A kampány idején jelentette meg lakásbiztosítási indexét az MNB

Innovatív lépésként, piacélénkítési céllal új, negyedéves lakásárindexet jelentetett meg a Magyar Nemzeti Bank. Élénk a lakásbiztosítási kampány, már 160 ezren kötöttek új szerződést vagy vizsgálták felül a meglévő konstrukciót. Az áttekintést mindenkinek érdemes megtennie, mert vagy kedvezőbb árú vagy azonos áron magasabb tartalmú konstrukciót találhat. A kampányban a hitellel terhelt ingatlanok tulajdonosai is jól járhatnak.

2024. 03. 20. 11:25
viharkar-12-aj
20210715 Köröm A hajnali vihar miatt életveszélyessé vált több lakóház a településen, a Széchenyi és az Ady Endre utcában összesen öt ingatlan tetőszerkezetét rongálta meg az időjárás. A helyreállítás idejére tizennyolc lakónak kellett ideiglenesen távoznia az épületekből. A munkálatokat a helyi önkormányzat saját hatáskörében, a tiszaújvárosi hivatásos és önkéntes tűzoltók segítségével kezdte meg. Az érintett lakók elhelyezése, ellátása megoldott, személyi sérülés nem történt. Fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország Képen: Vitéz Tóth Tibor Köröm polgármestere Fotó: Ádám János
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás indexének mintájára ezentúl a lakásbiztosítási díjak alakulását bemutató indexét is közzéteszi a Magyar Nemzeti Bank (MNB). A bázist a 2022-es év negyedik negyedéve jelenti, az index a teljes piac adatai alapján kalkulál. Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke a lakásbiztosítási kampány félidejében tartott tájékoztatóján jelentette be az újítást. Előzményként ismertette, a jegybank mint felügyeleti szerv az egészséges versenyt támogatja, az élet- és a nyugdíjbiztosítási piacon is reformokat vezettek be, ez az elv indokolta a lakásbiztosítások terén indított kezdeményezéseket. Emlékeztetett: a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás nagyobb átláthatóságot hozott, nem mellesleg éves szinten átlagosan tíz százalékkal olcsóbb is egy ilyen termék. A márciusi kampányban most extra felmondási lehetőséget kaptak az ügyfelek. A már említett index további átláthatóságot hoz, elősegítve a tudatos döntést; a verseny a minőség javulását szolgálja.

A lakóingatlanok háromnegyedére kötöttek szerződést, amelyek java része ingóságra is fedezetet nyújt
Fotó: Donka Ferenc

Ugyanazon az áron nagyobb lefedettséget, jobb minőséget kaphat az ügyfél, vagy azonos tartalommal kedvezőbb díjú szerződést köthet. Az ingó- és ingatlanfedezetet is nyújtó konstrukciók éves átlagdíja 56 ezer forint volt. A fővárosi és vidéki tarifákban nincs jelentős eltérés, 2022 negyedik negyedéve és 2023 negyedik negyedéve között 18 százalékkal nőttek a díjak – tette hozzá. A minősített konstrukciók azért is kedvezőbbek, mert káreseményt követően átlagosan 19 százalékkal fizettek többet, úgy, hogy a díjuk kedvezőbb.

A kampányról szólva Kandrács Csaba azt mondta, nagy valószínűséggel mindenki találhat a jelenlegi szerződésénél kedvezőbb konstrukciót. Kiemelte, a felmondási időszak április 2-áig tart. Mindenkit bátorított a szerződése aktualizálására.

Megjegyezte, még mindig egymillió olyan lakóingatlan van, amelyre nem kötöttek egyidejűleg ingó- és ingatlanvagyonra biztosítást vagy egyáltalán nincs biztosítva. A teljes lakóingatlanszámhoz hozzátartoznak azok az ingatlanok is, amelyekben nem laknak életvitelszerűen, ez a szám az elhangzottak szerint hatszázezer. A teljes ingatlanállomány a Központi Statisztikai Hivatal szerint nagyjából 4,5 millió. A hárommillió biztosítási szerződésből két és fél millió olyan konstrukció, amelyik ingó- és ingatlanfedezetet egyaránt nyújt.

A kampány során százezer új szerződést kötöttek és hatvanezer esetében szerződtek újra. Jelzésértékű, hogy összességében 160 ezer lakásbiztosítási szerződés „mozdult meg”. 

A piaci várakozás 230 ezer átszerződés, ez az alelnök szerint teljesülhet is. Hozzátette: duplázódott a fogyasztóbarát termékek száma, de nem cél az, hogy mindenki ilyen szerződést kössön, sokkal inkább a tudatosság, a felülvizsgálat. A verseny kifejezetten élénk, a jegybank többek közt próbavásárlással monitorozza a piacot.

Nagy Koppány, a Magyar Nemzeti Bank biztosítás- és pénztárfelügyeleti igazgatója emlékeztetett, a 2019-es 330 pontban is foglalkoztak már a piaccal, ekkor már felvetődött a fogyasztóbarát termékek bevezetése, amelyet 2020-ban bevezettek, 2021-ben pedig a kapcsolódó kalkulátort is elérhetővé tette a nemzeti bank.

A lakásbiztosítási indexet indokolja még, hogy négy nagy biztosító uralja a piac négyötödét. Megjegyezte, a kis társaságok az alkuszoknál jelennek, meg, míg a nagyobbak jelentős függőügynök-hálózattal rendelkeznek.

Az index az ügyfeleknek és a piacnak egyaránt szól – nyomatékosította. A fő mutató a lakott ingatlanok átlagdíját mutatja, de jelez még átlagos négyzetméterárakat is. Példát is mondott, azonos biztosítási összegek mellett egy ötvenmillió forintos ingatlan esetében az látszik, egyre inkább ár-érték arányosak a minősített fogyasztóbarát konstrukciók. Az árak változása egyébként az építőipari díjnövekedést követték le, tömeges alulbiztosítottság nem látszik ugyan, de a szerződéseket Nagy Koppány szerint is érdemes aktualizálni. 

Lapunk kérdésére elmondta, 

akiknek az ingatlana hitelfedezetül szolgál, a pénzintézetük felé jelezniük kell az átszerződést. Olyan új konstrukció szükséges, amely megfelel a bank feltételeinek, egyik ilyen leggyakoribb kritérium az elemi károkra nyújtott fedezet,

azonban Nagy Koppány szerint összességében érdemes olyan szerződést kötni, amelyik a legtöbb kártípusra fedezetet nyújt.

Kandrács Csaba hozzátette, már a kampány kezdetekor megjelentetett egy kisokost a jegybank, amely a legtöbb élethelyzetre vonatkozóan megfelelő eligazodást nyújthat.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.