Az ENSZ e-kormányzásról készített 2022-es felmérése szerint a világon javul a kormányzati szolgáltatások digitális elérése. A legelőrehaladottabb országok listáját az észak-európaiak vezetik, míg a többi földrészről az Egyesült Államok, Uruguay, az Egyesült Arab Emírségek, Szingapúr, Dél-Korea, Japán, valamint Ausztrália és Új-Zéland áll kedvező pozícióban. Nekünk Skandinávia és a Baltikum felé érdemes tekintgetni, mert Észtország volt az első, amely gyakorlatilag teljessé tette a saját polgárainak digitális ügyintézését. Dánia pedig a világelső a műfajban, nem véletlenül említette Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter ezt az országot, amelyet közelebbről is megvizsgáltak a hazai program tervezésekor – emlékeztetett a Világgazdaság cikke.
Az észteknél 2014–2015 fordulóján vett lendületet ez a program, amelyben digitális állampolgárságot még külföldiek is igényelhettek, igaz, szigorú biztonsági feltételek mellett. Az alap az e-személyi, amivel a világon bárhol lehet intézkedni, ha kéznél van egy digitális eszköz. Így például laptop vagy mobiltelefon – hiszen ez a lényege az egésznek, és idehaza is egy alanyi jogon generált azonosítószámmal lehet majd belépni a rendszerbe. Észtországban nyolc éve a készpénzes vagy kártyás fizetési kötelezettség is megszűnt abban az értelemben, hogy a helyi taxitársaságok már akkor olyan applikációt használtak, amelyen keresztül működik az automatikus, bármilyen fizikai kontaktus nélküli fizetés.
A teljes észt program kiépítése nyolcmilliárd euróba (3015 milliárd forintba) került, de gyorsan megtérülő befektetésnek számított. A rendszer működtetésére abban az időben ötven-hatvan millió eurót (19-23 milliárd forintot) kellett költeni évente, miközben a közeli Finnország a négyszer nagyobb lakosságának közigazgatását negyvenszer annyiból tudta megoldani.