Globalizált rendszer és nyitott gazdaságok

A jelenlegi globalizált gazdasági rendszerben a nemzetközi kereskedelem a növekedés és a fejlődés fontos hajtóereje, a globális áruforgásba kevésbé integrált országok viszont hátrányos helyzetbe kerülnek.

Horváth Éva
2023. 05. 12. 16:28
kamion
20220210 Budapest Elindult az első elektromos hajtású konténerszállító kamion tegnap a Metrans Kft. vasúti áruszállító társaság csepeli termináljáról. A jármű a Metrans csoport partnere, a Win Capital flottájába tartozik. Fotó: Kallus György LUS Világgazdaság VG A képen: elektromos kamion Fotó: Kallus György/Világ gazdaság
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kereskedelem bruttó hazai össztermékhez viszonyított arányszáma jó indikátora lehet egy ország gazdasági teljesítményének és a világgazdaságba való integráltságának. A magas arány azt jelzi, hogy az ország nagymértékben függ a nemzetközi kereskedelemtől, míg az alacsony arány arra utal, hogy az ország gazdasága viszonylag zárt.

A magas kereskedelem/GDP arány egyszerre jelezheti egy ország gazdaságának az erősségét és a kitettségét is. Egyrészt azt jelzi, hogy az adott ország jól integrálódott a világgazdaságba, ami hozzáférést biztosíthat az áruk és szolgáltatások nagyobb piacához, valamint a különböző országok adottságaikhoz mérten láthatják el termelési folyamataikat. 

Emellett azonban a magas GDP-arányos kereskedelem a kitettség jele is lehet, ugyanis az ország sebezhetőbb az olyan külső sokkhatásokkal szemben, mint például a globális kereslet hirtelen visszaesése vagy az ellátási láncok megszakadása – írja az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány a jelenlegi nemzetközi gazdsaági helyzetet értékelve.

Az alacsony GDP-arányos kereskedelem is kettős jelentéssel bírhat. Az alacsony érték egyszerre jelentheti a nemzetközi áruforgalmi zártságot és a számottevőbb belső fogyasztást. Előbbi esetben ugyan az adott ország ellenállóbb a külső sokkoknak, de a kereskedelemmel járó gazdasági lehetőségekből is kimarad.

Alapegyenlete szerint a GDP a belföldi fogyasztás (a köz- és a magánszférát is beleértve), a beruházás és a nemzetközi termékforgalom egyenlegének összege. A fejlett gazdaságú országokban az alacsony érték nem a zártságukat, hanem a belső fogyasztás relatíve nagy arányát jelenti. Ez a jelenség megfigyelhető Franciaországban, Németországban, az Egyesült Államokban vagy Kínában.

Luxemburg az egyik legalacsonyabb mutatóértékkel rendelkező ország az Európai Unióban. Emögött a nyugat-európai miniállam kedvező adózási szabályai állnak, amelyek sok vállalatot vonzottak az ország területére, azok pedig az uniós tevékenységük után az országban fizetik be terheiket, ezzel felhajtva a GDP-t.

Az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) adatbázisa alapján összeállított európai uniós kereskedelmi nyitottsági index rangsorában Magyarország az ötödik helyen áll. 

 

	Isztambul, 2022. október 22. Ukrán gabonát szállító teherhajók ellenőrzésükre várva horgonyoznak a Márvány-tengeren, Isztambul partjai előtt 2022. október 22-én. Az Ukrajna ellen 2022. február 24-én indított orosz háború alatt úgynevezett biztonságos folyosókon távozhat az országból a kivitelre szánt ukrán gabona a Fekete-tengeren, majd Isztambulban ellenőrzik, a hivatalos szállítmányon kívül nincs-e más, tiltott rakomány a hajók fedélzetén. MTI/EPA/Erdem Sahin
Ukrán gabonát szállító teherhajók
Fotó: MTI/EPA/Erdem Sahin

A kereskedelem GDP-arányosan Franciaországban a legkisebb (44 százalék), míg Szlovéniában a legmagasabb (186 százalék). A nyugat-európai országok között kivételnek számít Belgium 181 és Hollandia 158 százalékkal. Ez a Rotterdam–Antwerpen-hatásnak köszönhető. A két város kikötőjén keresztül folyik ugyanis az európai országok tengeri kereskedelmének számottevő része, így a reexport következtében számos árucikket itt, nem pedig a kiindulási vagy célországban vámolnak el, ami torzulást okoz a kereskedelmi statisztikákban. A rotterdami árukikötő a Los Angeles-i után a világ második legforgalmasabb, nem ázsiai hajódokkja. A 2021-ben a 17,53 millió fő lakosságú Hollandia az 1,03 ezer milliárd dolláros GDP-jével a világ 17. legnagyobb gazdaságával rendelkezett, ugyanakkor azonban a világ ötödik legnagyobb exportőre is volt.

A kelet-közép-európai régió országai két csoportra oszlanak; a Bulgáriából, Lengyelországból, Ausztriából, Horvátországból, Németországból és Romániából álló kategória tagnemzeteinek gazdasága az elmúlt három évben kisebb mértékben lett része a nemzetközi áruforgalomnak. Ezzel szemben hazánk mellett Szlovénia, Szlovákia és Csehország gazdaságára lehet tekinteni nyitott gazdaságként. 

Mind a négy utóbbi ország esetében a teljes – exportot és importot is magában foglaló – nemzetközi termékforgalom éves összértéke 2017-től meghaladja az adott évi GDP 150 százalékát – foglalja össze Horváth Sebestyén, az Oeconomus Alapítvány junior kutatója.

Az 1989–1990-es rendszerváltási hullám és a szocialista keleti blokk felbomlását követően a régió több országa esetén megfigyelhető a kereskedelem GDP-hez viszonyított arányának csökkenése. Emögött az addig kialakult kereskedelmi kapcsolatok felbomlása és a nyugatorientált kereskedelem kiépülése áll.

A balti államokkal ellentétben Ukrajna és Belarusz nem tudta jelentős mértékben kihasználni a nemzetközi kereskedelemmel járó előnyöket. Ukrajna 1992 óta politikai instabilitással és gazdasági válságok sorával küzdött, ami hatással volt nemzetközi gazdasági kapcsolataira is. Az országban a kereskedelem a bruttó hazai össztermék mindössze 70 százalékáért felelt 2021-ben, ami a régióban a legalacsonyabb arány. Ezzel szemben Belaruszban a kereskedelem GDP-hez viszonyított aránya felzárkózott a balti államok szintjére az 1990-es évek egyik legalacsonyabb szintjéről. Belarusz azonban jelentősen függ a legnagyobb kereskedelmi partnerétől, Oroszországtól: 2021-ben az ország kivitelének 46 százaléka, termékbehozatalának pedig 55 százaléka folyt Oroszországgal.

Borítókép: Elindult az első elektromos hajtású konténerszállító kamion a Metrans Kft. vasúti áruszállító társaság csepeli termináljáról (Fotó: Világgazdaság/Kallus György)

 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.