Nem az újabb szankciós csomagok fájnának leginkább Magyarországnak

Azért ment könnyen az Oroszország elleni 17. szankciós csomag elfogadása, mert viszonylag enyhe, és olyan elemet nem tartalmaz, amely hazánkat vagy a régiót érdemben befolyásolná. A lapunknak nyilatkozó szakértő rámutatott, habár az eddigiek sem jártak sikerrel, sor kerülhet majd a 18. csomagra is, amely viszont ezeknél sokkal húsbavágóbb: az orosz gázimport betiltása, ez ellen pedig Magyarország és Szlovákia garantáltan tiltakozni fog.

2025. 05. 17. 6:30
Magyarországnak és Szlovákiának nem a 17. szankciós csomag, hanem az orosz gáz betiltása fájna igazán, beleértve az LNG-t is
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 17. szankciós csomag legfontosabb eleme az orosz árnyékflotta kétszáz hajójának szankcionálása, számukra megtiltják az uniós kikötőkbe való behajózást – ismertette lapunk megkeresésére Regős Gábor, a Gránit alapkezelő vezető közgazdásza. Ez ismét a korábbi szankciók kiskapuit igyekszik becsukni: Oroszország az árnyékflotta segítségével kerüli meg a korábban kivetett szankciókat az olaj exportjára vonatkozóan. Ezek a hajók bár orosz tulajdonúak, a gyakorlatban nem orosz hajóként közlekednek. Az intézkedés Magyarországot – és Szlovákiát – nem érinti, hiszen az árnyékflotta által bonyolított kereskedelem előnyeit nem mi élvezzük – ismertette Regős Gábor.

szankciós csomag
A 17. szankciós csomag legfontosabb eleme az orosz árnyékflotta kétszáz hajójának szankcionálása
Fotó: AFP

Ugyanakkor ez a szankció többek között vietnámi, szerb és török cégeket is érint. Ezen kívül a szankciós csomag eleme lett 75 személy és entitás vagyonának befagyasztása – kérdés, hogy ha ők számítanak a befagyasztásra, akkor miért tartanának még vagyont az Európai Unió területén. A szankciós csomag eleme a vegyi anyagok Oroszországba történő exportjának korlátozása, ezeket a vegyi anyagokat fegyverek készítéséhez használják fel – sorolta a vezető közgazdász a további részleteket.

A 17. szankciós csomag olyan elemet nem tartalmaz, ami hazánkat vagy a régiót érdemben befolyásolná – pont ezért is lehetett ilyen viszonylag enyhe a csomag, mert különben a régiós országok vétóztak volna, az őket hátrányosan érintő intézkedést nem fogadták volna el. Ilyen vétót okozna az orosz gáz importjának tervezett betiltása – először és már idén csak a spot piacon, míg 2028-tól teljesen felmondva (és emiatt esetleg még kártérítést is fizetve) a hosszú távú szerződéseket.

Ennek kapcsán megírtuk, a június elejére véglegesülő tervezet lényegében szankció, ám kereskedelmi döntésként vinné keresztül az Európai Bizottság, ennek megszavazásához pedig a – a büntetőintézkedésekhez szükséges egyhangú döntéshez képest – a minősített többség is elegendő lenne. Vélhetően a legnagyobb kárt az orosz földgázimport teljes tilalma (amelybe a cseppfolyósított földgáz, az LNG is beletartozik) jelentené. A kínálat szűkülése a tőzsdei gázárakban eddig több mint kétszeres emelkedést okozott, és a teljes tiltás jobb esetben is további kétszeres áremelkedést váltana ki. Azért jobb esetben, mert ahogyan a 2022-es árrobbanás is rámutatott, a nagy volumenű kínálati sokkok árhatása gyakran egyéb nem várt – például spekulatív – folyamatokat is beindíthat. Ez tovább rontaná az Európai Unió versenyképességét, a magyar rezsicsökkentési programot pedig fenntarthatatlanná tenné.

Regős Gábor itt kiemelte, Magyarország és Szlovákia biztosan nem fogadja majd el (nem szavazza meg) a kereskedelmi intézkedéseknek eladott szankciókat. Hozzátette, ezáltal a szankciós csomagok súlya csökken, hiszen ami lényegi korlátozást jelent, azt a tagállamoknak okozott károk miatt nem lehet szankcióként elfogadtatni – és persze ismét kérdés, hogy ez az Európai Uniónak (illetve inkább az érintett tagországoknak) vagy Oroszországnak okozna nagyobb kárt.

Szintén írtuk, az urántermékek exportja esetében egyértelműen az uniónak okozna nagyobb gondot, mivel az európai vásárlások az oroszok bevételeinek mindössze 0,3 százalékát jelentik.

Regős Gábor kiemelte, tekintettel arra, hogy 

az első 16-17 csomag nem hozta meg a kívánt eredményt, azaz nem ért véget az orosz–ukrán háború, már szóba került a 18. szankciós csomag előkészítése is.

Ennek tartalmáról egyelőre nem sokat tudni – vélhetően valamilyen új intézkedés és az eddigiek megkerülésének szankcionálása, a kiskapuk bezárása lehet benne. 

A szankciók célja alapvetően Moszkva gazdasági erejének megtörése lenne, ami elvezetne a háború lezáráshoz – ez a jelek szerint eddig nem járt sikerrel, kérdés, hogy az újabb csomagok ebben miért hoznának változást.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.