Folytatódik a légiközlekedési káosz Európában, ami az elmúlt hetekben már számtalan család nyaralását tette tönkre. Brutális késések, járattörlések, elkeseredett emberek. Gyakorlatilag bármely reptéren előfordulhatnak ilyen és ehhez hasonló esetek ezekben a napokban és hetekben. Az emberek a közösségi oldalakon számolnak be a katasztrofális állapotokról.
Mint arról korábban lapunk is beszámolt, a probléma rengeteg repteret és embert érint. Mindezek okával kapcsolatban megkerestünk több légitársaságot, a Ryanairt, az Easyjetet és a Wizz Airt is.
Kérdéseinkre eddig csak a Wizz Air reagált érdemben. Emlékeztettek arra, hogy az elmúlt napok időjárási viszontagságai és „résidőproblémái” nagymértékben érintették a teljes európai légi közlekedést, és így a Wizz Air működését is.
Az időjárás megnehezítette a légiforgalmi irányító hatóságok és az Eurocontrol számára a légi forgalom kezelését az egész iparágban, amely jelentős késésekhez és járattörlésekhez vezetett Európa-szerte.
Csak június 26-án több mint 450 ezer percnyi késés adódott össze az európai légtérben, ebből 360 ezer közvetlenül a viharos időjárás miatt. A Wizz Air járatai pedig a június 28. előtti négy hétben több mint 30 ezer percnyi résidőkéséssel többet szenvedtek el, mint a tavalyi azonos időszakban.
Ez a probléma azonban átfogó, amely messze túlmutat a légitársaság hatáskörein
– hívták fel a figyelmet. Hangsúlyozták: a Wizz Air megfelelően felkészült a nyárra, és minden tőle telhetőt megtett a zökkenőmentes nyári időszak érdekében, azonban úgy tűnik, a légiforgalmi irányítási rendszerek jelentős problémákkal küzdenek ebben a kiemelt időszakban is. Mint fogalmaztak, iparági szereplőként kötelességük felemelni a hangjukat a kialakult helyzettel kapcsolatban, és határozottan kérni a hatóságoktól, hogy haladéktalanul megnyugtatóan rendezzék a légiirányítás problémáit.
A Wizz Air felszólítja az európai államokat, hogy azonnal kezdjék meg légiirányítási rendszereik fejlesztését.
Rámutattak: tekintettel arra, hogy a jelenlegi helyzet több légitársaságot is érint, a szállodai kapacitások Európa-szerte korlátozottak lehetnek. A Wizz Air mindent megtesz annak érdekében, hogy szükség esetén a lehető legtöbb érintett utasa számára biztosítson szállást. Amennyiben azonban ezt nem tudja teljesíteni a szállodák telítettsége miatt, az utasok biztosak lehetnek abban, hogy a Wizz Air megtéríti szállásköltségeiket, amelynek visszatérítését a vállalat hivatalos weboldalán és ügyfélszolgálatán, a számlák másolatának bemutatásával igényelhetik meg az érintettek.
Az Air Atlanta légitársaságnál dolgozó Sebestyén Tamás pilóta, egy Boeing–747-es kapitánya felhívta a figyelmet arra, hogy a statisztikai adatok szerint a Covid után, 2021 nyarán a légi forgalomban legalább ekkora késések voltak, mint most – ha rosszabb is lett a helyzet, akkor minimálisan –, az idei nyárit viszont mintha kicsit jobban felkapta volna a sajtó. Ezek a problémák ugyanakkor valósak és természetesen megvan az okuk – tette hozzá.
Mégpedig az, hogy a nyaralási szezonban minden légitársaság, minden légtér és repülőtér maximális kapacitással dolgozik. Ez hatványozottan igaz az európai légi forgalomban, amelynek az európai irányításért a maastrichti székhelyű Eurocontrol felelős, központi szinten is. Utóbbinak azért van jelentősége, mert az Eurocontrol az, amely a légitársaságok kérésének megfelelően kiosztja azokat a résidőket (angolul slot time), amelyekkel el lehet kerülni a forgalom olyan szint fölé emelkedését olyan helyeken, ahol csúcsidőszakok vannak
– magyarázta. Utóbbi nemcsak a repülőtereken lehet – mutatott rá Sebestyén Tamás –, hanem egy áthaladó légtéren utazómagasságon vagy az érkezési repülőtéren is.
Ez úgy működik, hogy ha egy járat mondjuk menetidő szerint 12 óra 20 perckor indul, akkor kap egy 12 óra 35 perces résidőt a felszállásra, ami azt jelenti, hogy előtte öt perccel, utána tíz perccel fel kell szállnia, tehát rendelkezésére áll egy 15 perces „időablak” amelyben ez lehetséges. Amennyiben ez nem sikerül, már egy új részidőt koordinál az adott repülőtér az Eurocontrollal, s ilyenkor általában a sor végére kerül a már amúgy is késő gép, amelynek így akár már két-négy órát, de lehet, hogy még ennél többet is várnia kell. A szóban forgó gépet tehát »büntetik«, ha az első résidőben nem tud felszállni
– mondta a pilóta.
Nincsenek tehát szabad idősávok. Erre a helyzetre rakódik még rá, hogy a pilótákhoz hasonlóan szigorúan szabályozott pihenőidejű légi forgalmi irányítók közül is vannak, akik elmennek nyáron szabadságra, miközben meg van határozva, hogy egy adott ország fölött egy légiirányító egy adott rádiófrekvencián egyszerre hány forgalmat kezelhet.
A legtöbb probléma pedig azért van a Wizz Airrel, a Ryanerrel és az Easy Jettel stb., mert ezek a cégek az úgynevezett low cost modellben dolgoznak – low cost airlinesnek is nevezik ezeket – tehát maximumra járatják a személyzetüket, a repülőgépeiket és mindenhol 25-30 perces fordulóidővel dolgoznak. A ki- és becsekkolást és a tankolást meg lehet oldani 25 percen belül, ha minden rendben megy, de ha valami megcsúszik, akkor az eredeti 25 perces fordulóidőből már 55 perc vagy 1 óra 15 perc lesz, amellyel már ki is csúsznak a saját résidejükből és a következő járatuk mondjuk már két órát csúszik.
Ez a low cost modell Sebestyén Tamás szerint nem nagyon kompatibilis a résidőmodellel, miközben a szóban forgó légitársaságoknak nincsen tartalék repülőgépük, mert mindet használják, ahogy tartalék pilótával sem rendelkeznek. Ezzel szemben egy hagyományos légitársaság például a menetrendje szerint egy óra fordulóidővel dolgozik, tehát ha náluk valami gond adódik, még mindig beleférnek a saját, egyórás fordulóidejükbe, miközben tartalék repülőgéppel és tartalék személyzettel is rendelkeznek – mutatott rá a Boeing–747-es kapitánya.
Budapesten is sok probléma volt az elmúlt hetekben a repülőtéren. Ahogy arról lapunk beszámolt, néhány hete a Sun Express Antalyába tartó budapesti járata közel 19 órás késéssel tudott elindulni. Az Eurowings stuttgarti járata a tervezetthez képest négy órával később szállt fel. A gépen több szurkoló is utazott volna a skót–magyar Európa-bajnoki mérkőzésre, azonban a késés miatt lemaradtak arról, hogy élőben láthassák játszani a magyar válogatottat. A Wizz Air néhány nappal ezelőtt Rómából Budapestre tartó járata ugyancsak 19 órát késett, a légitársaság viszont nem mindegyik utasnak akar kártérítést fizetni.
Lapunk kérdésére, hogy mit tesz, illetve mit tud tenni a fogyasztóvédelmi hatóság annak érdekében, hogy sorozatos, akár többnapos járatkéséseik/törléseik miatt a szolgáltatásuk terén mulasztó légitársaságok a jövőben ne engedjék meg maguknak ezt a gyakorlatot, a Budapest Főváros Kormányhivatala fogyasztóvédelmi hatósága azt közölte, folyamatosan figyelemmel kísérik a jelentős járatkésésekkel, illetve járattörlésekkel kapcsolatos eseteket és szükség esetén fellépnek az utasok (fogyasztók) védelmében.
Jogsértés esetén a kormányhivatal fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki, amelynek mértéke KKV-nak nem minősülő vállalkozásokkal szemben – súlyos jogsértés esetén – egymillió forinttól a vállalkozás nettó árbevételének öt százalékáig, de legfeljebb 650 millió forintig terjedhet.
A hivatalnak 60 nap áll rendelkezésre egy eljárás lefolytatására, amely határidő – a vállalkozások együttműködése esetén – nagymértékben csökkenthető.
Jelenleg 13 hatósági ellenőrzés van folyamatban öt légitársasággal szemben. Ezek a Eurowings, a Ryanair, a Sun Express, a Tailwind Airlines és a Wizz Air
– tájékoztattak. Hozzátették: a kormányhivatal ezúton is felhívja az utasok figyelmét arra, hogy jelentős (két órát meghaladó) indulási késés vagy járattörlés esetén tájékoztatási, ellátási és segítségnyújtási kötelezettség terheli a légitársaságokat, függetlenül a jelentős késés vagy törlés okától. E kötelezettségek tartalmáról bővebb tájékoztatást itt olvashatnak.
A Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) is számos panasz érkezik a légitársaságok tájékoztatásaival, illetve egyéb gyakorlataival kapcsolatban, ezért megkülönböztetetten figyeli a légitársaságok tevékenységét, és hatáskörei keretében támogatja a fogyasztóvédelmi eljárásokat – közölte a GVH.
A hivatal rövid tájékoztató anyagokban foglalja össze a repülőjegy-vásárláshoz, utazási irodák programjainak kiválasztásához, online szállásfoglaláshoz, valamint bel- és külföldi autóbérléshez kapcsolódó tanácsait. A fogyasztók így könnyebben kerülhetik el a félrevezető tájékoztatásokat, illetve a nyaralás közben előforduló kellemetlen meglepetéseket.
A GVH a hozzá beérkező panaszok és bejelentések kapcsán azt vizsgálja, hogy fennállnak-e a versenyfelügyeleti eljárás elrendelésének feltételei. Fogyasztóvédelmi ügyekben akkor indítanak versenyfelügyeleti eljárást, ha egy vállalkozás valószínűsíthetően jogsértő kereskedelmi gyakorlatot folytat és a gazdasági verseny érdemi érintettsége megállapítható, például nagyszámú fogyasztót érint egy adott piacon, és hatással van a tiszta piaci versenyre.
Kitértek arra is, hogy a nemzeti versenyhatóság évek óta kiemelten figyeli a légitársaságok reklámgyakorlatát, számos eljárást lefolytatott ezen a területen. Több eljárás jelenleg is folyamatban van légitársaságokkal szemben. Legutóbb 2024 januárjában a Wizz Airrel szemben indult eljárás, mivel fontos információkat hallgathatott el az utasok elől. Most pedig a Gazdasági Versenyhivatal elnöke figyelemfelhívást küldött több, a magyar piacon tevékenységet folytató diszkont-légitársaság vezetőjének. Sajtóhírek szerint a Wizz Air, a Ryanair és az EasyJet is a címzettek között van.
A magyar kormány mindent megtesz, hogy felszámolja az extrém késéseket és javítson a reptéren rekedtek helyzetén.
Az ügyben Orbán Viktor miniszterelnök is megszólalt.
Amit most a légi közlekedésben látunk, az a tűrhetetlen kategória, azon nem lehet nem felháborodni
– mondta a légi közlekedésben tapasztalható fennakadásokról a miniszterelnök egy hete a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.
Orbán Viktor úgy fogalmazott: nem arról van szó, hogy jól szervezik-e a légi közlekedést vagy sem, hanem arról, hogy az emberség minimuma is hiányzik. Hangsúlyozta, hogy a repülőtér legtöbb utasa egész évben dolgozott, a félretett pénzéből el akar menni nyaralni, a legtöbben ezt komoly erőfeszítéssel hozzák össze, a legtöbb magyar család számára az év egyik fontos eseménye. Nemcsak arról van szó, hogy rosszul szervezik, hanem arról, hogy semmilyen emberséget nem mutatnak a reptéren, a légi közlekedésben, amikor nem mondják meg, mi a helyzet, amikor óriási késések vannak – tette hozzá.
Ami a repülőtéren történik – mondta a kormányfő –, az még az állami tulajdonszerzés előtti időszak következménye. Hozzátette: bízik benne, hogy amikor megtörténik a reptér tényleges fizikai átvétele, a helyzet javulni fog.
Nemcsak a repülőtér üzemeltetőinek kell javulnia, mert gond van légi közlekedés irányítóival és a földi kiszolgálással is
– mutatott rá Orbán Viktor. Leszögezte, hogy sokkal több megértést és emberséget várnak azoktól, akik ott a magyar emberekkel vagy a turistákkal találkoznak. Nyomatékosította: vannak elvárások, amiket a kormány támaszt és a minisztereket felszólította, hogy ezeknek szerezzenek érvényt.
Tuzson Bence igazságügyminiszter is tűrhetetlennek tartja, ahogyan a légitársaságok az utasokat kezelik a nyári időszakban, ezért újabb fogyasztóvédelmi vizsgálatokat indított. Konkrétan újabb nyolc vizsgálatot rendelt el az elmúlt napokban tapasztalt szélsőséges járatkésések és járattörlések miatt, így összesen már tizenegy vizsgálat van folyamatban. A most indított eljárások a Ryanair és a Wizz Air légitársaság járatait érintik.
Véget kell vetni annak, hogy a légitársaságok semmibe veszik az utasok kényelmét és jogait, és adott esetben családok jól megérdemelt pihenését tegyék tönkre. Az utasok nem lehetnek kiszolgáltatottak, a jogszabályokat be kell tartani. Ha a légitársaságok nem tesznek eleget jogi kötelezettségeiknek, súlyos fogyasztóvédelmi bírságra számíthatnak
– hívta fel a figyelmet a miniszter.
Tuzson Bence hozzátette: a légitársaságok annyira „túlfeszítik” a saját menetrendjeiket, hogy egy reggeli járat késése a nap végére akár többórás csúszást is eredményezhet. Külön kihívás mindez a repterek üzemeltetőinek is, akik szintén az elszenvedői a „túlfeszített, átgondolatlan” menetrendeknek.
Az igazságügyi tárca emlékeztetett: a fogyasztóvédelmi vizsgálat során a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálja, hogy a légi utasok jogaira vonatkozó, úgynevezett EK-rendeletben foglalt körülmények és feltételek megvalósulása esetén a légifuvarozók a repülőtéren írásos tájékoztatást adtak-e az utasoknak, szükség esetén biztosították-e az átfoglalás lehetőségét vagy a jegyár visszatérítését. Továbbá az utasok részére meghatározott ellátást kell biztosítani. A legkorábbi időpontra való átfoglalás esetén ez étkezést és frissítőket jelent, továbbá adott esetben éjszakai szállást és reptéri transzfert, illetve két ingyenes telefonhívás vagy e-mail-küldési lehetőséget.
A fentiek mellett távolságtól függően 250, 400 vagy 600 eurós átalánykártalanítást is kell fizetni az utasnak távolságtól függően
– ismertette az Igazságügyi Minisztérium, amely honlapján közzétette, hogy a légi utasoknak késés, járattörlés esetén milyen jogaik vannak.
Megengedhetetlen, hogy a repülőtereken az információhiány miatt kiszolgáltatott helyzetbe hozzák az utasokat
– mondta a kormányszóvivő is a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában. Vitályos Eszter felhívta a figyelmet arra, hogy nem kapnak megfelelő tájékoztatást azok, akiknek a járata késik vagy azt törölték. Az információhiány és a repülőtéren felmerülő körülmények késztették arra a kormányt, hogy beavatkozásokat kérjen.
Elmondta: Orbán Viktor miniszterelnök utasította Nagy Márton gazdasági minisztert arra, hogy vegye fel a kapcsolatot a Budapest Airporttal (BA) és a Hungarocontrol Zrt.-vel. A BA már gondoskodó helyeket, care zone-okat hozott létre, ahol komfortosabb körülmények, magasabb támlájú székek, fekvőhelyek, ivóvíz, raktár várja a várakozó utasokat, és bébiételekkel, törlőkendővel a kisgyerekesekre is gondolnak.
A budapesti repteret üzemeltető társaság is közölte, hogy segítőpontokat alakított ki a repülőtéren várakozó utasoknak. Felidézték, hogy az elmúlt napokban sok járatkéséssel és -törléssel kellett számolniuk a légi utasoknak Európa-szerte, így Budapesten is. Mindent megtesznek azért – hangsúlyozták –, hogy az utasokat ebben a nehéz helyzetben is támogassák. Az érintett utasokat hangosbemondással vagy személyesen tájékoztatják arról, ha a segítőpontokat igénybe vehetik. A késések minden légitársaság minden járatát érinthetik, és ez a tendencia akár a nyári utazási szezon végéig, vagyis szeptember 30-ig is elhúzódhat. Az eddigi tapasztalatok alapján a kora hajnali, reggeli és délelőtti járatok nagyobb biztonsággal indulnak el menetrend szerint, ezek esetében nincsenek, vagy csak minimálisak a késések. Általánosságban elmondható, hogy minél több fordulót teljesít egy járat, annál nagyobb eséllyel gyűjt késést a nap végére. Az időjárás azonban mindig kiszámíthatatlan tényező, így egy nagyobb vihar vagy zivatar a reggeli járatok esetében is okozhat késést.
Borítókép: A berlini repülőtér (Fotó: Maxime Gruss/Hans Lucas)