fogyasztóvédők már bírósági pereket nyertek a prémium megtakarítási szerződések egyoldalú kamatmódosításai, a pénzügyi befektetések érthetetlen fenntarthatósági ígéretei vagy az ügyfelek kifejezett beleegyezése nélkül végrehajtott feltételváltoztatások miatt.

A pénzintézetek részéről sem fekete és fehér a kérdés. Különösen a szövetségi legfelsőbb bíróság (BGH) 2021. áprilisi döntése óta vannak nézeteltéréseik az emberekkel. Azóta a bankok ügyfeleinek kifejezetten bele kell egyezniük az általános szerződési feltételekbe (ÁSZF) – beleértve az ÁSZF vagy az árak minden vonatkozó módosítását. Azóta sok bank hiába próbálkozik azzal, hogy minden ügyfél beleegyezését megszerezze. Egyes bankok most már drasztikus intézkedésekhez folyamodnak, például a szerződés felmondásával fenyegetőznek, míg mások ismételten megkeresik az ügyfeleket, hogy megszerezzék beleegyezésüket. A német iparági szövetség szakértője szerint azonban óriási pénzügyi és bürokratikus terhet jelent a több mint 110 millió németországi számlatulajdonos hozzájárulásának megszerzése.

A BGH döntése előtt elegendő volt az ügyfeleket pusztán tájékoztatni a feltételek közelgő változásáról. Ha az ügyfelek nem emeltek kifogást, a módosításokat elfogadottnak tekintették.

Az EY tanácsadó cég felmérése szerint egyébként a németek 31 százaléka alig, vagy egyáltalán nem bízik a pénzügyi szektorban, és a bizalmi válság annak is köszönhető, hogy a szektor többször is a maga javára módosította a feltételeket – véli Sascha Straub, a bajor fogyasztói tanácsadó központ pénzügyi kérdésekkel foglalkozó osztályának vezetője.

Borítókép: A németek harmada nem bízik a pénzügyi szektorban egy felmérés szerint (Fotó: AFP)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.