Többek között az Európai Unió kohézióról szóló alapelvét is sérti az az új klímavédelmi javaslatcsomag, amelyet a minap mutatott be az Európai Bizottság – mutatott rá a Századvég Gazdaságkutató Intézet a lapunknak küldött elemzésében. Amint arról beszámoltunk, a Fit for 55-ben foglalt hosszú távú cél szerint az Európai Unió 2030-ig legalább 55 százalékkal csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest, 2050-re pedig – a világon elsőként – klímasemlegessé válna az egész kontinens. Az Európai Tanács tavaly decemberben fogadta el a korábbi negyvenszázalékos csökkentési célszám szigorítását.
Megreformálná a tervezet az uniós kibocsátáskereskedelmi rendszert, az energiaadózásról és -hatékonyságról szóló rendeleteket, továbbá kialakítana egy szociális klímaalapot is, valamint teljes közlekedéspolitikai fordulatot irányoz elő.
Háztartási adó
Ezek közül a Századvég az elemzésében – összhangban a kormányzati állásponttal – a csomag kritikus elemének nevezte az új, központi szén-dioxid-kereskedelmi rendszer bevezetését, amely a lakossági épületek és a közúti közlekedés energiafelhasználásából származó kibocsátásokat terhelné.
Az aggályokat tetézi, hogy a módosítással a kis szennyezők szabályozása tagállamiból uniós hatáskörbe kerülne, ami jövedelmi helyzettől, földrajzi adottságoktól és egyéb különbségektől független, egységes karbonárakat eredményezne.
Egyszerűbben fogalmazva: a háztartásokat újfajta adó, a karbonadó terhelné, vagyis automatikusan növekedne a rezsijük.

Fotó: Pexels
Megtakarítás helyett sarc
Könnyen belátható, hogy a lakossági épületek és közlekedési eszközök energiahatékonysága, valamint az azokhoz használt tüzelőanyag típusa anyagi és egyéb okokból nehezen megváltoztatható adottságok. Az új háztartási adó ezért minimálisan eredményezné a fogyasztás (és ezzel a károsanyag-kibocsátás) csökkenését – írja a Századvég, és érdemes még a továbbiakat hozzátenni:
a pénzügyi megtakarítás lehetőségét is mérsékli, amely összeget a háztartások egyébként energiahatékonysági fejlesztésre, modernebb gépjárműre fordíthatnának.
Igaz, a tervek között szerepel egy úgynevezett szociális klímaalap létrehozása is, ami a kibocsátáskereskedelmi rendszer reformja nyomán 2025 és 2032 között több mint 72 milliárd eurót (több mint 25 ezermilliárd forintot) szabadít fel abból a célból, hogy Európa legszegényebb háztartásait is bevonják a zöldátmenetbe. Von der Leyen elnök és a bizottság zöldügyekben illetékes alelnöke, Frans Timmermans szerint „borzasztóan nehéz”, ám szolidáris lesz a zöldrendszer. Az ilyesfajta alapok problémája viszont rendszerint az, hogy
nehéz meghúzni a határt: ki számít még rászorulónak és már ki nem?