A globális kiberbűnözési hullám hatalmas veszteségeket okoz a cégeknek, de a biztosítóknak is fejtörést okot. Emiatt a biztosítási piac is már régóta készül a díjszabások átalakítására. A cégeknek fel kell ismerniük, hogy az online fenyegetések, a kibertámadások elleni védelem már nem luxus, hanem túlélési feltétel – írja a Világgazdaság.

Fotó: Shutterstock
A portál a Bloomberg cikkére hivatkozva azt írja, hogy a kibertámadások drámai növekedése új lehetőséget teremt a biztosítóknak, miközben a biztosítási piac szereplői kénytelenek újragondolni a díjszabásokat. A Müncheni Viszontbiztosító szerint:
a globális kiberbiztosítási piac 2025-re eléri a 16,3 milliárd dollárt, 2030-ra pedig várhatóan 30 milliárd dollárra nő, éves szinten több mint tízszázalékos átlagos növekedési ütemmel. Mindez nem véletlen: 2024-ben a becslések szerint 9,5 ezermilliárd dollár kárt okoztak a kibertámadások világszerte – ez ugrásszerű növekedés a 2018-as 600 milliárdhoz képest.
Egyre nagyobb cégekre tesznek célkeresztet
A nemzetközi sajtót bejárta a hír, hogy április végén megtámadták a brit Marks & Spencer vállalatot. A kibertámadás nemcsak a működést bénította le, de akár 300 millió font veszteséget is jelenthet az éves működési eredményben – emelte ki a Bloomberg. Bár a biztosítás és a költségcsökkentés enyhítheti a veszteséget, az eset nyomán riadót fújtak a vállalatok. Ha nagy károkat okoznak a támadások, akkor a magas kártérítés miatt a biztosítók emelni fogják a biztosítás díját, hosszabb távon is. A biztosítási szakértők szerint a biztosítók most válaszút előtt állnak: vagy az árakat, vagy a szerződések feltételeit, vagy mindkettőt módosítani kell.
Első helyen a kibertámadások
Az üzleti kockázatokat elemezve a cégek a hekkerek mellett a klímaváltozást és a politikai instabilitást is magas kockázatnak tekintik. Ezzel szemben korábbi listavezetők, mint a képzett munkaerő hiánya vagy az energiaválság, most hátrébb kerültek a listán. Az Allianz adatai szerint a londoni FTSE–100 vállalatainak kevesebb mint fele rendelkezik kiberbiztosítással, a kis- és középvállalatok esetében ez az arány tíz százalék alatt van. Egyes cégek már saját házon belüli kiberbiztonsági csapatokat hoznak létre, amelyek nemcsak a védekezést javítják, de hozzájárulnak a biztosítási díjak csökkentéséhez is. Ez egyfajta önfenntartó körforgást indít el: jobb védelem – alacsonyabb kockázat – olcsóbb biztosítás – írja a Világgazdaság.