Mi lesz ebből? Vásárolni sem tudunk már a mesterséges intelligencia nélkül

Egyre meghatározóbb a mesterséges intelligencia az online vásárlás során, ugyanis a megkérdezettek közel fele már használ mesterséges intelligenciát az online vásárláskor. A technológia szerepe pedig az ünnepi időszakban vélhetően még nagyobb lesz.

2025. 12. 16. 15:22
A legritkábban megjelölt válasz az inspirálódás, az AI már akkor ad tanácsot, ha megvan, mit szeretnénk venni Fotó: Vémi Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megváltoztak a keresési szokások az online vásárlásban. Az Árukereső.hu friss felmérése alapján a válaszadók közel fele néha vagy gyakran már használ mesterséges intelligenciát (AI), például akkor, ha segítségre van szüksége a termékválasztáshoz vagy össze szeretne hasonlítani bizonyos termékeket – derül ki a cég kutatásából.

mesterséges intelligencia, Media Markt áruház, bolt, kereskedelem, vásárlás
Legtöbben a termékek összehasonlításánál veszik igénybe a mesterséges intelligencia segítségét. Fotó: Vémi Zoltán

Ez kifejezetten igaz a 18 év alatti válaszadókra, akik közül a megkérdezettek 95 százaléka él a technológiával. A korral egyébként fokozatosan csökken az arány: a 18 és 24 év közöttiek körülbelül négyötöde, a 25 és 54 év közöttiek nagyjából kétharmada, míg az 55 év felettiek alig fele él az AI lehetőségével.

A mesterséges intelligenciától segítséget kérők közül a legtöbben a termékek összehasonlítását bízzák az eszközre: a megkérdezettek 44 százaléka ezt adta meg válaszként. Negyvenkét százalék erre támaszkodik, hogy segítsen megtalálni azt, amire érdemes figyelni, mint például a fontosabb paramétereket; míg 28 százalék az ár-összehasonlításban és a spórolásban vár támogatást. 

A megkérdezettek mintegy negyede a termékajánlásban, illetve az üzletek felkutatásában (26, illetve 23 százalék) kéri a mesterséges intelligencia segítségét, míg az értékelések összegzése miatt a válaszadók ötöde fordul a technológiához. A legritkábban jelölt válasz (14 százalék) az inspirálódás volt, ami arra enged következtetni, hogy nem az ötletszerzés az AI-használat fő oka, hanem az utána következő lépésekhez használják az emberek.

– A ChatGPT-hez hasonló, úgynevezett nagy nyelvi modelleket alkalmazó mesterséges intelligenciák nagy mennyiségű szövegek elemzésével képesek válaszokat adni a felhasználók kérdéseire, mindezt a természetes, beszélt nyelvet imitálva – fogalmazott Szták András, az Árukereső ügyvezető igazgatója. – Az AI azonban gyakran tévedhet vagy félrevezethet, ami jelentősen megtévesztheti a felhasználókat. Ezért is fontos, hogy aki használja a technológiát, mindenféleképp bizonyosodjon meg más forrásokból is a közölt információkról, főleg most, az ünnepek idején. Az Árukereső.hu részletes adatlapjai például igen hasznosak lehetnek, akár felhasználói véleményeket, akár alapos termékleírást, akár árdiagramot keres valaki – nem beszélve az árak összehasonlításáról.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.