Országosan csaknem 160 milliárd forint folyhat be a kereskedők zsebébe a black fridayhez köthető akciók alatt, ugyanakkor a MediaMarkt megbízásából készített felmérés szerint változnak a bevásárlási szokások. A PwC által készített felmérésből az derült ki, hogy az akciós árak kereslete továbbra is kiemelkedő, azonban maga a „fekete péntek” már egyre kevésbé különleges jelentőségű – írja a Világgazdaság.
Bár a vásárlók majdnem kétharmada (63 százalék) kifejezetten az akciós ajánlatokat keresi, az egynapos black friday, amely régen a rendkívüli árengedményekkel volt egyenlő, mára egy hosszabb, akár egész hónapos leárazási időszakká vált.
A vásárlók alig több mint egytizede jelezte, hogy tavaly a black friday alkalmával vásárolt, és az idei évre is hasonlóan visszafogottak a várakozások.
Ennek oka részben az, hogy a népszerű akciók ma már nemcsak egy napra, hanem hosszabb időszakra szólnak.
A black friday ereje a kutatás szerint azért is halványul, mert a vásárlók egyre tudatosabbá válnak. Az esemény során vásárlást tervezők 60 százaléka olyan termékek beszerzésében gondolkozik, amelyeket amúgy is megvenne, míg a kifejezetten karácsonyi ajándékokat keresők 42 százalékot tesznek ki. A felmérésben részt vevők több mint háromnegyede azt mondta, hogy csak olyan termékeket vesz meg az ünnepi időszakban, amelyeket tervezetten amúgy is beszereznének. Ráadásul a résztvevők több mint fele közömbös az eseményt illetően.
A kutatás alapján a vásárlók 44 százaléka kizárólag az online térben keres akciókat. A kifejezetten csak a hagyományos bolti akciókat keresők aránya csupán nyolc százalék, ami jól mutatja az online vásárlás dominanciáját, különösen a black friday időszakában. A black friday vásárlók közel fele tervez okostelefont, tabletet vagy okosórát venni, átlagosan kilencvenezer forintot költenek erre a kategóriára.