A világjárvánnyal globálisan megszaporodtak az internetes áruházak, mivel a világhálóra visszahúzódott lakosság a virtuális térben kereste a vásárlás lehetőségeit, illetve sokan több olyan terméket is külföldi forrásokból próbáltak beszerezni, amelyeket itthon nem, vagy csak drágábban kínáltak.
A magyar hatóságok aktív részvételével az uniós fogyasztóvédelmi hálózat szakemberei folyamatosan ellenőrzik az internetes kereskedelmet, mivel megsokasodtak a vásárlókat megtévesztő, pénztárcarabló „sufniwebáruházak” – ezekből többet lekapcsoltak az elmúlt időszakban. Az ilyen kereskedelmi ajánlatok azokat a fogyasztókat károsítják meg, akik kevésbé vannak tisztában a szabályosan működő áruházaktól elvárt feltételekkel, ezért nem ismerik fel ezek meglétét egy adott weboldalon, és nem tudják eldönteni, hogy megbízható-e a felkínált vétel. Ebben a hatósági tájékoztatásokon kívül évek óta számos edukációs szándékú program, kampány igyekezett hasznos felhívásokkal segíteni.

Fotó: MTI/Mohai Balázs
Az is probléma, hogy a tisztességtelen webes árusítók az évek óta, jogkövető módon működő internetes áruházak jó hírét sem növelik, a vásárlók az átverésekről szóló hírek vagy saját rossz tapasztalataik miatt fenntartással kezelik az e-boltokkal járó lehetőségeket. Ezért a magyar webkereskedelmi piac szereplőit tömörítő érdekképviselet, az Ecommerce Hungary programot hirdetett a biztonságos online vásárlás népszerűsítésére, hogy ezzel is támogassa a hazai vásárlókat, illetve a tisztességes piaci kört a jóval szűkebb, ám kártékonyabb rétegként jelen lévő, megtévesztő vállalkozásokkal szemben.
A szakmai szövetség programja – a már 2012-2013-ban futó kezdeményezésükhöz hasonlóan – Vedd a Neten! elnevezéssel tart az év végéig; a marketingakcióban résztvevő üzletekre egységesen hívják fel a figyelmet. A tagok megerősítése mellett a szervezők szándéka szerint abban is segíteni kíván a program, hogy a világjárvány miatt a sok újonnan bekapcsolódó online vásárlóban megerősítse: a webshopokban történő vásárlás biztonságos és kényelmes megoldás, amely könnyedén beilleszthető egy háztartás szokásos vásárlási rutinjába.
Előbb itthonról
Gyakori dilemma, hogy biztosan megérkezik-e, és milyen minőségben a külföldről rendelt termék. Tavaly a mérések szerint több mint félezermilliárd forint értékben rendeltek magyarok a külföldi webáruházakból; az éves tapasztalat szerint a nyilvánosságra hozott panaszok, valamint a visszaélések aránya nem volt magasabb, mint a belföldi vásárlásoknál. – Amennyiben nagyobb és ismertebb webshopból vásárolunk, ugyanúgy biztonságos megoldás, mint ha hazai webáruházat választanánk. Az Európai Unió területén belül a fogyasztóvédelmi rendelkezések összhangban vannak, a különböző országok illetékes szervei pedig együttműködnek egymással – írja az Ecommerce Hungary internetes oldala. Hangsúlyozzák: minden esetben javasolt alaposan utánanézni, hogy a kívánt termék elérhető-e a hazai webshopban is, hiszen a termék átvétele és egy esetleges garanciális ügyintézés is sokkal egyszerűbb, ha magyarországi forgalmazótól vásárolunk.