Bár a legnagyobb német autógyárak és több tagállam ellenezte, az unió mégis megszavazta a Kínában gyártott elektromos autókra kivetendő büntetővámot. Ezzel új szintre emelkedik az a kereskedelmi konfliktus, amelybe egyes vélemények szerint az Egyesült Államok rángatta bele Európát. Adódik a kérdés: mért nem érdemes a hanyatló gazdasági erejű uniónak bajszot akasztania Kínával?
A Nézőpont Intézet nemrégiben beszédes összegzést készített, amelynek legfontosabb elemeit érdemes most visszaidézni. Így például húsz év alatt az Európa és Kína közötti kereskedelmi forgalom a hatszorosára növekedett, a külkereskedelem belső arányait tekintve pedig Kína súlya megduplázódott.
Az elmúlt évben Európa 515,9 milliárd euró értékben importált Kínából, míg az export 223,6 milliárd euró volt. A kettő egyenlege mínusz 292,3 milliárd, azaz csaknem háromszázmilliárd euróval fizetett a kontinens többet Kínának, mint amennyi pénz onnan a kereskedelem során visszaérkezett. A számokból kiderül, hogy 2003-ban ez az érték az import esetében még csak 89 milliárd euró volt, az export esetében pedig 38,7 milliárd euró. Két évtized alatt tehát a kereskedelmi forgalom körülbelül a hatszorosára növekedett. Míg húsz éve az Európai Unió összimportjának 3,7 százaléka származott Kínából, addig 2023-ra ez az arány már 7,9 százalékra nőtt, az export esetében pedig 2003-ban még csak az összes eladott termék 1,8 százaléka ment Kínába, 2023-ra viszont már 3,3 százalékra változott ez az arány.
A Nézőpont Intézet kiemelte: a világpolitikai erőviszonyok átrendeződésének egyik lehetséges következménye a blokkosodás lehet, amely a számok alapján Európát mély válságba is taszíthatja.
Blokkosodás esetén a kontinens eurómilliárdokban mérhető piacokat veszítene, másrészről a kínai import kiesése bizonyos termékek esetében komoly áruhiányt idézhetne elő, illetve termelési láncaiban gondoljunk csak a zöldenergia kérdésére. A Magyar Nemzet megírta: a napelempanelek kilencven százalékát, a szélturbinákhoz szükséges ritkaföldfémek háromnegyedét és az akkumulátorok kétharmadát már most is az ázsiai nagyhatalom állítja elő.