Ahogy az eladó lakások esetében, úgy az albérleti piacra is jellemző a drágulás, és kifejezetten igaz ez a fővárosra – emlékeztetett a felvételi ponthatárok kihirdetését követően megkezdődött albérletszezon kapcsán az otpotthon.hu. A portál adatai szerint Budapesten átlagosan 208 712 forintos havi bérleti díjat kell fizetni a legfeljebb 45 négyzetméteres lakásokért, ami a tavalyi év hasonló időszakához képest 14 százalékos drágulást jelent. Írtuk, átlagárakról van szó, általánosságban a belső kerületekben többe, míg a külsőbb kerületekben kevesebbe kerülnek a garzonok is. Ez a legkeresettebb lakástípus, mert ez bérelhető a legolcsóbban vagy adható el a legalacsonyabb áron.

Fotó: Kisalföld/Csapó Balázs
Az egyetemisták körében a belső-pesti kerületek a legnépszerűbbek, hiszen a legtöbb egyetem sétatávolságra van. A belvárosban még mindig a VIII. kerületben lehet a legolcsóbb albérlethez jutni, ott júliusban egy kis lakásért 156 ezer forintot kértek el havonta. Ezután következik a VII. kerület a még kiadó lakásoknál átlagosan 165 ezer forintos bérleti díjjal, aki viszont az Oktogon másik oldalán szeretne élni, annak már mélyen a zsebébe kell nyúlnia. A VI. kerületben egy garzonért 243 ezret is elkérhetnek a főbérlők. Darabszámra a legtöbb kivehető garzon a a III. és a XI. kerületben található, ezek átlagosan 180-190 ezer forintért bérelhetők.
Olcsóbban juthat albérlethez az, aki bevállal 30-40 perces tömegközlekedést – hívja fel a figyelmet az otpotthon.hu –, a külső kerületekben ugyanis 150 ezer forint alatt is lehet lakást találni. Ilyen például a IV. és a XXII. kerület. Ha viszont valaki nem akar lemondani a kertről, akkor többen összeállva érdemes az agglomerációban házat keresni. Maglódon és Csömörön például többszobás kertes házat lehet bérelni 270 ezer forintért.
A házak kapcsán érdemes megjegyezni: az agglomerációban nagyságrendileg tizedannyi kiadó albérlet van, mint fővárosban, és bár jellemzően olcsóbbak, az árkülönbözetet könnyen elviheti az ingázás költsége. Ugyanakkor a vármegyebérletek bevezetése és a tarifarendszer átalakítása mégis az agglomeráció mellett szólhat, hiszen kedvezőbb áron lehet onnan bejutni.