Szerda reggel az előzetes adatokból kiderült: az első negyedévében a magyar GDP éves alapon 0,4 százalékkal, míg negyedéves bázison 0,2 százalékkal mérséklődött. Pedig a tavalyi negyedik negyedév után okkal lehetett bizakodni, akkor ugyanis egy félévi technikai recesszióból jött ki a magyar gazdaság, ami miatt az elemzők, a kormány és a jegybank is a GDP-növekedés felpörgését és repülőrajtot várt – írja a Világgazdaság.
Bár a vártnál ugyan gyengébbek voltak az adatok, az elmúlt napok történéseit figyelemmel kísérve nem volt nagy meglepetés. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter már hétfőn arról beszélt, hogy továbbra sem látszik érdemi fordulat a magyar gazdaságban. Ugyan éledezik a belső kereslet, áll helyre a fogyasztás, de közben az ipar még mindig nem érte el a mélypontját.
Bár a Központi Statisztikai Hivatal ezúttal részletes adatokat nem közölt, szinte biztosra vezető, hogy ezúttal is a Németország felől érkező gyenge kereslet és ennek nyomán az ipar egyre gyatrább teljesítménye húzta vissza a magyar növekedést.
Erre pedig aligha van ráhatása Nagy Márton nemzetgazdasági miniszternek – írja a lap. Hiába történt meg ugyanis a politikai fordulat Németországban, és fogadta el a Bundestag az adósságfék átalakítását, a Friedrich Merz vezette új kormányt csak május 6-án iktatják be, így leghamarabb nyáron várhatók konkrét döntések a továbbra is gyenge formában levő német gazdaság felpörgetéséről. Robert Habeck, az ügyvezető kormány gazdasági minisztere a múlt héten frissítette a leköszönő kabinet előrejelzését, eszerint 0,3 százalékos növekedés helyett már csak stagnálást vár.
Németország súlyos strukturális nehézségekkel néz szembe.
Az orosz–ukrán háború és a szankciós politika hatására egyre inkább működésképtelennek tűnik az a német modell, amely az olcsó orosz energiára és a fejlett német technológiára épül.
Ehhez jött az a gazdaságpolitika, amely a zöldszempontokat érvényesítette a pragmatikus szempontok ellenében.
Vagyis kijelenthető, hogy a most leköszönő kormány tevékenyen hozzájárult ahhoz, hogy Európa legfejlettebb gazdasága elveszítse befolyását, és alulmaradjon a kínai autógyártókkal folytatott ádáz csatában.