Nagyot kaszált tavaly a Lidl, majdnem ezermilliárd forint lett a forgalma

Huszonötmilliárd forint adózott nyereséggel zárta az évet a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., a nettó árbevétele körülbelül 30 százalékkal növekedett és csaknem elérte az ezermilliárd forintot. A cég a legnagyobb forgalmú hazai kiskereskedelmi vállalkozás.

Hőnyi Gyula
2023. 08. 01. 10:55
Budapest 2020.07.04. LIDL áruház foto: Vémi Zoltán/Világgazdaság Fotó: Vémi Zoltán/Világgazdaság
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bőven az éves infláció felett növelte nettó értékesítési árbevételét a Lidl Magyarország Bt. A tegnap leadott pénzügyi beszámolója szerint az árbevétel növekedése 30 százalék körül alakult, ugyanakkor némileg csökkent az adózott eredménye, de még így is 25 milliárd forint lett. Tavalyelőtt 33 milliárd forint nyereséggel zárta a cég az évet – írta meg a Világgazdaság.

Az ELÁBÉ-n, vagyis az eladott áruk beszerzési értékének változásán látszik, hogy az infláció alaposan átalakította az élelmiszer-kereskedelmi piac forgalmi adatait. Tavalyelőtt 542 milliárd forintot költött a „kiárult” termékekre a Lidl, amelyből 746 milliárd forint forgalmat csinált, a most lezárt pénzügyi évben viszont már 718 milliárd forintot fordított az említett termékekre és ebből 971 milliárd forint forgalma keletkezett. 

A két adat közötti összevetésből csaknem 50 milliárd forint bevételi többlet adódik. Ugyanakkor nem meglepő, hogy csökkent a cég nyeresége, jelentős többletet kellett a munkaerőre és a rezsire költenie.

Érdekes mutató még az egy négyzetméterre és az egy munkavállalóra jutott forgalom. Utóbbi könnyebben számolható, ez az összeg 114 millió forint. Előbbi, 200 ezer négyzetméteres becsült kiskereskedelmi felület mellett, 4,8 millió forint. A cég profitrátája a tavalyi pénzügyi évben 2,5 százalék körül alakult, ami nem rossz, de önmagához képest nem is jó. A kiskereskedelemben jellemzően 1-2 százalékos profitrával működnek a vállalkozások, tehát innen nézve megfelelő, de ismerve a cég korábbi rátáit, ami volt már 4 százalék is, ahhoz képest gyenge.

A cég pénzügyi beszámolóját nagyon várta már a piac, tekintettel arra, hogy az élelmiszer-kereskedelemben és a feldolgozóiparban komoly vizsgálatokat folytat a GVH, és az ágazati szereplők ennek tükrében kíváncsiak voltak, hogy a legnagyobb magyar kiskereskedelmi szereplő pontosan mit is csinált a tavalyi pénzügyi évben. A helyzet az, hogy nemigen látni anomáliákat a pénzügyi beszámolóban. 

Első ránézésre az inflációs környezet és a lassan, de biztosan csökkenő vásárlóerő-aktivitás is tetten érhető a számokon, továbbá az is, hogy a diszkontlánc jelentős piacokat hódított el a versenytársak elől.

Egyébként a tavalyi pénzügyi évben folytatódott a diszkontok térnyerése, az Aldi pénzügyi beszámolója sem kevésbé rossz, mint a Lidlé. Az Aldi bőven 30 százalék feletti növekedéssel fordult az új pénzügyi évbe és a nyeresége is hasonlóan esett vissza (8,5-ről 6 milliárdra), mint a Lidlé. Az egy főre jutó árbevétele 107 millió forint volt, az egy négyzetméterre jutó forgalom pedig 2,6 millióra becsülhető. A profitrátája 1,5 százalék körül mozgott.

Borítókép: illusztráció (Fotó: Vémi Zoltán/Világgazdaság)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.