Új motor gyártását hozza a Stellantis Szentgotthárdra

– Több tízmillió eurós beruházással évi kétszázezer 1.6-os benzinmotor gyártását telepíti Szentgotthárdra a Stellantis – közölte Szíjjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a közösségi oldalán. A magyar kormány által támogatott fejlesztés következtében jelentősen nő majd a gyár teljesítménye, és növekszik az alkalmazottak száma is.

2021. 02. 26. 14:59
Ma a PSA benzinmotorját gyártják a szentgotthárdi üzemben Fotó: Kummer János/Napi Gazdaság
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az immár Stellantis zászló alatt hajózó szentgotthárdi motorgyár új megbízást kapott: a jelenlegi, éves szinten háromszázkilencvenezer 1,2 literes, három hengeres benzinmotor előállítása mellé a vállalatcsoport hibrid hajtású járműveinek 1,6 literes, négyhengeres erőforrásainak a gyártását, amelyből 2023 után évente kétszázezer darabra lesz szüksége a járműgyártónak. Mindezt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter jelentette be a közösségi oldalán, és jelezte, hogy a magyar kormány tárgyalásokat folytatott az év elején létrejött autóipari csoport, a Stellantis vezetésével Párizsban a szentgotthárdi üzem jövőjével kapcsolatban. A tárgyalások továbbra is folynak, ugyanis a magyar kabinet vállalta, hogy állami támogatást ad a több tízmillió eurós beruházáshoz, ennek részleteit azonban csak később hozzák nyilvánosságra. Az új feladat ötven százalékkal növeli a motorgyár teljesítményét, ami együtt jár majd a nyolcszáz fős munkavállalói létszám bővítésével is.

A miniszter úgy fogalmazott, hogy a hibrid hajtáslánc részeként előállítandó benzinmotorok a jövő technológiáját jelentik Szentgotthárdnak, és az új feladat egy évtizedre biztosítja a munkát a városban és a térségben élők számára.

A szentgotthárdi gyár korábban a General Motors tulajdonában volt, és főként Opel gépkocsikba gyártott erőforrásokat. Az Opel eladása után, 2017-től a gyár a PSA-csoport részeként működik, a múlt év elejétől gyártják üzemükben azt a háromhengeres, 1,2 literes, turbófeltöltős, benzines motort, amelyből a gyár kapacitása évi 350–390 ezer darab elkészítését teszi lehetővé.

Ma még a Stellantis 1,2-es benzinmotorját gyártják a szentgotthárdi üzemben, két év múlva itt épülnek az 1,6-osok is
Fotó: Napi Gazdaság/Kummer János/

Bizonytalan helyzet alakult ki a Stellantis megalakulása után, ugyanis éppen az Opel központjában tartottak attól, hogy a cégcsoportban kevesebb figyelem jut rájuk. Az új szövetség tagjai Európában és Észak-Amerikában összesen 14 márkát tartanak fenn, köztük van az Opel mellett a Peugeot, a Citroën, a Chrysler, a Jeep, az Alfa Romeo, a Lancia, az Abarth és a Dodge. A koronavírus-válság előtt a Fiat Chrysler és a PSA együttesen évente mintegy 8,7 millió járművet adott el, forgalma 170 milliárd euró volt. Csak a Volkswagen, a Toyota és a francia–japán Renault–Nissan hálózat volt nagyobb 2019-ben. A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares szerint évente ötmilliárd eurós költségcsökkentést tesznek lehetővé a szinergiák. Az új csoport igazgatótanácsának kijelölt elnöke John Elkann, a Fiat legendás pátriárkája, Giovanni „Gianni” Agnelli unokája. Az Agnelli család körülbelül 14,4 százalékkal képviselteti magát az új csoportban. 7,4 százalékkal követi őket a Peugeot család. A francia állam 6,1 százalékkal egy holdingon keresztül tulajdonos.

A szentgotthárdi Opel-gyárat a ’90-es évek elején a General Motors a rendszerváltás utáni Magyarország első autóipari cégeként alapította. Abban az évtizedben összesen 85 ezer Opel autót gyártottak, elsősorban Astra modelleket. Az üzem emellett több mint húszéves motorgyártási tapasztalattal rendelkezik.

A Family1 üzemrészben évente több százezer közepes méretű (1.6 és 1.8 literes), benzin- és gázüzemű, valamint E85-ös és E100-as etanollal üzemelő motort állítottak elő, elsősorban a tengerentúli gyáraknak, Brazíliától az Amerikai Egyesült Államokon, Mexikón át Ázsiáig, sőt Ausztráliáig. Az új Flex-motorgyárban 2013 februárjában kezdődött meg a sorozatgyártás, a közepes méretű, 1.6 literes benzines és dízelmotorokkal. Ezeket 2014 júliusában a kis méretű, 1.0 literes, benzines motor követte. Az Opel európai vezetése kiemelt motorgyártó központként tartotta számon a szentgotthárdi gyárát. A General Motors 2017-ben eladta az Opelt, és vele a szentgotthárdi gyárat is a PSA-nak, amelyet immár Stellantisként birtokolja.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.