Az immár Stellantis zászló alatt hajózó szentgotthárdi motorgyár új megbízást kapott: a jelenlegi, éves szinten háromszázkilencvenezer 1,2 literes, három hengeres benzinmotor előállítása mellé a vállalatcsoport hibrid hajtású járműveinek 1,6 literes, négyhengeres erőforrásainak a gyártását, amelyből 2023 után évente kétszázezer darabra lesz szüksége a járműgyártónak. Mindezt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be a közösségi oldalán, és jelezte, hogy a magyar kormány tárgyalásokat folytatott az év elején létrejött autóipari csoport, a Stellantis vezetésével Párizsban a szentgotthárdi üzem jövőjével kapcsolatban. A tárgyalások továbbra is folynak, ugyanis a magyar kabinet vállalta, hogy állami támogatást ad a több tízmillió eurós beruházáshoz, ennek részleteit azonban csak később hozzák nyilvánosságra. Az új feladat ötven százalékkal növeli a motorgyár teljesítményét, ami együtt jár majd a nyolcszáz fős munkavállalói létszám bővítésével is.
A miniszter úgy fogalmazott, hogy a hibrid hajtáslánc részeként előállítandó benzinmotorok a jövő technológiáját jelentik Szentgotthárdnak, és az új feladat egy évtizedre biztosítja a munkát a városban és a térségben élők számára.
A szentgotthárdi gyár korábban a General Motors tulajdonában volt, és főként Opel gépkocsikba gyártott erőforrásokat. Az Opel eladása után, 2017-től a gyár a PSA-csoport részeként működik, a múlt év elejétől gyártják üzemükben azt a háromhengeres, 1,2 literes, turbófeltöltős, benzines motort, amelyből a gyár kapacitása évi 350–390 ezer darab elkészítését teszi lehetővé.

Fotó: Napi Gazdaság/Kummer János/
Bizonytalan helyzet alakult ki a Stellantis megalakulása után, ugyanis éppen az Opel központjában tartottak attól, hogy a cégcsoportban kevesebb figyelem jut rájuk. Az új szövetség tagjai Európában és Észak-Amerikában összesen 14 márkát tartanak fenn, köztük van az Opel mellett a Peugeot, a Citroën, a Chrysler, a Jeep, az Alfa Romeo, a Lancia, az Abarth és a Dodge. A koronavírus-válság előtt a Fiat Chrysler és a PSA együttesen évente mintegy 8,7 millió járművet adott el, forgalma 170 milliárd euró volt. Csak a Volkswagen, a Toyota és a francia–japán Renault–Nissan hálózat volt nagyobb 2019-ben. A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares szerint évente ötmilliárd eurós költségcsökkentést tesznek lehetővé a szinergiák. Az új csoport igazgatótanácsának kijelölt elnöke John Elkann, a Fiat legendás pátriárkája, Giovanni „Gianni” Agnelli unokája. Az Agnelli család körülbelül 14,4 százalékkal képviselteti magát az új csoportban. 7,4 százalékkal követi őket a Peugeot család. A francia állam 6,1 százalékkal egy holdingon keresztül tulajdonos.
A szentgotthárdi Opel-gyárat a ’90-es évek elején a General Motors a rendszerváltás utáni Magyarország első autóipari cégeként alapította. Abban az évtizedben összesen 85 ezer Opel autót gyártottak, elsősorban Astra modelleket. Az üzem emellett több mint húszéves motorgyártási tapasztalattal rendelkezik.