Globális kilátások: enyhülés látszik az ellátási láncban

Az elmúlt időszak kedvezőtlen gazdasági híreihez képest pozitív fejlemények is tapasztalhatók a nemzetközi színtéren. A globális kilátásokat a kormány konvergenciaprogramja is elemzi.

2023. 06. 20. 4:55
Fotó: BachPekaryMate
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A járvány lecsengését követően a globális gazdaság helyreállását számos tényező hátráltatta. A lezárások után újra élénkülő keresletet több iparág termelése sem tudta lekövetni, a nyersanyagok, alkatrészek, energiahordozók körében hiány alakult ki, amit jelentős drágulás követett. A szállítmányozás ára is drasztikus mértékben emelkedett. A 2022 februárjában kitört orosz–ukrán háború tovább fokozta a bizonytalanságot, tetőzve a már korábban kialakult problémákat az ellátási láncban – emlékeztet a kormány friss konvergenciaprogramja.

 

Az elmúlt hónapok fejleményeit tekintve ugyanakkor megállapítható, hogy a kínálati problémák enyhülni kezdtek, amelyet számos mutató kedvező alakulása is alátámaszt. 

 

– A globális ellátási láncban keletkezett feszültségek mérésére szolgáló, „globális értéklánc súrlódásindexe” szerint 2022 második felétől jelentősen csökkentek az ellátási láncban a pandémiát követő újraindulás során keletkezett zavarok. Az idei év márciusában a 2009 augusztusa óta mért legalacsonyabb szintre esett az index értéke, utalva egyrészt a visszafogottabban alakuló globális keresletre és az elmúlt másfél-két évben megnövekedett szállítmányozási kapacitások bővülésére. Leginkább az európai térségben csökkentek a szállítási idők, de az ázsiai térségben is
javultak az ellátási feltételek – olvasható az elemzésben.

Számos feldolgozóipari ágazatban jelentősen korlátozta a termelést a félvezetők globális hiánya az elmúlt két évben. A recessziótól való félelem, valamint a világszinten magas infláció visszafogta a fogyasztói keresletet, amely a csipgyártás területén is kapacitásokat szabadított fel. Ennek ellenére a félvezetők hiánya csak részben enyhült, ez leginkább továbbra is az autóipari szektort érinti kedvezőtlenül. A félvezetők hiányából fakadóan 2021-ben tízmillió
darabos járműveszteséget könyveltek el világszinten, ez az előrejelzések szerint az idén hárommillió alá csökken. Vállalati szinten a csipbeszerzés és készletezés optimalizálása egyes autógyártókat kevésbé érint, mint másokat, de összességében a járműgyártók szerint az ellátási hiány tovább oldódhat.

A hosszú távú ellátás biztosításának érdekében mind az Egyesült Államok, mind Európa iparpolitikájának középpontjába került a félvezetők helybeni termelése. A jelenleg tízszázalékos globális termelési kapacitásból az uniós törvény értelmében húsz százalékra nőne az európai részesedés, biztosítva az európai feldolgozóipar versenyképességét és a tengerentúli beszállítóktól való függés mérséklődését.

 

A nyersanyagpiacról általánosságban elmondható, hogy a 2020 előtti árakhoz képest 2021-ben nagyon jelentős volt a drágulás,  amelyre a háborús sokk különösen ráerősített. Az elmúlt év őszétől kezdve azonban mind a mezőgazdasági, mind az ipari nyersanyagok ára jelentősen csökkent.

 

A konvergenciaprogram szerint az idén a lassuló világpiaci kereslet következtében a nyersanyagok ára tovább mérséklődhet. Az átlagos energiaárak alacsonyabb szinten mozoghatnak a tavalyihoz képest a gyengébb globális keresleti kilátások következtében.

Az elmúlt időszakban legkritikusabbnak számító energiahordozó, a földgáz európai ára a tavaly nyár végi, extrém magas szintekről számottevően csökkent, idén áprilisra 2021 júniusa óta nem látott szintek közelébe került. Bár a kőolaj piacán a drágulás irányba hatnak a fejlemények, az ár itt is elmarad az egy évvel ezelőtti szintektől.

Az élelmiszerek globális piacán trendszerű enyhülés tapasztalható, a FAO élelmiszer árindexe már tizenkettedik hónapja csökken, főként a gabona, a növényi olaj és a tej árának mérséklődése miatt. A fémek piacán szintén jelentős volt az árak enyhülése, például a világbanki indexben együttesen több mint hatvanszázalékos súllyal szereplő réz, illetve alumínium 2023 első negyedéves árai a tavalyi csúcsok alatt helyezkedtek el.

 

Borítókép: A félvezetők hiánya miatt 2021-ben tízmillió jármű nem készülhetett el, idén ez a szám hárommillió lehet (Fotó: Bach Máté)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.