Vigyázzon, a termék kisebb lett!

A 200 négyzetméternél nagyobb alapterületű egységet működtető kereskedők március elsejétől boltjaikban kötelesek felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy árulnak olyan terméket, amelynek azonos ár mellett kisebb lett a kiszerelése. A kormányrendelet csütörtök este jelent meg.

2024. 02. 23. 15:11
LANG4776
infláció
Most az üzemanyagárak felelősek a magasabb inflációért, nem az élelmiszerek drágultak Fotó: Somogyi Hírlap/Lang Róbert
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Március elsejétől két kötelező tájékoztatót kell a 200 négyzetméternél nagyobb kereskedelmi egységek területén kihelyeznie a boltosoknak – praktikusan a napi fogyasztási cikket értékesítőknek –, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy árulnak olyan terméket, amelynek csökkent a kiszerelése, beltartalma vagy töltősúlya. A csütörtök este megjelent kormányrendelet szerint a hiper- és szupermarketeknek, illetve a diszkontoknak A4-es formátumban a bejáratnál, jól látható helyen kell jelezniük, hogy A fogyasztók körültekintőbb és tudatosabb vásárlási döntésének elősegítése érdekében felhívjuk a vásárlók figyelmét arra, hogy bizonyos termékek árának változatlanságával vagy akár emelkedésével párhuzamosan az adott termék kiszerelési mennyisége csökkent. Így a vásárlók kevesebbet kaphatnak a pénzükért.

Az egyébként ennél lényegesen hosszabb tájékoztató szöveget a kereskedelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium állította össze azzal a céllal, hogy az élelmiszer-inflációt tovább csökkentse, illetve a vásárlókat tudatosságra sarkallja. A bejáratnál elhelyezett tájékoztató szövegen kívül a kereskedő köteles a méretcsökkentett termék árcímkéje mellett két hónapon keresztül a Vigyázzon, a termék kisebb lett! felhívást is közzétenni. Mindkét szöveg vizuális megjelenését szabályozza a kormányrendelet, a fő motívum egy nagy piros felkiáltójel.

A cél sokkal inkább fogyasztóvédelmi intézkedés, az árleszorító hatása ennek az intézkedésnek vélhetően nem vagy csak rendkívül nehezen lenne mérhető. 

Tény, hogy valóban van olyan gyártó, amely kénytelen volt csökkenteni a terméke kiszerelését (azonos ár mellett), ugyanis a termék kelendősége sokkal inkább az árához, mint a minőségéhez vagy kiszereléséhez kapcsolódott. Magasabb ár mellett a vevő nem vásárolta volna meg. A zsugorinflációs folyamatok azonban sok más terméket is érintettek, amelyek egyébként helyettesíthetők más, olcsóbb termékkel. A vásárlók ezeket megszokásból emelték le a polcról, nem figyelve a kiszerelés változását. Ez az a gyakorlat, amelyen a minisztérium változtatni szeretne.

A tájékoztatót a kereskedőnek kell a boltban kihelyeznie, de az egyes termékek zsugorodását a gyártó köteles a Nébihnek és a kereskedőnek is jelezni, tehát valójában a gyártó az, amely kommunikálja a termék kiszerelésének esetleges változását.

A figyelmeztetést akkor kell csak kitenni, ha a gyártó a korábbi kiszerelést megszünteti. Ha egyszerre van jelen a polcon két kiszereléssel, akkor erre a felhívásra nincs szükség. Az azonban nem egészen világos, hogy mi történik akkor, hogyha a kifutó eredeti kiszerelések még jó néhány hétig a kisebbek mellett maradnak, de az adott két hónapos időintervallumban eltűnnek. 

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Somogyi Hírlap/Lang Róbert)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.