Negyedórát faragnak a bécsi gyors menetidejéből

Megújul a talán legfontosabb nemzetközi vasútvonalunk: ha elkészül, negyedórával gyorsabban érhetnek a magyar–osztrák határra Budapestről a MÁV utasai. Az uniós finanszírozású fejlesztés során kiválasztották a kivitelező céget, kezdődhet a munka.

2021. 01. 17. 18:30
RailJet, a MÁV és az ÖBB közös szerelvénye. A Budapest–Hegyeshalom vonal fejlesztésére is jut uniós forrás Fotó: MTI/Jászai Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megrendelő MÁV kiválasztotta a jelentkezők közül a nyertest. A szűk keresztmetszetek felszámolása a Budapest (Kelenföld)–Hegyeshalom fővonalon nevű pályázaton – amely az uniós közbeszerzési értesítőben jelent meg – az R-KORD lett a befutó. A cég csaknem 24,2 milliárd forintért két és fél év alatt végzi el a munkát. A beruházás döntő hányadát fedező, mintegy 19 milliárd forintról szóló európai hálózatfinanszírozási eszköz, a Connecting Europe Facility (CEF) támogatási döntésnek köszönhetően a sikeres pályáztatást követően 2020 végén megkötötték a kivitelezési szerződést. A felújítási munkálatok a tervek szerint hamarosan megkezdődhetnek, és várhatóan 2023 augusztusában fejeződhetnek be. A beruházás során kicserélik az elavult elektronikus biztosítóberendezések áramellátó berendezéseit, valamint a biztosítóberendezés kezelőfelületeit a tatai, az almásfüzitői és a hegyeshalmi vasútállomásokon, és ez utóbbit a komáromi állomáson is megújítják. A jelenlegi központi forgalomellenőrzési berendezés helyett egy korszerű, magasabb fejlettségi szintű központi forgalomirányítási rendszert (KÖFI) építenek ki a teljes vasútvonalon.

RailJet, a MÁV és az ÖBB közös szerelvénye. A Budapest–Hegyeshalom vonal fejlesztésére is jut uniós forrás
Fotó: MTI/Jászai Csaba

A mintegy 178 kilométernyi szakasz közlekedését érintő fejlesztések réven negyed órával csökkenhet a jelenleg – vonattól függően – 2 óra 37 és 2 óra 55 perc közötti menetidő a magyar és az osztrák főváros között, de Győrből is gyorsabban lehet majd eljutni Budapestre – közölte lapunkkal a MÁV. Megbízhatóbbá, pontosabbá válik a vonatközlekedés, mindemellett egy új menetrendi struktúra bevezetésével a nemzetközi áruszállítás feltételei is javulnak, a térség közúti kamionforgalmának egy része így átterelődhet a környezetbarátabb vasútra, és a határon át is gördülékenyebbé válik majd az áru- és személyszállítás.

A győri fővonal az egyik legfontosabb és legsűrűbb menetrendet biztosító vasútvonal. A fejlesztés révén tovább nő a vonal versenyképessége az autópályával szemben is. A Budapest és Tatabánya közötti elővárosi járatokon tavaly már 4,4 millióan, a távolsági forgalomban pedig 7,1 millióan utaztak. A magyar és az osztrák főváros közötti napi 13 vonatból álló kínálatot évente több mint egymillióan veszik igénybe. A vasútvonalon szinte kizárólag modern, klímás és alacsonypadlós, akadálymentesített FLIRT és Talent motorvonatok és railjet xpress nemzetközi járatok üzemelnek. Mind a – főként Győr és Bécs között közlekedő – Talent, mind pedig az 1-es vonalon Győr, Hegyeshalom és Budapest között ingázó, 10-14 éve beszerzett, piros színű FLIRT-ek felújítását elkezdte a MÁV-START, így a közeljövőben egyre több kívül-belül megújuló jármű áll az utasok rendelkezésére.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.